Koreansk 8-åring antagen på universitet|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Koreansk 8-åring antagen på universitet
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 6, 2005 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har tidigare rapporterat om hur 10-åriga Arfa Karim från Faisalabad i Pakistan blivit certifierad Microsoft-ingenjör, men hon får nog faktiskt se sig slagen och det med råge av 8-åriga Song Yoo-guen från Korea som blivit antagen vid universitetet i Inha. Han har på bara 9 månader klarat av 12 år av grundskolestudier. Båda hans föräldrar jobbar som lärare och säger att det hela beror på ett unikt upplägg av lärande där Song inte har haft några fasta tider att passa utan endast haft månadsbaserade mål där han är fri att utforska i stort sett vad han vill. Själva antagningen till universitet gjordes genom en utfrågning av professorer där Song bl.a. förklarade Schroedinger-ekvationen.

Källa: The Korea Herald
Via: slashdot

Gustav Gager
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1492
Member Since:
January 9, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
973885
November 6, 2005 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

heh. jag kan inte ens utala den ekvationen.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
973886
November 6, 2005 - 6:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Tidsberoende:
[Image Can Not Be Found] Icketidsberoende:
[Image Can Not Be Found] Den tredimensionella:
[Image Can Not Be Found] där:
[Image Can Not Be Found]

Klarar ni av att förklara den? (jag gjorde det på förr-förra tentan 😉 )

//Andreas

ZIre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1776
Member Since:
March 7, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
973889
November 6, 2005 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

vilka lirare! (både 8-årinen och Delph1)

DanTheMan!
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
Member Since:
May 12, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
973897
November 6, 2005 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Handlar iaf om att lösa linjära ekvationssystem, om jag inte missminner mig.

Gjorde själv en tenta för över ett år sedan mha shrödingers ekvation, men kommer knappt ihåg nåt trots 5a i betyg - heh, snacka om akademisk bullemi 😉

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
973905
November 6, 2005 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Heheh, overkill.. Killen har ju huvudet på skaft, inget snack om saken!

Kan dock inte låta bli att tänka på hur killens liv ser ut. Man har ju sett dokumentären om världens starkaste unge och hur han behandlades för att nå"sitt mål".

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
Member Since:
January 13, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
973939
November 6, 2005 - 8:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där är ingen människa utan en förklädd utomjording som är här för att påskynda vår teknologiska utveckling :-$

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
Member Since:
May 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
973950
November 6, 2005 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Boomhauer wrote: Det där är ingen människa utan en förklädd utomjording som är här för att påskynda vår teknologiska utveckling :-$

i folkmun kallas dom asiater.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
973958
November 6, 2005 - 8:56 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: [quote=Boomhauer]Det där är ingen människa utan en förklädd utomjording som är här för att påskynda vår teknologiska utveckling :-$

i folkmun kallas dom asiater.

Nu måste jag döda dig abishai.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
973981
November 6, 2005 - 10:02 pm
sp_Permalink sp_Print

verkligen imponerande och intresant men vad har det med NH att göra ?

Avatar
Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1353
Member Since:
February 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
973983
November 6, 2005 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Ok de finns underbarn här i världen inom desig, idrott, teknik ja allt men sen finns de dom som är pressade till att vara underbarn.... Som är väldigt jobbigt att se på för dom får knappt göra nånting annat än att suga information.... Var admin på ett lan för många år sen på min gammla skola.... Där fanns de en kille som mer el mindre var ett underbarn som var med i linux sverige och han var 13 år och hadde läst ut alla linux böker när han var 10 år gammal och dom var på engelska. Han programerade typ allt och kunde allt om hemsidor och göra egna servrar ja allt.... Jag kunde bara se på och fundera.... När han kom upp i 1an fick han en egen bärbar av skolan för han var så duktig + att han låg en bra bit före alla andra osv.... Men idag så har han slutat typ helt och hållet med datorer fast han har blivit erbjuden datajobb hela tiden sen har var 15 år.... Är 18 nu.... Han sa att han började känna sig yr och kände ibland att han började få massa minnes luckor.... Vart nog för mycket för hanns järna :/ Många har blivit dumma i huvudet av att suga information....

Bättre att kunna lite om allt än att bara hålla på med en sak och man lär sig bäst av att lära sig de man vill lära.... Kanske inte 100% i början men nångång i mognaden får vi ju en egen vilja och då kan de slå om helt om man bara hållt på med en enda sak....

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
973985
November 6, 2005 - 10:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: verkligen imponerande och intresant men vad har det med NH att göra ?

det är mycket tack vara att sånna människor som den där koreanen som gör att utväcklingen går frammåt så snabbt som den gör, tänk bara vad den där killen kan uppnå om några år...

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
974005
November 6, 2005 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: [quote=Mind]verkligen imponerande och intresant men vad har det med NH att göra ?

det är mycket tack vara att sånna människor som den där koreanen som gör att utväcklingen går frammåt så snabbt som den gör, tänk bara vad den där killen kan uppnå om några år...

Frågan är om han gör det, tror du han kommer att jobba för att bota cancer eller för att håva in pengar för ett multinationellt företag ?

Jag tror på det senare.

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
974007
November 6, 2005 - 10:59 pm
sp_Permalink sp_Print

kanske det, men någon nytta gör han förmodligen 😛

Ihmrat
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 164
Member Since:
September 13, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
974039
November 7, 2005 - 1:09 am
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: [quote=Poontus][quote=Mind]verkligen imponerande och intresant men vad har det med NH att göra ?

det är mycket tack vara att sånna människor som den där koreanen som gör att utväcklingen går frammåt så snabbt som den gör, tänk bara vad den där killen kan uppnå om några år...

Frågan är om han gör det, tror du han kommer att jobba för att bota cancer eller för att håva in pengar för ett multinationellt företag ?

Jag tror på det senare.

Jojo, och ATi och Nvidia, Intel, IBM, Apple etc. har alltid arbetat i altruistiska syften? Grabben, företag som vill håva in pengar ÄR utvecklingen idag. Hur många cancersjuka miljardärer tror du inte sprutar in pengar i cancerforskning? Skänka pengar som PR? Vart grabben än hamnar som kommer han förhoppningsvis med någon form av utveckling, inom matematik, hårdvara, eller ekonomiskt (som t.ex. VD) - spillerill vi har alla att tjäna på nästan alla sorters utveckling 🙂
*sjunger* sådan är kapitalismen...

Avatar
Terho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1353
Member Since:
February 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
974048
November 7, 2005 - 4:17 am
sp_Permalink sp_Print

hmmmm och frågan är om han föräldrar är så oskyldiga som dom värkar.... Dom kanske kör hårt med han så han ska bli nånting som dom aldrig var/blev.... Nånstans tycker jag synd om honom.... Inte för att jag är avis på nått sätt, jag vet att alla är unika på nått sätt bara dom jobbar fram det på sitt sätt & tid.... Med de finns en gräns vad männisor klarar i dagsläge utan press % uelt innan de går för långt.... Har ni inte läst om världens starkaste unge som fick problem med kroppen innan han var 10år? Päronen åkte dit för att pressat han till att träna dagarna i ända

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
974054
November 7, 2005 - 5:41 am
sp_Permalink sp_Print

men det är nog betydligt mer än bara föräldrar som pressar i det här fallet, även om någon skulle stå med en pistol och hota mig till livet så skulle jag inte kunna lära mig i närheten av sådär snabbt

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
Member Since:
May 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
974142
November 7, 2005 - 12:39 pm
sp_Permalink sp_Print

varför Delph1, varför? cry

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
974145
November 7, 2005 - 12:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Matte är onödigt.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
Member Since:
January 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
974239
November 7, 2005 - 3:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Matte är onödigt.

Matte är verkligen inte onödigt, det är däremot ditt inlägg.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 66
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL