November 7, 2001
För drygt ett år sedan köpte ekobrottsmyndigheten i Stockholm in 100 st nokia 8210:or. Telefonerna började dock att krångla redan efter ett halvår och hälften av telefonerna har redan varit inne på service vid ett eller ett par tillfällen.
Felet med telefonerna är att displayen lägger av, men telefonen fungerar i övrigt precis som den ska. På Nokia har man precis blivit medveten om problemet med 8210:an och återförsäljare säger sig ha så pass hög felmarginal som 98%. Ekobrottsmyndighetens garantitid har nu löpt ut och man får nu betala 1000:- för service varje gång telefonerna går sönder. Ekobrottsmyndigheten vill nu ha garantin förlängd.
Hur det går med detta återstår att se.
Källa: dagens it
February 11, 2001
May 7, 2001
On 2002-02-18 20:00, MaG wrote:
On 2002-02-18 19:16, mikael_st wrote:
Jag har en 8210 den är 1år gammal och den har aldrig krånglat!!Samma här, eller batteriet kan vara lite jobbigt, det e glapp, men så e det ju på alla Nokia mobiler som har batteriet monterat utanpå mobilen.
har haft en 10-tal... haft problem med batteriet på en enda av dem... det är väll Ericsson som har problem med batterierna mest har jag upplevt.
May 8, 2001
Jag har haft två stycken 8210:or. Den första pajade displayen på men den hann jag inte åtgärda för jag söp bort den. Den andra lämnade jag in när jag inte kunde se vad som stod på displayen längre. Fungerade sedan i ca 6 månader. Nu samma sak igen.... (garantin har nu gått ut)
Alltså har det hänt mig 3 ggr.
Har också en 6210:a (jobbtelefon) som har strulat från början. Den stänger av sig (irriterande när man pratar) och låser sig! När den låst sig är det bara att boota om
Börjar faktiskt tvivla lite på Nokia, blir kanske ett annat märke nästa gång!?
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
May 8, 2001
En liten fundering:
Konsumentköplagen säger att man har två års garanti. Kruxet med denna lag är ju att kunden ska bevisa att varan var felaktig vid leverans. Detta borde inte vara något problem i detta fall när det är så uppenbart att det är en brist i tillverkningen.
Så enligt lagen ska Nokia stå för reparationerna av detta fel i upp till två år!
Hur fan kan de klara sig från det!? Skulle inte den mängd av telefoner som gått sönder vara bevis nog? Kanske finns det någon jurist här som kan svara....
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
1 Guest(s)