Krönika: Multimediastationen|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Krönika: Multimediastationen
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 2, 2004 - 2:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Idag påbörjar vi en ny modell av redaktionellt material här på NH i form av personliga krönikor. Vi kommer att satsa på att publicera 2-4 krönikor per månad och till skillnad mot vårt övriga material är dessa mer personliga texter. Krönikorna kommer att innehålla personliga tankar och åsikter om relevanta ämnen inom IT-marknaden.
Vi hoppas på så sätt komma lite närmare er läsare och få igång diskussioner kring ämnen och händelser som vi tror många kan känna igen sig i eller vara intresserade av.
Först ut har vi en krönika skriven av undertecknad som behandlar de digitala nöjen som tar över stora delar av vår fritid. I fokus är också de nya multimediastationerna som börjar bli ett allt mer återkommande koncept bland PC-tillverkare.

"För de flesta som läser detta behövs nog inte någon större övertalning för att man ska stanna inne under större delen av dygnet, undertecknad inkluderad.
En trevlig film i en varm och skön soffa är ofta ett mer tilltalande alternativ än en rinnande näsa och blåfrusna tår."

Läs hela krönikan här.

Diskutera gärna ämnet och krönikor i allmänhet i vårt forum.

tiggre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 739
Member Since:
February 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
558619
March 2, 2004 - 3:35 pm
sp_Permalink sp_Print

har själv sakta börjat komma igång med en htpc lösning

precis blivit klar med väggar, golv i rummet

http://www.easynut.com/gallery/album13

provsitter soffgrupper men har svårt att hitta den optimala "sitsen"

förbereder taksättning just nu, lutar åt svart eller MÖRKbrun brädpanel...

har ett pioneer surroundsystem med en sony hs3...

som htpc lutar det åt gentoo + mythtv

P5E64 WS EVOLUTION | INTEL Q9650 CORE2QUAD@3000 | 8 GB | CLUB 3D 4870X2 | 2xSamsung SM 2493HM 24""@1900x1280 | Windows 7 Ultimate 64

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
558724
March 2, 2004 - 5:34 pm
sp_Permalink sp_Print

tiggre wrote: har själv sakta börjat komma igång med en htpc lösning

precis blivit klar med väggar, golv i rummet

http://www.easynut.com/gallery/album17

provsitter soffgrupper men har svårt att hitta den optimala "sitsen"

förbereder taksättning just nu, lutar åt svart eller MÖRKbrun brädpanel...

har ett pioneer surroundsystem med en sony hs3...

som htpc lutar det åt gentoo + mythtv

Det är ju verkligen ett plus om man kan köra med dedikerat hemmbiorum. Den möjligheten har inte jag personligen tyvärr vilket också gör att just rumsakustiken är något jag är mest missnöjd med.

Bildmässigt kör jag för tillfället med Panasonic AE100 + Brainwave V880 men funderar alltså starkt på HTPC igen.
Dock är min nuvarande kombination väldigt bra rent bildmässigt tack vare DVI-I-utgången på spelaren och VGA-ingången på projektorn.

Ska kolla på vad jag körde för mjukvara till min HTPC-lösning, kommer inte ihåg exakt faktiskt. 🙂

Spindel
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1494
Member Since:
July 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
558763
March 2, 2004 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Trevligt med krönikor!

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
558778
March 2, 2004 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Var på tiden att du skrev ngt om ditt system....hur går det med test av linjedubblare 😉

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
558796
March 2, 2004 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Spindel: Det låter som att vi kan fortsätta med det då 🙂

Pim_: Jo det var nästan det. 😉
Det rann ut i sanden mest pga. att jag hittade Brainwave-spelaren. Är mycket nöjd med den för tillfället så det blir nog HTPC nästa gång där man drar in det mesta. Kändes inte som det fanns några under 3k som var riktigt "fool proof" och mer än så hade jag inte lust att lägga på enbart en linjedubblare.

Hur går det själv med ditt system?

Spindel
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1494
Member Since:
July 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
558876
March 2, 2004 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Spindel: Det låter som att vi kan fortsätta med det då 🙂

Självklart, men ha gärna inte med smilies i framtida krönikor wink

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
Member Since:
December 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
558967
March 2, 2004 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

med ett kompromisslöst företag som Microsoft i spetsen känns det inte heller som en tillfällig fluga längre.

Trevlig krönika, men nog kompromissar MS på en del i sina projekt 😉

Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
Member Since:
March 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
559058
March 2, 2004 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Pim_: Jo det var nästan det. 😉
Det rann ut i sanden mest pga. att jag hittade Brainwave-spelaren. Är mycket nöjd med den för tillfället så det blir nog HTPC nästa gång där man drar in det mesta. Kändes inte som det fanns några under 3k som var riktigt "fool proof" och mer än så hade jag inte lust att lägga på enbart en linjedubblare.

Hur går det själv med ditt system?

Har lött om min vgakabel sa att jag slipper skuggningar i bilden, annars sparar jag pengar till resor och 👿 csnskulder 👿 så jag nöjer mig med att fylla på dvdsamlingen istället för att sukta efter hårdvara jag inte kan lägga pengar på nu 😀

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
559101
March 2, 2004 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton, du använder riktigt bra språk. Du skriver snabbt, informativt och roligt, vilket gör det till en sann glädje att läsa. Speciellt så här om kvällen när man avrundar med en kaffekopp i näven för att snart återa sitt dagliga scriptande. Ja, ja, hur som helst; fortsätt skriv krönikor!

Jag tycker att du skall ta upp ditt HTPC-projekt igen. Det är kul att ha något att "mekka" med. Jag har själv varit heltänd på att knåpa samman en äldre burk och bruka som HTPC i mitt rum, men det har alltid kommit förhinder :(. Första burken som var up-n'-runnin' körde syrran över med en kontorsstol, den andra råkade jag klocka sönder och den tredje vägrade starta trots timmar av felsökning och utbyte av komponenter. NÄSTA burk, ty jag kommer bygga fler, skall bli en HTPC, som även skall kombineras som 24/7-webb- och FTP-server.. möjligtvis router också. Gentoo blir det för min del också.

Spindel wrote: [quote=Anton aka [NH]Woxxman]Spindel: Det låter som att vi kan fortsätta med det då 🙂

Självklart, men ha gärna inte med smilies i framtida krönikor wink

Klart man skall ha använda smilies! Tycker det ger ett mer levande intryck. Ser inget fel i att använda smilisar i texter på nätet över huvud taget.

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
Member Since:
September 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
559500
March 3, 2004 - 11:53 am
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: en HTPC, som även skall kombineras som 24/7-webb- och FTP-server.. möjligtvis router också. Gentoo blir det för min del också.

du har snattat min idé 😮 exakt så jag tänkte göra 🙂

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
Member Since:
June 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
559523
March 3, 2004 - 12:27 pm
sp_Permalink sp_Print

nån som kan deffinera en Krönika... har aldrig fattat vad som menas med det...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
559524
March 3, 2004 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Spindel: Jag funderade på om jag skulle använda smilies överhuvudtaget men i en sådan här text tyckte jag det kunde gå vägen. Det var ju bara en liten ynklig i slutet också.. 🙂
Nä men det är faktiskt väldigt ovant att skriva så här då man är van vid att skriva strikt och mer "seriöst" på något sätt. Så detta var lite av ett "språkligt" test men det verkar ju vara godkänt i alla fall.

Pim: Aha där ser man, det jag har problem med är VB och det vet jag inte riktigt hur jag ska lösa. Tror att min VGA-kabel är "up to the task" i alla fall men VBn verkar ju fortfarande vara lite av ett mysterium..
Sen kan jag säga dig att jag blivit en obotlig DVD-freak i den benämningen att jag numera ska ha alla unika Tin-utgåvor osv. Har lagt ner mycket pengar på DVD-samlingen jag med den senaste tiden.. det är skrämmande mycket pengar som försvinner om man räknar ihop allt.. 😛

NH|SiBBoR: Det var trevligt att höra, detta var som sagt var lite av ett språkligt test så det var skönt att det verkade funka!

Själv har jag problemet att min HTPC förmodligen ska agera HTGPC, mitt eget påfynd för Home Theater Gaming PC :). Det betyder värre hårdvara och mer utgifter, med min uppkoppling är det inte tal om FTP heller ännu. Men det kommer väl det med. 🙂
Annars blir det en filserver i en garderob som man kan linka till alla burkar i huset, är kanske ett bättre alternativ då man inte behöver tänka på utrymme och ljudnivå på samma sätt.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
559529
March 3, 2004 - 12:38 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]det är faktiskt väldigt ovant att skriva så här då man är van vid att skriva strikt och mer "seriöst" på något sätt. Så detta var lite av ett "språkligt" test men det verkar ju vara godkänt i alla fall.

Ett ledigt och uttrycksfullt språk. Sluta inte med det 🙂

fastbullit wrote: [quote=NH|SiBBoR]en HTPC, som även skall kombineras som 24/7-webb- och FTP-server.. möjligtvis router också. Gentoo blir det för min del också.

du har snattat min idé 😮 exakt så jag tänkte göra 🙂

haha, skall du med köra gentoo hade du tänkt? Får väl lov att tillägga att burken även skall agera som en surfburk, för att vidareutveckla MIN idé lite då 😉

fastbullit
Member
Medlem
Forum Posts: 3042
Member Since:
September 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
560274
March 4, 2004 - 2:14 pm
sp_Permalink sp_Print

NH|SiBBoR wrote: haha, skall du med köra gentoo hade du tänkt?

nja det vete fan men det ska vara en linuxdist iaf wink

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 31
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL