April 17, 2005
Kopieringsskydd är något som alltid är på tapeten men de senaste veckorna har det oundvikligen stormat extra mycket i debatterna kring kopieringsskydd av CDs. Anledningen är självklart Sonys användning av rootkit i deras kopieringsskydd, något som fått många kritiker och konsumenter att rasa. Musikbutiker säger att man ser fler och fler kunder som sätter tillbaka CDs märkta med kopieringsskydd då man själv, eller vet bekanta, som haft problem med dålig kompabilitet eller helt enkelt inte vill bli begränsad i sin användning av musiken. EMI och Sony är några som satsar hårt på dessa kopieringsskydd och det är något man kommer fortsätta med, frågan är om det kan vara precis vad som sätter sista spiken i kistan för CD-marknaden.
Källa: Canadian Press
November 4, 2001
Säger det igen: Sattsa på att få folk att köpa skivorna i ställer. Om skivan inte säljer så beror det på att priset är fel för varan. I alla andra brancher går man i KK om man inte kan motivera priset.
För övrigt så är cd värdelöst idag om man är DJ. Den enda fördelen med CD är att man enkelt kan sätta ihop egna skivor. Tyvärr är det numera olagligt för en DJ att sätta ihop dom bästa låtarna från typ 10 skivor till en (även fast man har originalskivorna).
Måste ju vara dumma i huvudet om dom tror att man tänker köra med cdskivor när Vinyl är billigare (spelarna), lättare att spela med, all klubbmusik släpps på vinyl (inte på cd) och ballare.
Vinylspelarna är mycket lättare at serva också.
December 31, 2001
Blir bara roliga och roligare.
Förstår inte företagen att deras produkt inte säljer för att ingen vill ha den eller att det är för dyrt ?
Ingen skulle ju köpa ett GF4MX i dagens läge för 4500 kr.
Sen att de fixa kopiering skydd på sin skit bryr jag mig inte om då det alltid knäcks på ett eller annat sätt och musiken sony kör ut är inget som tilltalar mig.
August 23, 2003
Death On Wings wrote: Blir bara roliga och roligare.
Förstår inte företagen att deras produkt inte säljer för att ingen vill ha den eller att det är för dyrt ?Ingen skulle ju köpa ett GF4MX i dagens läge för 4500 kr.
Helt riktigt som du säger. Inte skulle Volvo kunna sälja en 95 årsmodell för samma pris som en 05 modell idag. Dessutom undrar jag varför det ska vara så heligt att skiv-och-filmbranschen alltid ska gå plus oavsett konjunkturläge. Andra branscher går upp och ner i försäljning, varför ska det inte gälla nöjesindustrin?
December 31, 2001
Förmodligen för att det inte finns någon branch som är så pengakåta och giriga som nöjesindustrin.
De vill ha pengar för allt som görs fast konsumentarna inte vill ha det så ska de trissa upp priserna på resten bara för att 99% av det de ger ut är skit så ska priset på det "bra" (resterande 1%) oxå höjjass för att lyfta upp förlusten på det andra.
Varför kan de bara inte ge fan i att ta in sopor som inte säljer ? Folk som kan skriva sitt eget material som inte kräver folk som gör det åt dem.
March 10, 2003
Poontus wrote: förmodligen inte.
CD skivor tar bara plats, nästan så att jag vill slänga min skivsamling, jag lyssnar ju ändå aldrig på skivorna.samma sak med alla spelkartonger.
tacka vet jag Steam
Kör nästan själv bara Mp3 genom min HTPC. Men alltid skoj att ha CD fodralen ändå.
Samma med spelkartonger lådor. Steam må vara smidigt "ibland", men inget går upp mot att
titta lite uppåt höger
och se mina orginalboxar på en hylla.
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
August 16, 2003
mja, men till en viss nivå, när hemmet redan drunknar i prylar, och man under dom senaste 15 åren har samlat på sig allt för långa spelkartonger.
det är i alla fall tur att spelen numera har DVD boxar (synd bara att man inte får med fina manualer längre)
ush, nu kom jag att tänka på EA's spel och blev irriterad, ska vara mycket återhållsam med att köpa deras spel. bara trassel :/ jobbiga kopieringsskydd som gör att dom inte går att spela trots att man har köppt dom
2 Guest(s)