Konsolkriget fortsätter - VIA Eve|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Konsolkriget fortsätter - VIA Eve
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 14, 2004 - 10:13 am
sp_Permalink sp_Print

I kölvattnet av Sony och Nintendos nylanseringar på den portabla konsolmarknaden har nu ännu en tillverkare visat sitt intresse för denna marknad.
Kretstillverkaren VIA har tillkännagivit deras portabla VIA Eve konsol baserat på VIA Grace-plattformen. VIA Eve kan ses som den portabla konsolmarknadens svar på Xbox. En konsol som i grunden är PC-baserad och precis som Xbox bygger på x86-arkitekturen.
Specifikationerna på VIA Eve omfattar bland annat en 533 MHz Eden-N CPU, 133 MHz FSB, 128 MB DDR266, 20 GB HD, S3 Graphics UniChrome Pro grafikkrets och en 4" TFT-display.
VIA trycker på att Eve är den kraftfullaste portabla konsolen på marknaden och den 4" TFT-displayen klarar upplösningar på upp till 640x480 pixlar vilket ska göra den intressant även för filmuppspelning.


[Image Can Not Be Found]

VIA Eve är fortfarande under utveckling och VIA påpekar att specifikationerna kan komma att ändras innan dess lansering.
Personligen har jag svårt att se en marknad för denna konsol. VIA Eve är tänkt att spela vanliga PC-spel och det lär du knappast bli tal om några nyare titlar med tanke på dess begränsade prestanda.
Överlag är vi lite osäkra på hur VIA tänkt sig att Eve ska kunna konkurrera på konsolmarknaden men vi hoppas självklart på det bästa.

Läs mer om VIA Eve.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
619777
May 14, 2004 - 10:16 am
sp_Permalink sp_Print

fan va nice!

Avatar
Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
Member Since:
May 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
619784
May 14, 2004 - 10:25 am
sp_Permalink sp_Print

verkar skum tycker jag

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
619790
May 14, 2004 - 10:28 am
sp_Permalink sp_Print

? De har lyckats fantisera ihop ngn spec och photoshopa en bild? De kan ju drömma om att slåss med nintendo och sony med det.

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
Member Since:
March 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
619802
May 14, 2004 - 10:46 am
sp_Permalink sp_Print

PC-spel skall spelas på PC. Man måste anpassa spelen efter konsolen, annars kommer det inte gå vägen.

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
619812
May 14, 2004 - 11:04 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm.. är det bara jag som tänker Dos 6.22 & Win3.11 + Massa gamla goa spel ?

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
Member Since:
March 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
619843
May 14, 2004 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

Seegt 😛 Inget att ha om den inte blir snabbare

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
619877
May 14, 2004 - 12:29 pm
sp_Permalink sp_Print

nae, fy bövelen va ful :]. antar att dem inte kommer se ut så innan en eventuell lansering, men iaf; fuul!
precis som det står i nyheten har också jag svårt att se en marknad för denna produkt, om de inte lyckas få med sig lite mjukvarutillverkare.

kan vara intressant att följa upp utvecklingen iaf.

Smirnoff
Member
Medlem
Forum Posts: 3881
Member Since:
July 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
619888
May 14, 2004 - 12:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan lika gärna spela på en Gameboy color, så länge det finns bra spel....
Tetris är ett spel som helt enkelt inte går att tröttna på 😉

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
619928
May 14, 2004 - 1:15 pm
sp_Permalink sp_Print

men vafan, det är ju en photoshopad bild för fan, förmodligen inget att sätta emot psp och ds i slutändan, men ju fler som ger sig in ju bättre konkurrens...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
619944
May 14, 2004 - 1:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag känner typ "jaha vad ska de göra med den här då?" inför VIA Eve. Som jag skrev i nyheten känns det svårt att se en vettig marknad för den.
Sen är det som många redan påpekat en renderad bild och alltså inget "product shoot" så det återstår att se hur designen blir. Men de skryter i alla fall om vilket företag som designat den så jag antar att det blir en något speciell design.
Den här böjda formen vet jag inte ifall den funkar.. går ju inte att stoppa i jackfickan direkt.. 🙂

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
620057
May 14, 2004 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns en, iofs ytterst begränsad, marknad för den.
Tänk på den som en jävligt mycket kraftigare Gamepark32 så finns det fina möjligheter för maskinen.

Pingen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1087
Member Since:
March 4, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
620114
May 14, 2004 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote: Finns en, iofs ytterst begränsad, marknad för den.
Tänk på den som en jävligt mycket kraftigare Gamepark32 så finns det fina möjligheter för maskinen.

Det är nog inte många som vet vad en GP32 är för något.

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
Member Since:
November 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
620125
May 14, 2004 - 5:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad kul *sarkasm* :blink: nu kan man ju äntligen spela sina gamla DOS spel på en mycket skum och förmodligen väldigt dyr bärbar konsol :eye:
Ska bli kul att spela Quake I med en handkontroll.. inte :bgrin:

Angående Gamepark32 så finns det ju en marknad för den.
Gamepark32 är ju en alternativ bärbar konsol.
Den kan emulera spel, till exempel SNES.
Du kan ladda ner program för den och massa annat. 🙂
Jag ser ingenting dåligt med Gamepark32 då denna har en funktion.

Vilken funktion i den bärbara konsol marknaden kan VIA ha med sin bärbara konsol PC?
Jag tror inte att någon kommer att vilja spela gamla DOS spel istället för ny utvecklade spel anpassade för sitt format, med förmodligen mycket bättre grafik än VIA kommer att kunna erbjuda.

Vi får se om VIA erbjuder någonting intressant med sin bärbara konsol.
Förmodligen kommer den att vara dyr p.g.a sina komponenter vilket höjer produktions kostnaderna.
Jag tvivlar starkt på att VIA kommer att utveckla egna spel för sin konsol, i varje fall inte spel som kan jämföra sig med Secret of Mana, Zelda o.s.v på Gameboy Advance SP.

Avatar
EliXyR
Member
Medlem
Forum Posts: 2588
Member Since:
May 5, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
620126
May 14, 2004 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

inge direct drag i prestanda specs man läste vad går o spela på en sådan? CS?

Avatar
Marquzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1433
Member Since:
August 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
620202
May 14, 2004 - 6:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hoppas de designar den som en liten bärbar dator typ. Så kan man installera win98 och köra gamla klassiker på tunnelbanan, den kan bli en hit eftersom den bygger på PC-teknik. Men den kan också bli en flopp om de sätter in massa spärrar. Men inbyggt nätverkskort, några USB2 portar, och samma stöd som en bärbar PC kan göra denna sak till en hit...om den inte kostar 20000:- vill säga...

Dead Glory
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 927
Member Since:
October 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
620329
May 14, 2004 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag ser en rätt stor marknad for denna. För det första så verkar den bli den mest kraftfulla portabla konsolen. DOS spel? Nej, detta handlar om en DX maskin som klarar av 3D. Gamla spel? Jovist en del säkert. Men vad som är mest intressant med denna konsol är (DVS om den verkligen kan köra riktiga PC spel) är att vem som helst kan göra spel till den utan krångligheter. Det bästa vore om denna verkligen är 100% PC compatibel. Då kan t ex flashspel, javaspel eller andra småspel gå att tanka ner gratis från nätet, den har ju en HDD. En hel del spel är betydligt trevligare att spela handburet än på en stor PC. Utbudet på denna skulle kunna bli enormt om de inte begränsar det för mycket.

Men den har ju vissa problem. Bilden är inte photoshoppad (inte mycket iaf). Den är rendrerad precis som andra koncept bilder. Iaf, den är hur ful som helst. Dessutom är den opraktisk eftersom den inte går att vika (GBDS) eller köras platt (PSP). Vem ska få plats med den där i fickan?

Med bättre design å en bra PC compabilitet så kan den bli riktigt lyckad. Sen är ju via rätt kända för att göra billiga produkter vill jag minnas.

Balor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 516
Member Since:
November 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
620353
May 14, 2004 - 10:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kanske var lite för hård.
Det är bara så svårt att se VIA producera portabla konsoler 🙄

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
620354
May 14, 2004 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Tja. Dom försöker sig ju på hemma marknaden med. Dök väl upp info att dom gjorde en consol
innan i år ?
Eller blev den nerlagd kanske ? De som behövs för denna är bättre design. Kraften är nog som en Cel300 någonting och det duger till och köra emulator för nes och snes iaf.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

ocz
Member
Medlem
Forum Posts: 3178
Member Since:
March 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
620778
May 15, 2004 - 3:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Ctrl wrote: Tja. Dom försöker sig ju på hemma marknaden med. Dök väl upp info att dom gjorde en consol
innan i år ?
Eller blev den nerlagd kanske ? De som behövs för denna är bättre design. Kraften är nog som en Cel300 någonting och det duger till och köra emulator för nes och snes iaf.

Haha!!

Tycker detär konstigt att dom ska slänga in en budget processor från 99 i en ny sak som är till för spel. Tror att IBM hade gjort nån ny Mobile processor på 1 ghz om jag inte minns fel då.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 76
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL