August 22, 2005
KISS som för de flesta är kända för sina featurefyllda mediaspelare har nu även TV-apparater i sitt sortiment. Bland dessa finns toppmodellen som baseras på Plasma-teknik. KISS Plasma display har en bildyta på 42" och erbjuder enligt KISS en upplösning på 1024x1024 pixlar. Kontrasten är på 1500:1 och den maximala ljusstyrkan ligger på 600 dc/m2.
Vad som kanske är mest intressant är dock att KISS Plasma TV har en inbyggd DVD-spelare. I sann KISS-anda har spelaren fullt stöd för de flesta bild/ljud-format på marknaden, MPEG4, DivX, XviD, MP3, OGG Vorbis m.m.
DVD-spelaren har även Ethernet-anslutning och tillval för PC-Card med WiFi (Trådlöst nätverk). Detta gör att du utan problem kan streama bild och ljudmaterial från din egen PC direkt till KISS Plasma TV.
Även om de flesta som köper en dyr plasma TV nog föredrar okomprimerat material är detta en TV som passar fint hos de flesta teknikintresserade.
Läs KISS pressrelease.
Slass wrote: 1024x1024 är en ganska underlig upplösning på en widescreen (16:9) tv...
Hehe precis vad jag tyckte, det stod så i deras produktdatablad och det var därför jag skrev "enligt KISS själva..".
Jag förmodar att det är någon sorts tryckfel men det är inte heller första gången jag ser tillverkare specca deras 16:9 apparater med upplösningar i andra aspectratios. Fast här är det ju en väldigt mysko aspectratio.. 1:1.. 😀
Tekniknörd som gillar att träna.
Slass wrote: [quote=boogey]Står ju SXGA där.
Är inte det 1280x1024?
Jo, det stämmer bra, men det verkar konstigt... Det är ju ett 4:3 format...
Borde mer vara 1280x768 eller något sådant, kan man tycka...
The plot thickens..
Ladda ner detta produktdatablad för Philips 37" Plasma och kolla på vilken upplösning den använder.
Philips 37" Plasma
Vet inte riktigt hur detta går ihop faktiskt..
Jo ännu lustigare är ju att de skriver upplösning som 1024x1024 vilket då i mina ögon måste vara antalet pixlar skärmen har. Det är ju fysiska pixlar så att säga så jag förstår inte riktigt hur de löser det här... är ju säkert någon enkel förklaring men just nu står det faktiskt still..
Nu har jag svar på hur man kan få en display att fysiskt bli av 16:9-format trots en upplösning på 1024x1024 pixlar.
42" XGA paneler har rektangulära pixlar istället för kvadratiska som på "vanliga" paneler.
Sen blir det ju en jäkla massa skalning på insignalen som dock är en annan historia. 🙂
June 20, 2002
Anton aka [NH wrote: Woxxman]Nu har jag svar på hur man kan få en display att fysiskt bli av 16:9-format trots en upplösning på 1024x1024 pixlar.
42" XGA paneler har rektangulära pixlar istället för kvadratiska som på "vanliga" paneler.
Sen blir det ju en jäkla massa skalning på insignalen som dock är en annan historia. 🙂
Okej.
Man lär sig nåt nytt varje dag. 🙂
Slass wrote: Där ser man!
Tackar för informationen! 🙂Dock ställer jag mig ju då frågan hur fasen det kommer se ut på TV:n?
Jag menar, spela upp en DVD och den blir utdragen som fasen!?hmm... 1920x1080 är ju klart att föredra iaf 8)
Jo det undrar jag också.. Allt som har med skalning att göra är jag allergisk mot sedan jag mixtrat en hel del med olika upplösningar på min LCD-projektor. Ska man ha en ordentlig bild ska den vara i native-upplösning.
Dessa 1024x1024 paneler använder sig tydligen av interlacing också så det är inte 1024 effektiva linjer vertikalt.
Vet inte riktigt hur effektiva skalningsmetoder de använder men det blir ju onekligen även en hel del skalning horisontellt för att använda de rektangulära pixlarna på rätt sätt. Det ska tydligen kunna ge upphov till lite "förmjukad"-bild, sämre skärpa helt enkelt.
Tycker helt ärligt att de här XGA-panelerna inte verkar vara mycket att hänga i julgranen då det aldrig går att få till en oskalad bild. 🙁
Hehe det kan man ju lugnt säga. 🙂
Är riktigt sugen på att införskaffa en ny projektor men det känns dumt att ge sig på något innan det släpps 1920x1080p modeller. Det lär ju ge rätt okej bildkvalité faktiskt.
Man kan ju annars ge sig på Samsungs 46" LCD-TV som just har 1920x1080p som native upplösning. 😉
1 Guest(s)