August 22, 2005
Vår systersajt NordicGamers har publicerat en gästkrönika angående det hetaste ämnet inom den svenska elektronikmarknaden, nämligen piratkopiering.
I gästkrönikan har författaren Kristoffer Ljungberg gett sina personliga åsikter på piratkopiering och det ur en students synvinkel där pengar ofta känns som ett stort problem.
Pengar och prissättning är självklart en av de stora anledningarna till piratkopieringens omfattning och det är något som tas upp flitigt i krönikan.
"Tänk att det verkligen sitter en chef på varje stort bolag och drar in hur mycket pengar som helst på detta, men ska ändå ta överpriser på alla produkter. Girighet råder, sen sitter dessa i alla fall och undrar varför vi inte köper några skivor, spel eller filmer. Sedan kan man ju undra om dem stora bolaget över huvud taget skulle förlora på att sänka priserna. Förmodligen inte."
Krönikan tar inget ställningstagande till vad som är direkt rätt men lyfter fram frågeställningar och skildringar som säkert många kan känna igen sig i.
För dem som vill ventilera sina åsikter kring piratkopiering är detta ett ypperligt sätt att få igång en debatt om ämnet.
Läs hela gästkrönikan på NordicGamers.
February 5, 2005
Jag tycker de tänker helt fel, istället för att lägga en massa resurser på att bura in halva sveriges befolkning typ så borde de stora företagen inse att det finnsen stor marknad här istället.
Anledningen till att man laddar ner är ju inte enbart för att det är gratis utan för att det är så otroligt smidigt också. Ett litet ex: om jag vill se en film så måste jag först ta mig ner till den lokala affären vilket tar 5-20min beroende på om jag går eller cycklar, sen väljer jag en film ur det begränsade utbudet och så är det samma resa hem igen, totalt ca 20-40min. Om jag vill ha ett större utbud att välja mellan måste jag ner till stan vilket tar 20min med buss förutsatt att bussen går just då jag vill in, sen måste man tillbaks med nästa buss så då blir det väl en timme totalt.
Om jag istället skulle ladda ner filmen skulle det ta ca 7-30min, tid som jag inte är uppbunden och kan göra något annat på, t.ex. läsa recentioner poppa popcorn mm, jag behöver heller inte passa bussarna och butikens öppettider, alltså inte lika stort planeringsbehov. Jag behöver förmodligen inte mämna att omman har hyrt en film så måste man tillbaks samma väg igen dan efter och lämna tillbaks den så totalt kräver den där filmen ett absolut minimum av 30min till förfogande, men oftast mer.
Denna tidsbesparing och flexibilitet känner iaf jag att jag skulle kunna vara beredd att betala en liten slant för så om de stora företagen lade samma resurser på att utveckla ett bra system för nerladdning där man t.ex. kan ladda ner en film för 10-20kr (givetvis förväntar jag mig ett billigare pris då de slipper både betala för dvd:n och distributionen) så tror jag många med mig faktiskt skulle vara beredda att betala det.
Jag säger det igen, de tänker fel, i stället för att vara trångsynta borde de vara öppna för nya ideér och ge marknaden vad de vill ha (vilket borde vara målet för alla komersiella företag) för det finns ju uppenbarligen en stor marknad!
Och piratkopiering borde ju inte likställas med stöld, vid stöld förrövas objektet från sin ursprungliga plats och är ej brukbart av de ursprungliga ägarna längre. Vid kopiering finns originalet kvar helt orört och i precis samma kvalitet som innan, är väl att likna vid de poppulära blandbanden förr i tiden som i princip om man ska hårddra det också är piratkopiering.
September 3, 2001
Jag tror stenhårt på att allt går att finansiera med reklam. I alla fall filmer och spel/program.
Filmerna drar in alla sina pengar från biobesökare och DVD-utgåvor.
Skulle dom i stället lägga in ett par reklamsnutt innan filmen (som på Biosalongens reklam kanske), eller lägga dom mitt i filmen när hjälten ska släcka sin törst med en pepsi, så tror jag verkligen att filmerna kan bli mkt billiga om inte gratis.
En film som släpps idag ses ju av både biobesökare, dvdköpare OCH ett otroligt stort mörkertal av nerladdare. DÄR har dom stora pengar att hämta. Hur mycket folk som helst som skulle se reklamen och bli påverkade.
Jag tycker att det är ett ytterst liten ansträngning av oss, att se på lite gömd reklam, för att få allt nästintill gratis.
Tänk er spel som Call of Duty, Need for speed, FIFA 2005... etc etc. Om precis alla, inkl. nerladdarna, fick se på en reklamsnutt från Coca Cola... hur mycket skulle inte Cocacola betala för det? Sen kan man ju lägga in lokala märken vid en översättning av programvaran, typ med Estrella-chips reklam eller va fan som helst.
I stället för att dra in småpengar genom att stämma svensson till döds, så borde dom öppna ögonen och se den resursen.
Det är bara naivt att tro att piratkopieringen kommer att sluta.
January 12, 2004
nu vill jag inte låta som nån moraltant eller så, men krönikören måste ha fått något om bakfoten, att lyssna på upphovsrätsskyddad musik är ett prvilegium och inte en RÄTTIGHET, det är en produkt som många munnar vill ha slantar ifrån, kan man inte pröjsa har man inte privilegiet att lyssna/se/konsumera spelet/filmen/musiken...
ganska enkelt.. men så funkar det inte 😉 jag håller med talare här i tråden dock, ett smidigt och relativt billigt alternativ på internet önskas, och det NU 🙂
och reklam i sig är av ONDO, om man tittar på vart "habehäret" för filmen/skivan/spelet/müsslin mm kommer ifrån så är det ju reklamen.
reklam = behov = införskaffning. so long so good för bert karlsson(okej dåligt exempel, lyssnar NÅGON på hans överproducerade sk!t?) men sedan när financielt underpriviligerade individer(oftast unga killar) laddar ner "warez" som de ÄNDÅ inte hade haft råd att köpa (eller ytterst lite av warezen iaf), ja då blir bertan SUR. det är ju han som har skapat behovet? =)
vill skivbolagen att vi ska konsumera deras dravvel får de väll starta en lobbyistorganisation som heter "merlön&bidragåtsvensson-byrån" ...
men jag är fast övertygad om att piratkopiering är stöld!
nu ska jag klicka alt+tab och vara mer olaglig!
/david
1 Guest(s)