April 28, 2002
Var inte menat som påhopp. Men faktum kvarstår att 360 är snabbare i teorin på graffet. Man kan inte bara gå på hastigheten, det är som att påstå att en Intel är snabbare än AMD i teorin bara för den har fler mhz. Man måste utgå ifrån vilka chip de liknar på PC marknaden och se vad som skiljer från den. RSX är mer eller mindre 7800 GFX medans 360 är ett jävligt mycket snabbare X1800Xt med EDRAM och fler pipes. Vilken som är bäst på PC vet vi ju redan.
När det gäller utvecklarna har även tunga företaget sagt nej till PS3. Håller ej med dig här att Sony har bättre bas. Visst fler spel kom totalt till PS2 men på sista tiden har MS fått grymt bra stöd med sin Xbox. Faktum kvarstår att MS har en enklare konsol att utveckla till och billigare samt enkelheten att porta. I slutändand handlare det om pengar ändå.
November 27, 2003
Ihmrat wrote: Det enda jag reagerar på var att det hävdades att det saknades orginalitet... Jag undrar vad skribenten önskar kalla Revolutions handkontroll i.s.f.? Att spela t.ex. Mario 76 (eller vilket nummer det nu bör ha ;)) med den dosan bör endast det bli en rätt skum och orginell upplevelse 😉
Det var i spelväg jag syftade på originalitet. Att revolutions handkontroll överskuggar det mesta andra råder det nog inga direkt tvivel om
Ihmrat wrote: Jag tycker rent generellt att det var för mycket snack om ps3 och xbox360 - revolution är den överlägset mest intressanta konsolen i och med det nya kontrollsystemet (tycker jag). Fatta vad ös t.ex. fightingspel mot polarna kommer bli om de får till det 😀 *viftar lite med ena handen frenetiskt*
Nintendo har valt den strategi, som de alltid gjort, och du är inte ensam om att attycka det är fruktansvärt frustrerande.
ren wrote: Det måste ha legat en hel del research bakom artikeln och jag saknar källförteckningen 🙂
Jag skrev i del 1 att detta skulle vara en sammanfattning av alla våra nyheter, det verkar dock inte ha kommit med i inledningen av denna 😉
ren wrote: Nu tar jag mig en djupare titt på artikeln och det har inte dykt upp så många frågor och kommentarer som jag trodde.
De flesta frågorna är ju kring Revolution då det är den som vi inte vet så mycket om. Teoretiskt iaf. De andra två har ju bolagen bakom försökt så gott de kan att visa på den praktiska prestandan genom diverse högupplösta demos, vilket, som jag skrev, dock inte säger ett dyft om hur kul det är att spela.
EDIT: Ville dessutom försöka svara på så många frågor som möjligt istället för att just ställa så många nya 😉
ren wrote: PS3 - Hankontroll och anslutning - Ken Kutaragi nämnde Bluetooth vid anslutning av handkontrollerna och inget annat vad jag vill minnas.
Det är även nämnt att det bara är en prototyp, vilket även kan nämnas för designen på konsollen.
/.../
Det ska bli väldigt intressant att hur väl spekulationerna kring PS3 och Nintendo revolution kommer att stämma överens med de slutgiltiga produkterna.
Handkontrollerna kommer att anslutas via BT så vitt jag vet, men tangentbord och mus via USB, men också som jag skrev ovan så har jag svårt att tro att Sony kommer ändra på designen nämnvärt då de varit så ivriga att visa upp just denna design på mössor världen över.
Snapphanen wrote: Var inte menat som påhopp. Men faktum kvarstår att 360 är snabbare i teorin på graffet. Man kan inte bara gå på hastigheten, det är som att påstå att en Intel är snabbare än AMD i teorin bara för den har fler mhz. Man måste utgå ifrån vilka chip de liknar på PC marknaden och se vad som skiljer från den. RSX är mer eller mindre 7800 GFX medans 360 är ett jävligt mycket snabbare X1800Xt med EDRAM och fler pipes. Vilken som är bäst på PC vet vi ju redan.
Jag tog inte illa upp 😉
Att R500-kretsen med sitt eDRAM ser väldigt imponerande ut det måste jag hålla med om. Det som är mindre imponerande är att Xbox 360 har ett delat system-minne. Det känns som en gåta för mig att inte delat upp dessa för jag har aldrig varit med om att det varit en fördel prestandamässigt att grafik och system delar minne. Det ser jag som en fördel för PS3 helt klart.
Det som förvånar mig dock i det hela är hur RSX kan ha så pass mycket högra teoretiska max-värden än Xenos, trots som du säger att Xenos är byggd som den är. Så i det stora hela tror jag inte att det kommer bli någon större skillnad. De kommer båda att använda sig av HDTV-upplösningar, men som jag skrev så har de spel som visats upp hittills haft en komplexitet som tyvärr bara ligger i par med dagens spel.
Snapphanen wrote: När det gäller utvecklarna har även tunga företaget sagt nej till PS3. Håller ej med dig här att Sony har bättre bas. Visst fler spel kom totalt till PS2 men på sista tiden har MS fått grymt bra stöd med sin Xbox. Faktum kvarstår att MS har en enklare konsol att utveckla till och billigare samt enkelheten att porta. I slutändand handlare det om pengar ändå.
Men samtidigt så har Sonys konsol en större etablerad kundkrets. Sådant drar också företag. Det finns väldigt många faktorer här och jag gissar bara, men det känns ändå som om Sony har mer att bygga på än MS.
Dvs. samma anledning företag vaöde Nintendo på 80-tidigt 90tal. Alla hade ett NES/SNES så ville man få spelen sålda fick man göra spel till den.
//Andreas
3 Guest(s)