Krönika: Stor, liten eller mitt emellan?|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Krönika: Stor, liten eller mitt emellan?
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 8, 2004 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Nu var det dags för månadens första krönika med undertecknad som skribent. Krönikan handlar om SFF-marknaden, dess utveckling tills idag och dess framtid.
Det har hänt enormt mycket de senaste två åren inom SFF-marknaden och nu är dessa små system inte längre ett komplement till dagens "full size"-datorer utan även ofta ett substitut.
Men ser framtiden lika ljus ut för dessa minimala system som redan i dagsläget ofta ligger på gränsen för vad utrymmet kan tillåta?
En svår fråga att svara på visar det sig, men klart värd att diskuteras.

"Under de senaste åren har mina prioriteringar för datorer förändrats en hel del. Från galet stora chassi med mer luftcirkulation än en vindtunnel, till små stilrena datorer med låg ljudnivå.
Denna personlighetsförändring förde mig osökt in på SFF-marknaden och sedan ett antal månader tillbaka har min primära dator varit baserat på just ett SFF-barebone."


[Image Can Not Be Found]

Läs hela krönikan här.

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
Member Since:
December 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
592727
April 8, 2004 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

En väldigt intressant fråga måste jag säga. Behövs nog verkligen någon snillrik uppfinning om SFF-marknaden ska ta andelar bland de mer krävande köparna. De börjar å andra sidan bli dags för mer nytänkande i designläget för alla tillverkare utav lådor och andra komponenter. Folk använder ju sina burkar till så pass mycket att de faktiskt bör passa in som vilken möbel som helst.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
592734
April 8, 2004 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote: En väldigt intressant fråga måste jag säga. Behövs nog verkligen någon snillrik uppfinning om SFF-marknaden ska ta andelar bland de mer krävande köparna. De börjar å andra sidan bli dags för mer nytänkande i designläget för alla tillverkare utav lådor och andra komponenter. Folk använder ju sina burkar till så pass mycket att de faktiskt bör passa in som vilken möbel som helst.

Jo i dagsläget är det mycket fokus på att chassit ska "sticka ut" i sin design men det finns lite färre riktigt stilrena alternativ om man tittar på t.ex. midi towers eller liknande.

Kommer nog börja spana ordentligt efter ett stilrent miditower snart men det ska ju även vara funktionellt så det kan bli knepigt att hitta något man blir riktigt nöjd med.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
592889
April 9, 2004 - 1:39 am
sp_Permalink sp_Print

Tyvärr finns det inte många stilrena miditowers i dagsläget.

Men det vimlar av stilrena desktoplådor som man kan bygga vettiga filmburkar av.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
592892
April 9, 2004 - 1:58 am
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Tyvärr finns det inte många stilrena miditowers i dagsläget.

Men det vimlar av stilrena desktoplådor som man kan bygga vettiga filmburkar av.

Hallå! Vad är det för fel på Lian nu då? De är väl stilrena om något? Och utomordenligt funktionella.

GolZa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 592
Member Since:
August 13, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
592899
April 9, 2004 - 4:22 am
sp_Permalink sp_Print

Japp, Lian LI PC 70 som jag har är överlägset bäst, och snyggast. Hatar TT´s chassin som har massor med prylar och skit. Nej, Lian ska det vara!

Avatar
niro
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 360
Member Since:
February 18, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
592938
April 9, 2004 - 8:35 am
sp_Permalink sp_Print

Fin krönika. 8)

Jag söker själv ett smidigt tyst chassi inför sommarens datorköp. SFF-marknaden har inte varit med på kartan förrän nu. Kanske ska ta mig en titt. 😉

m0hx
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
Member Since:
April 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
593193
April 9, 2004 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Najs krönika!
Dock förstår jag inte hur du kan tycka att Solteks barebones är de snyggaste (fast allt handlar egentligen om personlig smak).
Personligen slår jag ett slag för Aopens XC-Cube samt MSI MegaPC.
Är själv innehavare av en barebone o form av Aopen XC-Cube EZ18, det som är najs med den är att allt i fronten är dolt bakom luckor.
Fast som jag sa tidigare, allt handlar ju om personlig smak. :square:

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
593351
April 9, 2004 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

SFF-chassin är små, tysta, smidiga och oftast proppfyllda med funktioner. Som du nämnde Woxxie så kan det dock bli lite väl hett med den senaste hårdvaran som erbjuder den bästa prestandan. Dessutom uppstår ofta problem om man vill ha mer än 1-2 hårddiskar i sitt SFF-system. Därför skulle jag vilja se aningen större chassin. Kanske ~10 cm bredare, lite djupare och typ 1/3 så höga som "standard-SFF-chassit". Det skulle bidra till bättre kabeldragning, bättre luftflöde, svalare system och mer utrymme för komponenter. Weei. Bygga eget chassi kanske?

Bärz
Member
Medlem
Forum Posts: 2735
Member Since:
October 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
593596
April 10, 2004 - 2:52 am
sp_Permalink sp_Print

Vad är SFF? 🙄

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
Member Since:
December 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
593607
April 10, 2004 - 7:56 am
sp_Permalink sp_Print

BearznaiL wrote: Vad är SFF? 🙄

Small Form Factor - Små smidiga chassin 🙂
Ex.
https://www.nordichardware.se/.....ivelse=104

Naughtyboy2
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 59
Member Since:
March 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
593610
April 10, 2004 - 8:07 am
sp_Permalink sp_Print

Själv kör jag med en DigiDice och jag tycker dom har lyckats rätt bra med att bygga en SFF man får plats med fullstorlek på grafikkortet och två hårdiskar och två CD-rom platser. Men det finns ett stort problem med den och orginal kylningen låter på tok för mkt och den blir väldigt varm fort.
Det är en svår nöt att knäcka för tillverkarna.

Tom_2
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 473
Member Since:
December 20, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
593650
April 10, 2004 - 10:10 am
sp_Permalink sp_Print

Vattenkylning i SFF-system? Det är egentligen inte så platskrävande, man kan ju ha en "add-on"-låda som Prometeia har för LianLi-chassin, etc.

Det skulle nog lösa en hel del värmeproblem iallafall.

m0hx
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 22
Member Since:
April 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
593652
April 10, 2004 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Det finns ju en kille som har vattenkylning i en DigiDice, kommer dock inte ihåg adressen...
han lyckades iaf få plats med allt i en DigiDice... åtminstone det mesta...

ManicBlue
Member
Medlem
Forum Posts: 2005
Member Since:
December 15, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
593654
April 10, 2004 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Jag vill se större steg i utecklingen än bara snygga lådor. Sladdhärvan är ju bara ett exempel på vad som måste bort. Personligen måste jag säga att en trådlös stabil förbindelse mellan skärm och burk vore trevligt. För att inte snacka om alla kablar till ljud och annat.

Avatar
Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
Member Since:
September 1, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
593678
April 10, 2004 - 11:12 am
sp_Permalink sp_Print

ManicBlue wrote: Jag vill se större steg i utecklingen än bara snygga lådor. Sladdhärvan är ju bara ett exempel på vad som måste bort. Personligen måste jag säga att en trådlös stabil förbindelse mellan skärm och burk vore trevligt. För att inte snacka om alla kablar till ljud och annat.

Jo det skulle vara toppen att inte behöva ha kablar till allt. Tänk om _alla_ datorkomponenter kunde kommunicera trådlöst med och inuti datorn. Fast det är ganska orimligt med tanke på hur extrema många konfigurationsmöjligheter det finns.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
594333
April 11, 2004 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

m0hx wrote: Najs krönika!
Dock förstår jag inte hur du kan tycka att Solteks barebones är de snyggaste (fast allt handlar egentligen om personlig smak).
Personligen slår jag ett slag för Aopens XC-Cube samt MSI MegaPC.
Är själv innehavare av en barebone o form av Aopen XC-Cube EZ18, det som är najs med den är att allt i fronten är dolt bakom luckor.
Fast som jag sa tidigare, allt handlar ju om personlig smak. :square:

Det är ju precis så Soltek EQ3401M fungerar, alltså man har luckor framför alla externa enheter och till råga på allt är fronten en spegel imitation. 😉

Angående vattenkylning i ett barebone så har det gjorts i DigiDice men det är också rätt mycket större än det jag använder t.ex.
Det går ju med lösa enheter som HydroCool osv. men då försvinner stilrenheten en hel del i mitt tycke.

Nä det är knepigt måste jag säga.. har vänt och vridit på mina tankegånger ett antal gånger kan jag säga. 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 39
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL