Konsolkrig Del 2: Framtiden|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Konsolkrig Del 2: Framtiden
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 17, 2005 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi börjar närma oss lanseringen av den första av de kommande konsolerna, Xbox 360. Någon gång nästa i mitten av nästa år dyker de två andra upp, Playstation 3 och "Revolution". Rapportering kring dessa har varit mer eller mindre konstant, men problemet är att det kan vara svårt att komma ihåg alla de små pusselbitar som utgör helheten.

För er som behöver fräsha upp kunskaperna om varför det är just dessa företag och konsoler som skall komma så kan vi tipsa om Konsolkrig del 1: Historia.

"Vi hann igenom i stort sett alla tidigare konsoler av betydelse i den första delen och nu i del 2 ska vi titta närmare på de kommande konsolerna; Sony Playstation 3, Microsoft Xbox 360 och Nintendo "Revolution". Speciellt de två förstnämnda har vi skrivit en hoper av nyheter om, medan kring den sista har det varit betydligt tystare. Vi har dock försökt oss på att sammanfatta de tre så gott det går och hoppas att det ska hjälpa er något i valet och kvalet."

 :: Konsolkrig Del 2: Framtiden

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
965036
October 17, 2005 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag trodde Sony slopade tre gigabitplatser för att göra den billigare? Dessutom så är den kontrollen de visade upp bara en konceptkontroll väl?

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
965043
October 17, 2005 - 5:19 pm
sp_Permalink sp_Print

svårt att veta, men antagligen kommer konsollen se ut som den gör ...

dyr var den iaf 🙂

Jag tror mer på cpun som 360n användet med 3 cores som vardera kan exekvera 2 trådar än cells 1 core med 7 hjälp-enheter som förvisso säkert kan skapa magiska effekter för partiklar å andra lite mer "dsp" aktiga beräkningar ...

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
965052
October 17, 2005 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

pompougnac wrote: Jag trodde Sony slopade tre gigabitplatser för att göra den billigare? Dessutom så är den kontrollen de visade upp bara en konceptkontroll väl?

De slopade routerfunktionen.

Även handkontrollen är bara koncept enligt dom men med tanke på hur mycket fokus de har lagt på att visa upp konsolen och dess design känns ett radikalt byte av design ganska avlägset 😉

//Andreas

Voleyro
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 129
Member Since:
April 20, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
965070
October 17, 2005 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Cell processorn, ska man inte säga att hela processorn är 8 kärnor, 1 extra och den första är huvudprocessorn? Vad ska enheter menas i eran artikel?

Sedan att Xbox 360 har en minnes hastighet på 2 Ghz?? 😕

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
965077
October 17, 2005 - 5:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Voleyro wrote: Cell processorn, ska man inte säga att hela processorn är 8 kärnor, 1 extra och den första är huvudprocessorn? Vad ska enheter menas i eran artikel?

Sedan att Xbox 360 har en minnes hastighet på 2 Ghz?? 😕

Cell som den är i PS3 består av en PPC-kärna och 7 SPE-enheter.

Minnet som är på 2GHz är det 10MB "buffert" som grafikkretsen har.

//Andreas

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
965082
October 17, 2005 - 5:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Just det , det är 10MB edram för AA å sådant.

Voleyro
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 129
Member Since:
April 20, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
965102
October 17, 2005 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

jaså ok, då fattar jag !

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
965269
October 17, 2005 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Skojiga bilder. 🙂

EDRAM:et arbetar på en frekvens av 500 MHz och inte 2 GHz.

Snapphanen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 75
Member Since:
April 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
965289
October 17, 2005 - 10:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Lite sneskrivet där. Graffet har också 700mhz minne då det arbetar med samma som cpun. EDRAMet är en egen kärna som kan överföra 256 GB/s. Vad ni har fått 32gb/s vet jag inte utan hastigheten ska vara 22.4 GB/s memory interface bus bandwidth.

I övrigt vet jag ej hur du grundar att PS3 ska vara bättre än Xbox 360 på alla punkter. I teorin är Xbox 360 ett vassare kort på grafiken.

Du behöver ju bara jämföra med att RSX mer eller mindre är ett trimmat 7800 gfx medans ATI är ett X1800XT med 48 pipes och 10mb EDRAM. Helt klart skarpare i teorin.

Sen till sist designen. Vet att den är subjektiv men du måste ha rökt på. Att påstå att PS3 skulle smälta in bättre än 360 är trams. varför tror du det knappt finns några bilder på PS3 rakt fram ifrån? Jo för den liknar då ett jävla våffeljärn:
http://wars.locopuyo.com/ps3front.jpg
Därför är nästa alla bilder snett ovanifrån. Tycte Ps3 var snygg tills jag såg att den var upphöjd och stack ut, som ett våffeljärn.

Sen spelen. PS3 bäst stöd bland utvecklarna? och var grundar du det på? Det skriv rätt duktigt om hur utvecklare hoppar av ps3 då kostnaderna är sjukt dyra. Tror mig det var 14 miljoner dollar bara att starta ett projekt.

Ne håll er till datorer 🙂

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
965293
October 17, 2005 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, 360an kan dessutom ha en bättre processor om inte de lyckas riktigt bra med dessa små SPEs enhter ...

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
965358
October 18, 2005 - 7:49 am
sp_Permalink sp_Print

Snapphanen wrote: Lite sneskrivet där. Graffet har också 700mhz minne då det arbetar med samma som cpun. EDRAMet är en egen kärna som kan överföra 256 GB/s. Vad ni har fått 32gb/s vet jag inte utan hastigheten ska vara 22.4 GB/s memory interface bus bandwidth.

Jag velade fram och tillbaka hur jag skulle dela upp det där med Xbox 360, men valde att skriva isär grafikkretsen och minnet där. 32GB/s är mellan GPU och eDRAM. 2 GHz x 2 per clock cykel på en 64bit DDR bus.

Mellan det delade, vanliga minnet är bandbredden däremot 22.4 GB/s. Däremot är inte minnet på 2GHz. Det har blivit fel. eDRAM:t är på 500MHz.

Snapphanen wrote: I övrigt vet jag ej hur du grundar att PS3 ska vara bättre än Xbox 360 på alla punkter. I teorin är Xbox 360 ett vassare kort på grafiken.

Du behöver ju bara jämföra med att RSX mer eller mindre är ett trimmat 7800 gfx medans ATI är ett X1800XT med 48 pipes och 10mb EDRAM. Helt klart skarpare i teorin.

Kolla de teoretiska värdena. Det är allt vi har att gå på.

Snapphanen wrote: Sen till sist designen. Vet att den är subjektiv men du måste ha rökt på. Att påstå att PS3 skulle smälta in bättre än 360 är trams. varför tror du det knappt finns några bilder på PS3 rakt fram ifrån? Jo för den liknar då ett j**la våffeljärn:
http://wars.locopuyo.com/ps3front.jpg
Därför är nästa alla bilder snett ovanifrån. Tycte Ps3 var snygg tills jag såg att den var upphöjd och stack ut, som ett våffeljärn.

Det var meningen att trampa folk på tårna. Speciellt dom som inte vet värdet av ordet subjektiv 😉
Hur ofta kommer du se konsolen rakt framifrån dessutom? Jag anser att Xbox 360 ser hemsk ut. Billig och plastig.

Snapphanen wrote: Sen spelen. PS3 bäst stöd bland utvecklarna? och var grundar du det på? Det skriv rätt duktigt om hur utvecklare hoppar av ps3 då kostnaderna är sjukt dyra. Tror mig det var 14 miljoner dollar bara att starta ett projekt.

Sony har en väldigt god bas att stå på från PS2 helt enkelt. De har betydligt större kontaktnät än MS då de varit med väldigt mycket längre i branshen helt enkelt.
Jag skrev dessutom att det blir svårt för små företag att utveckla spel pga kostnaderna inte att företag hoppar av hej vilt.
De flesta spelen kommer inte från små företag utan via bolag som EA osv.

Snapphanen wrote: Ne håll er till datorer 🙂

Tänker vi fortsätta med!

//Andreas

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
965437
October 18, 2005 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Personligen tycker jag att både PS3'an och Xbox360 ser ut som skit... Revolution ser snyggare ut även om det kanske bara är konceptbilder än så länge.

Avatar
Robert Ehrling
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 82
Member Since:
November 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
965567
October 18, 2005 - 4:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Playstation 3 är helt klart vinnaren av de tre!!!!

Anledning= Den är SNYGGAST

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
965574
October 18, 2005 - 4:41 pm
sp_Permalink sp_Print

thecrimsonidol wrote: Playstation 3 är helt klart vinnaren av de tre!!!!

Anledning= Den är SNYGGAST

Du tänker med rätt kroppsdel iaf, vilket jag hoppas alla andra också kommer göra i valet och kvalet 😀

//Andreas

Ihmrat
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
Member Since:
September 13, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
965743
October 18, 2005 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Det enda jag reagerar på var att det hävdades att det saknades orginalitet... Jag undrar vad skribenten önskar kalla Revolutions handkontroll i.s.f.? Att spela t.ex. Mario 76 (eller vilket nummer det nu bör ha ;)) med den dosan bör endast det bli en rätt skum och orginell upplevelse 😉

Jag tycker rent generellt att det var för mycket snack om ps3 och xbox360 - revolution är den överlägset mest intressanta konsolen i och med det nya kontrollsystemet (tycker jag). Fatta vad ös t.ex. fightingspel mot polarna kommer bli om de får till det 😀 *viftar lite med ena handen frenetiskt*

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
965763
October 18, 2005 - 8:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är tveksamt om jag köper någon av dem, men om jag skulle få välja en, så hade det nog blivit Xboxen. Varför? Först och främst så kommer den tidigare. Varför vänta ett halvår på PS3 som inte verkar mycket bättre, och ändå är dyrare? Blu-ray? Njae, det är knappast ett köpargument för mig. Gamecube är uteslutet då den inte fixar 1080i. Bakåtkompabilitet? Jag köper väl inte en grej för att spela gammalt krafs på. Som att köpa en FX-57 för att spela MS-röj. När det kommer till mängden spel, så tror jag att alla tre kommer att ha mer än tillräckligt med titlar till mig. Och designen? Ja, ingen av dem är något speciellt, men jag tycker i alla fall att Xboxen har ett eget och annorlunda utseende. Ganska spartansk, men ändå inget man tar fel på.

ren
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 833
Member Since:
January 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
965785
October 18, 2005 - 9:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu tar jag mig en djupare titt på artikeln och det har inte dykt upp så många frågor och kommentarer som jag trodde.

PS3 - Hankontroll och anslutning - Ken Kutaragi nämnde Bluetooth vid anslutning av handkontrollerna och inget annat vad jag vill minnas.
Det är även nämnt att det bara är en prototyp, vilket även kan nämnas för designen på konsollen.

Det måste ha legat en hel del research bakom artikeln och jag saknar källförteckningen 🙂

Det ska bli väldigt intressant att hur väl spekulationerna kring PS3 och Nintendo revolution kommer att stämma överens med de slutgiltiga produkterna.

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
965826
October 18, 2005 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

PS3:an är snyggast. Sen har den bäst titlar på g. För mig är blu-ray nått jag väntat läänge på. Den får kosta vad den vill, jag ska bara ha den. Ska passa på att lära mig linux under tiden...

Xbox=MS=inget jag vill stödja. Ful.

Nintendo, visst, i barnens rum. God 2:a på designen.

Gulzebra
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 579
Member Since:
January 16, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
965830
October 19, 2005 - 12:12 am
sp_Permalink sp_Print

Revolution är helt klart mest intressant, bara genom att kolla på kontrollen. Helt plötsligt, efter att ha funderat ett tag på hur kontrollen kan fungera i praktiken, så är prestandakriget som Sony och Microsoft kör med ganska ointressant för mig. Det är inte helt otänkbart att Nintendo kommer kunna mäta sig ganska bra med konkurrenterna även i form av kraft, inget är ju fastställt än, men jag bryr mig mindre om det faktist. En revolution blir det i första hand, en evolution kan jag ta som kompliment. wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 73
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL