Koolance 1200W vattenkylt nätaggregat|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Koolance 1200W vattenkylt nätaggregat
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 2, 2007 - 7:29 am
sp_Permalink sp_Print

Koolance är kända för sina externa vattenkylningssystem och att man överlag satsar på just vattenkylning i olika former är knappast någon nyhet. Vad som dock är en nyhet är deras senaste alster, det handlar nämligen om ett nätaggregat och inte vilket nätaggregat som helst. Koolance har nämligen utvecklat ett massivt 1200W nätaggregat som kyls med just vattenkylning. Koolance PSU-1200ATX-12S erbjuder en kontinuerlig maxeffekt på 1200W och fördelar 96A över fyra 12V kanaler, modularkablar och fyra PCI Express-kontakter. Ett vattenkylt nätaggreget på 1200W är unikt i sig men Koolance lösning är också något oväntad.

Man har inte lagt några fingrar emellan och helt enkelt valt att fylla hela nätaggregatet med en icke ledande vätska som alltså omsluter alla värmeutvecklande komponenter. Värmen forslas sedan genom vätskan till den externa radiatorn för att hålla temperaturen nere i aggregatet.

Being self-cooled, Koolance's 1200W PSU requires no connections to any other type of cooling system. The unit comes pre-filled and no ongoing coolant maintenance is required. The quiet 120mm LED fan is temperature-controlled and operates between 25-33dBA. An included temperature sensor allows internal monitoring when used with compatible Koolance systems (TMS, RP-1000, PC3-700, Exos-2, and PC4-1000 series).

Nätaggregatet är ganska stort med 23cm i längd och radiatorn ser ut att fästas utanpå chassit. Koolance har onekligen tagit fram ett unikt nätaggregat PSU-1200ATX-12S och frågan är nu bara om det presterar lika bra som det låter. Priset ligger på 499.99 USD så det kostar en del att ta reda på det.

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

[Image Can Not Be Found]

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1115365
February 2, 2007 - 12:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Coolt med ett agg fyllt med vätska 😉
hoppas de tänkt lite på flödet då, så det inte blir nån död punkt i agget där inte vätskan rör på sig så mycket.
Är dock lite tveksam till ljudvolymen, finns ju luftkylda agg som är tystare än sådär, iof är de inte 1200W då, men ändå, ta och parallellkoppla två semipassiva 550W agg så borde man nog inte ha några problem ändå, och fortfarande tystare!

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1115634
February 3, 2007 - 10:22 am
sp_Permalink sp_Print

vem använder 1200 W ??? det är ju mer än en spis ffs.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1115690
February 3, 2007 - 1:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Kame_boy wrote: vem använder 1200 W ??? det är ju mer än en spis ffs.

större k uk faktor.

Macxii
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
1115696
February 3, 2007 - 1:18 pm
sp_Permalink sp_Print

mitrix hur parallell kopplar man 2 st nätagg då? jag försöker få en totalt ljudlös burk som min nästa där jag ska köpa reserator 2 och sedan försöker jag hitta något nätagg som är tillräcklig för en quadprocessor ett dundrans grafikkort, säkert 2-3 sata2 diskar och en dvd-brännare, x-fi ljudkort

vet inte hur mycket det systemet skulle dra men jag gissar säkert på en 800 watt, så parallell koppla 2 st semi passiva låter som ett riktigt schysst val, skulle du kunna berätta lite mer eller länke till någon sida så vore det högst uppskattat.

E.S.S
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
1115753
February 3, 2007 - 4:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Macxii wrote: mitrix hur parallell kopplar man 2 st nätagg då? jag försöker få en totalt ljudlös burk som min nästa där jag ska köpa reserator 2 och sedan försöker jag hitta något nätagg som är tillräcklig för en quadprocessor ett dundrans grafikkort, säkert 2-3 sata2 diskar och en dvd-brännare, x-fi ljudkort

vet inte hur mycket det systemet skulle dra men jag gissar säkert på en 800 watt, så parallell koppla 2 st semi passiva låter som ett riktigt schysst val, skulle du kunna berätta lite mer eller länke till någon sida så vore det högst uppskattat.

Tror inte du behöver 800w om du inte ska köra nån multi-gpu-lösning. Jag skulle rekommendera ett Seasonic S12 600w. Tystare och stabilare nätagg får du leta efter (garanterat tystare än diskarna iallafall) och du behöver alltid liiite luftflöde i chassit...

Tänk som sagt på att ha så få hårddiskar som möjligt eftersom de är ljudligare än man kan tro när man väl fått bort allt annat ljud....

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 104
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL