Kopieringsskydd kan vara nådastöten för CDn|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Kopieringsskydd kan vara nådastöten för CDn
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 21, 2005 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Kopieringsskydd är något som alltid är på tapeten men de senaste veckorna har det oundvikligen stormat extra mycket i debatterna kring kopieringsskydd av CDs. Anledningen är självklart Sonys användning av rootkit i deras kopieringsskydd, något som fått många kritiker och konsumenter att rasa. Musikbutiker säger att man ser fler och fler kunder som sätter tillbaka CDs märkta med kopieringsskydd då man själv, eller vet bekanta, som haft problem med dålig kompabilitet eller helt enkelt inte vill bli begränsad i sin användning av musiken. EMI och Sony är några som satsar hårt på dessa kopieringsskydd och det är något man kommer fortsätta med, frågan är om det kan vara precis vad som sätter sista spiken i kistan för CD-marknaden.

Källa: Canadian Press

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
980930
November 21, 2005 - 9:16 am
sp_Permalink sp_Print

Säger det igen: Sattsa på att få folk att köpa skivorna i ställer. Om skivan inte säljer så beror det på att priset är fel för varan. I alla andra brancher går man i KK om man inte kan motivera priset.

För övrigt så är cd värdelöst idag om man är DJ. Den enda fördelen med CD är att man enkelt kan sätta ihop egna skivor. Tyvärr är det numera olagligt för en DJ att sätta ihop dom bästa låtarna från typ 10 skivor till en (även fast man har originalskivorna).
Måste ju vara dumma i huvudet om dom tror att man tänker köra med cdskivor när Vinyl är billigare (spelarna), lättare att spela med, all klubbmusik släpps på vinyl (inte på cd) och ballare.
Vinylspelarna är mycket lättare at serva också.

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
Member Since:
August 1, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
980939
November 21, 2005 - 10:03 am
sp_Permalink sp_Print

Ja, alla måste bojkotta SONY, DRM skadade CD skivor etc annars kommer ju aldrig företagen att förstå

Avatar
Pertan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 316
Member Since:
January 2, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
980959
November 21, 2005 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Varken jag eller mina vänner köper cd skivor med kopierings skydd vare sig det är ifrån deras favoritgrupp eller "lokets favoriter nr 38".

Ondjultomte: det är väl inte enbart sony som använder sig av kopierings skydd på skivor som har samma storlek som cd-skivor.

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
980968
November 21, 2005 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

Blir bara roliga och roligare.
Förstår inte företagen att deras produkt inte säljer för att ingen vill ha den eller att det är för dyrt ?

Ingen skulle ju köpa ett GF4MX i dagens läge för 4500 kr.

Sen att de fixa kopiering skydd på sin skit bryr jag mig inte om då det alltid knäcks på ett eller annat sätt och musiken sony kör ut är inget som tilltalar mig.

Nätokraten
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 110
Member Since:
August 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
980991
November 21, 2005 - 1:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Death On Wings wrote: Blir bara roliga och roligare.
Förstår inte företagen att deras produkt inte säljer för att ingen vill ha den eller att det är för dyrt ?

Ingen skulle ju köpa ett GF4MX i dagens läge för 4500 kr.

Helt riktigt som du säger. Inte skulle Volvo kunna sälja en 95 årsmodell för samma pris som en 05 modell idag. Dessutom undrar jag varför det ska vara så heligt att skiv-och-filmbranschen alltid ska gå plus oavsett konjunkturläge. Andra branscher går upp och ner i försäljning, varför ska det inte gälla nöjesindustrin?

Avatar
Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
Member Since:
December 31, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
981006
November 21, 2005 - 1:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Förmodligen för att det inte finns någon branch som är så pengakåta och giriga som nöjesindustrin.

De vill ha pengar för allt som görs fast konsumentarna inte vill ha det så ska de trissa upp priserna på resten bara för att 99% av det de ger ut är skit så ska priset på det "bra" (resterande 1%) oxå höjjass för att lyfta upp förlusten på det andra.

Varför kan de bara inte ge fan i att ta in sopor som inte säljer ? Folk som kan skriva sitt eget material som inte kräver folk som gör det åt dem.

Kingsthrone
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 518
Member Since:
February 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
981050
November 21, 2005 - 2:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Är det bara jag som tycker CD är lite 1900-tal...

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
981055
November 21, 2005 - 2:50 pm
sp_Permalink sp_Print

förmodligen inte.
CD skivor tar bara plats, nästan så att jag vill slänga min skivsamling, jag lyssnar ju ändå aldrig på skivorna.

samma sak med alla spelkartonger.
tacka vet jag Steam

Avatar
Ctrl
Varberg
Member
Medlem
Forum Posts: 10355
Member Since:
March 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
981069
November 21, 2005 - 3:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: förmodligen inte.
CD skivor tar bara plats, nästan så att jag vill slänga min skivsamling, jag lyssnar ju ändå aldrig på skivorna.

samma sak med alla spelkartonger.
tacka vet jag Steam

Kör nästan själv bara Mp3 genom min HTPC. Men alltid skoj att ha CD fodralen ändå.
Samma med spelkartonger lådor. Steam må vara smidigt "ibland", men inget går upp mot att
titta lite uppåt höger
och se mina orginalboxar på en hylla.

“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
981075
November 21, 2005 - 3:15 pm
sp_Permalink sp_Print

mja, men till en viss nivå, när hemmet redan drunknar i prylar, och man under dom senaste 15 åren har samlat på sig allt för långa spelkartonger.
det är i alla fall tur att spelen numera har DVD boxar (synd bara att man inte får med fina manualer längre)

ush, nu kom jag att tänka på EA's spel och blev irriterad, ska vara mycket återhållsam med att köpa deras spel. bara trassel :/ jobbiga kopieringsskydd som gör att dom inte går att spela trots att man har köppt dom

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
981192
November 21, 2005 - 8:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Undrar hur de tänker, de som hittar på sådant här.
"Hm, vi har en produkt som är så dyr att folk inte har råd att köpa den utan kopierar istället. Så vi gör så att de som faktiskt betalar för den inte kan använda den!"

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL