Krönika: Två diskar fler än fyra elefanter|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Krönika: Två diskar fler än fyra elefanter
Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
632188
May 28, 2004 - 1:47 pm
sp_Permalink sp_Print

paddanx wrote: Att även ha 2k eller 4k clusterstorlek och så lite filer som möjligt snabbar upp regält. Att hålla lagringen av stora filer på en partition som ligger på det stället på disken där den läser som snabbast men söker långsamast och ev ha större kluster hjälper också.

Små kluster är väl inte något bra i prestandahänseende? Det är ju mest för att spara plats på disken man använder det? Eller är ja helt ute och turnerar?
När det kommer till fragmentering och tokfyllning av disken är det väl inte så vanligt att man toppar sin/sina diskar? Jag har nästan aldrig gjort det. Och fragmentering unviker man ju genom att frekvent formatera om hela rasket?:)

StarCraft
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 728
Member Since:
February 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
632277
May 28, 2004 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: Allvarligt talat hade en RAM-disk varit betydligt roligare. Med dagens diskar klarar man att skyffla filer tillräckligt snabbt. Men att köra med RAM-disk på dagens datorer vore ju helt underbart, och borde faktiskt inte vara något svårt. Skulle smiska rumpa på alla RAID-lösningar. Såväl SCSI som SATA och PATA.
Två gigg internminne skulle de flesta ha råd med, och en sådan disk för system och det programet du kör för tillfället hade varit mäktigt för den intresserade gamern.

Det där lät intressant, berätta gärna lite mer om din idé.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
632285
May 28, 2004 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

StarCraft wrote:
Det där lät intressant, berätta gärna lite mer om din idé.

en RAM-hårddisk som innehåller operativsystemet och de filer (dvs. det spelet/programmet) man använder som mest för tillfället
inte så jättestor skillnad i fps men laddningstiderna hade i princip eliminerats

paddanx
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
Member Since:
January 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
632396
May 28, 2004 - 6:30 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=paddanx]Att även ha 2k eller 4k clusterstorlek och så lite filer som möjligt snabbar upp regält. Att hålla lagringen av stora filer på en partition som ligger på det stället på disken där den läser som snabbast men söker långsamast och ev ha större kluster hjälper också.

Små kluster är väl inte något bra i prestandahänseende? Det är ju mest för att spara plats på disken man använder det? Eller är ja helt ute och turnerar?
När det kommer till fragmentering och tokfyllning av disken är det väl inte så vanligt att man toppar sin/sina diskar? Jag har nästan aldrig gjort det. Och fragmentering unviker man ju genom att frekvent formatera om hela rasket?:)

Det beror på vad du ska ha för saker på disken. Om du räknar med att du stora filer och inte sak komma åt 1000 filer samtidigt så ja då är stora kluster en fördel, tex för lagring. Men windows system fungerar ju inte så... den har tusentals, tom tiotusentals med småfiler. I NTFS så läggs alla små filer som är mindre än ett kluster direkt i MFTn (master file table). Och har du då stora kluster så får du en enorm MFT, från alla dessa småfiler, bla från IE cache mm. Detta gör att prestandan sänks regält tillslut, när den har en enorm Filtabell den måste gå igenom varje gång den ska läsa en fil från disken.

Genom att hålla små kluster till windows och cache mm, så får du färre filer i MFTn vilket ökar prestandan i allmänhet. Dessutom är det ju meningslöst för windows att läsa en 8/16k kluster med 2000Byte i... det tar ju lite tid att läsa det över de 2000Bytena också. Dock bör man inte gå för smått heller, för då mister du prestanda för balansen mellan rå-läsning och filsystem går ner.

Jag har iaf testat detta i snart 2 år, och med 2k eller 4k i kluster storlek och andra justeringar kan jag få tom en 5400RPM disk relativt snabb, och en 7200RPM som en raket, beror ju på disken. 4k är standard för NTFS och det fungerar, så länge du inte har en större systemenhet än 10-15GB. Jag brukar hålla dem på mellan 4-8GB med 2k. Sedan har jag andra partitioner för spel och program som ej är för hårdvara.

Tokfylla diskar är vanligare än du tror, har iaf 5 vänner som jag har hindrat från att göra detta, och visat varför. Och fragmentering sker oftare än du tror. Efter bara windows installen så är ofta (nästan alltid är kanske bättre sagt) en systemdisk kraftigt fragmenterad. Så kör du med den taktiken så får du formatera o sedan låta bli att lägga in windows...

Även om där är lite fragmentation så gör det inte så mycket skillnad, men när det börjar bli mycket, eller i själva MFTn så är det illa. Jag har sett windows lägga tex swapfilen i över 200 fragment... och den är inte bättre på systemfiler precis.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
632399
May 28, 2004 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

paddanx wrote: Tokfylla diskar är vanligare än du tror, har iaf 5 vänner som jag har hindrat från att göra detta, och visat varför. Och fragmentering sker oftare än du tror. Efter bara windows installen så är ofta (nästan alltid är kanske bättre sagt) en systemdisk kraftigt fragmenterad. Så kör du med den taktiken så får du formatera o sedan låta bli att lägga in windows...

Även om där är lite fragmentation så gör det inte så mycket skillnad, men när det börjar bli mycket, eller i själva MFTn så är det illa. Jag har sett windows lägga tex swapfilen i över 200 fragment... och den är inte bättre på systemfiler precis.

Hur kan något bli formaterat innan det ens har använts? Skulle windows lägga sig fragmenterat på en tom hårddisk? Även om jag iblan är skeptisk när det gäller M$, så behagar jag tvivla. Om man kör ett defragprogram direkt efter installationen, så brukar det inte vara fragmenterat värt att prata om.

paddanx
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 674
Member Since:
January 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
632479
May 28, 2004 - 8:38 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=paddanx]Tokfylla diskar är vanligare än du tror, har iaf 5 vänner som jag har hindrat från att göra detta, och visat varför. Och fragmentering sker oftare än du tror. Efter bara windows installen så är ofta (nästan alltid är kanske bättre sagt) en systemdisk kraftigt fragmenterad. Så kör du med den taktiken så får du formatera o sedan låta bli att lägga in windows...

Även om där är lite fragmentation så gör det inte så mycket skillnad, men när det börjar bli mycket, eller i själva MFTn så är det illa. Jag har sett windows lägga tex swapfilen i över 200 fragment... och den är inte bättre på systemfiler precis.

Hur kan något bli formaterat innan det ens har använts? Skulle windows lägga sig fragmenterat på en tom hårddisk? Även om jag iblan är skeptisk när det gäller M$, så behagar jag tvivla. Om man kör ett defragprogram direkt efter installationen, så brukar det inte vara fragmenterat värt att prata om.

Kanske är jag som fått lite otrevliga versioner då...
Vet inte säkert om XP har fixat det, men gamla w2k (pre SP3 iaf) w9x/Me var bra på att göra det iaf. Dock beror det ju också på hur stor disk du har till den. Men när jag menar installera menar jag också alla patcher och drivrutiner mm också... det blir faktiskt en del fragmentationer. MS egna defragprogram brukar inte visa det så stort, men det finns. Och du ska inte dömma hur kraftig fragmentation det är med hur lång tid det tar att flytta rätt sakerna... en stor fil kan vara ivägen eller fragmenterad 1 gång tex, medans en liten är i 50 delar. Den lilla tar troligen ändå mindre tid att läsa.

Coalan
Member
Medlem
Forum Posts: 4409
Member Since:
August 11, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
632482
May 28, 2004 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Så, vad ska man satsa på för diskar i sommar, om budgeten inte är alltför stor ? 🙂

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
632550
May 28, 2004 - 10:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Bra krönika, tills den i mina ögon övergår till att bli en väldigt enkel RAID-förklaring utan fakta och det blandas in en hel del teknisk mumbo-jumbo, som inte passar in i det som de första styckena behandlar. Tex, hur skall jag förstå att solid state-diskar och fiberchannel är jättesnabba om jag inte läst ett smack om dem innan?

Men det är kanske bara jag? 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
632600
May 28, 2004 - 11:24 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: Bra krönika, tills den i mina ögon övergår till att bli en väldigt enkel RAID-förklaring utan fakta och det blandas in en hel del teknisk mumbo-jumbo, som inte passar in i det som de första styckena behandlar. Tex, hur skall jag förstå att solid state-diskar och fiberchannel är jättesnabba om jag inte läst ett smack om dem innan?

Men det är kanske bara jag? 🙂

fibrechannel och solid state är bara små paranteser, de är inte vesäntliga för artikelns syfte så därför ville jag inte ödsla tid på att förklara tekniska detaljer

Sortima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 914
Member Since:
February 21, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
633047
May 29, 2004 - 8:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen som har råkat höra talas om de optiska diskar dom håller på att utvecklas ? riktigt FETA diskar med söktider man bara dreglar över

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
633161
May 29, 2004 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: fibrechannel och solid state är bara små paranteser, de är inte vesäntliga för artikelns syfte så därför ville jag inte ödsla tid på att förklara tekniska detaljer

Förvisso, men det är en parantes som enbart förvirrar och sänker krönikan en del. Om du inte vill ödsla tid på det, varför ta upp det över huvud taget då?

Det förstår jag inte riktigt, men där är säkert en bra anledning till det.

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
633207
May 30, 2004 - 1:05 am
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: [quote=UndaC]fibrechannel och solid state är bara små paranteser, de är inte vesäntliga för artikelns syfte så därför ville jag inte ödsla tid på att förklara tekniska detaljer

Förvisso, men det är en parantes som enbart förvirrar och sänker krönikan en del. Om du inte vill ödsla tid på det, varför ta upp det över huvud taget då?

Det förstår jag inte riktigt, men där är säkert en bra anledning till det.

jag nämner dem för att påpeka att det finns snabbare lösningar bara

The Dragon
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 938
Member Since:
January 6, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
633409
May 30, 2004 - 12:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vill bara påpeka en liten detalj. På 80-talet var de snabbaste CPU:erna man kunde köpa på ett fåtal Mhz och de största diskarna var på nån Mb i dagsläget så är de snabbaste processorerna på 3800Mhz vilket är en ökning på ca 1200 gånger medans de största diskarna är på 300 Gb vilket är 307200 Mb vilket är en ökning ca 100000 gånger läg då ocså till att CPu:erna bara blivit mer strömkrävande och varmare medans hårddiskarna då var stora som en stor bärbar dator medans nu är lite mindre än en en pocketbok och har dessutom blivit mindre strömkrävande de har dessutom blivit vässäntligt snabbare. Så att säga att hårddiskarna inte hinner med i utveckligen är fel. Okej jag erkänner att hårddisken är en flaskhals i systemet men den är endå den komponent som kräver minst hastighetsmäsigt. Eftersom de program som ska köras eller de videosekvenser som ska spelas upp laddas innan upp i RAM minnet och sen arbetar CPU:n och GPU:n mot RAM mnnet istället för mot hårddisken vilket sätter större press mot RAM-minnet istället för hårddisken. Visst märker jag en enorm skillnad på min kompis dator som har 4 Raptor (74Gb) i en RAID0 array men i det lägget märker jag ingen som helst flaskhals hos hårddiskarna och med tanke på hur snabbt utveckligen går på hårddisk fronten så är det möjligt för de flest att köpa ett sådant system och då är flaskhalsen inget problem längre. Och med tanke på utvecklngen så är solid state och fiberchannel nått som de flesta har råd med ganska snart.
Ha det i åtanke när du säger att hårddiskkar är så otroligt föråldrade och efter i utvecklingen jag skulle hellre säga de är processorn som är efter i utvecklingen. Visst skulle det sitt fint med en revulution på hårddisk fronten men med tanke på hur snabbt hårddiskarna utvecklas så väntar den revulutionen bakom nästa krök eller så är den redan här men vi har bara inte insett det ännu.

Dator :Asus M3A32 MVP Deluxe||Amd 64 X2 6400+||ASUS EAH3850 Gold||6GB DDR2||4TB HDD||Logitech Z-680||Moddat Lian-Li PC 71

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
633463
May 30, 2004 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

The Dragon wrote: Jag vill bara påpeka en liten detalj. På 80-talet var de snabbaste CPU:erna man kunde köpa på ett fåtal Mhz och de största diskarna var på nån Mb i dagsläget så är de snabbaste processorerna på 3800Mhz vilket är en ökning på ca 1200 gånger medans de största diskarna är på 300 Gb vilket är 307200 Mb vilket är en ökning ca 100000 gånger läg då ocså till att CPu:erna bara blivit mer strömkrävande och varmare medans hårddiskarna då var stora som en stor bärbar dator medans nu är lite mindre än en en pocketbok och har dessutom blivit mindre strömkrävande de har dessutom blivit vässäntligt snabbare. Så att säga att hårddiskarna inte hinner med i utveckligen är fel. Okej jag erkänner att hårddisken är en flaskhals i systemet men den är endå den komponent som kräver minst hastighetsmäsigt. Eftersom de program som ska köras eller de videosekvenser som ska spelas upp laddas innan upp i RAM minnet och sen arbetar CPU:n och GPU:n mot RAM mnnet istället för mot hårddisken vilket sätter större press mot RAM-minnet istället för hårddisken. Visst märker jag en enorm skillnad på min kompis dator som har 4 Raptor (74Gb) i en RAID0 array men i det lägget märker jag ingen som helst flaskhals hos hårddiskarna och med tanke på hur snabbt utveckligen går på hårddisk fronten så är det möjligt för de flest att köpa ett sådant system och då är flaskhalsen inget problem längre. Och med tanke på utvecklngen så är solid state och fiberchannel nått som de flesta har råd med ganska snart.
Ha det i åtanke när du säger att hårddiskkar är så otroligt föråldrade och efter i utvecklingen jag skulle hellre säga de är processorn som är efter i utvecklingen. Visst skulle det sitt fint med en revulution på hårddisk fronten men med tanke på hur snabbt hårddiskarna utvecklas så väntar den revulutionen bakom nästa krök eller så är den redan här men vi har bara inte insett det ännu.

Ett litet fel i din jämförelse i mina ögon.

Medan processorn bara har drygt 1000 gånger så många MHz så är det mycket annat som hänt. Hyper Threading, SSE1, 2 och 3, från 16 till 64 bits-stöd, 3dnow, större cache, flera nivåer cache, bredare bussar, från rakt av CISC till CISC/RISC-kombinationer, integrerad FPU, integrerad minneskontroller osv.
tycker det är en ganska grov missbedömning att kalla processorerna efter i utvecklingen...

kort sagt har det hänt jättemycket mer än att bara öka MHz:en
visst har det hänt en del saker med diskarna också, vi har gått från PIO till UDMA, minskat strömförbrukningen osv. men i övrigt har det varit väldigt stillastående vad det gäller allt förutom just lagringsutrymme

och som man nog förstår av att läsa krönikan så handlar den om prestanda, inte lagringskapacitet
och vad det gäller prestanda så är hårddiskarna en av de saker som utvecklats absolut minst i våra persondatorer

jämför tex. med ett annat lagringsmedium, CDR
på några få år har vi ökat prestandan vad det gäller CD-läsning och bränning något helt enormt
för några år sedan tog det en timme att bränna en CD idag går det på två minuter

eller kolla på grafikkort, för några år sedan satt vi med 800x600 i 16 bits 2d och tyckte det var kalas
idag kan vi köra 2048x1536 med 32 bits färg, multi sampling i 3d med massa avancerade effekter osv.

ljudkorten har gått från blip blop till 24 bit 192 khz med avancerade DSP's med stöd för massa hårdvarueffekter, surroundsound osv.

givetvis har det sina förklaringar i att HDn som koncept är så mycket äldre, men det är ju just därför som det inte funkar med evolution längre: tekniken har helt enkelt planat ut
därför behövs en revolution

i framtiden kommer samma sak att hända med andra delar av vår dator
någon gång i framtiden kommer vi säkert att inse att polygoner och texture maps inte är världens bästa sätt att representera 3d med

vad jag vill komma fram till är:
den stora andelen förbättringar är evolution
när evolutionen ebbar ut så blir det dags för revolution
det har varit dags för en lagringsrevolution på prestandafronten ett bra tag nu men inget händer

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
634110
May 30, 2004 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

The Dragon, orkade inte läsa UndaC:s svar, men hans krönika handlar om DAGENS utveckling.

EDIT: dagens utveckling (månad till månad/år till år) sker snabbt och intensivt på datormarknaden, utom på just hårddiskfronten.

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
634517
May 31, 2004 - 5:36 pm
sp_Permalink sp_Print

sitter med 4 st 10k rpm U160 diskar på en raid kontroller med 128MB cache och dubbla U160 kanaler, två diskar per kanal och sen sitter kortet i en PCI X (64bit @ 100Mhz) slot, ja vad kan man säga, det går fort 🙂 burkar vanligtvis köra raid 5, men gjorde ett test med alla 4 i raid 0 och så installerad jag XP...jävlar vilket drag det blev!!

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
634559
May 31, 2004 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: sitter med 4 st 10k rpm U160 diskar på en raid kontroller med 128MB cache och dubbla U160 kanaler, två diskar per kanal och sen sitter kortet i en PCI X (64bit @ 100Mhz) slot, ja vad kan man säga, det går fort 🙂 burkar vanligtvis köra raid 5, men gjorde ett test med alla 4 i raid 0 och så installerad jag XP...j**lar vilket drag det blev!!

nice =)
vad har du lagt ut på det sammanlagt?

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
Member Since:
May 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
634909
June 1, 2004 - 6:50 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=squarepusher]sitter med 4 st 10k rpm U160 diskar på en raid kontroller med 128MB cache och dubbla U160 kanaler, två diskar per kanal och sen sitter kortet i en PCI X (64bit @ 100Mhz) slot, ja vad kan man säga, det går fort 🙂 burkar vanligtvis köra raid 5, men gjorde ett test med alla 4 i raid 0 och så installerad jag XP...j**lar vilket drag det blev!!

nice =)
vad har du lagt ut på det sammanlagt?

Har köpt beg. så kontroller kortet gick på 1700kr, 1000kr styck för diskarna, kablarna bytte jag till mig mot lite andra prylar, sen så köpte jag 2 st SCA->68P adapters för ca 200 styck.
Btw har ett raidkontrollerkort över, kan släppa det för 800 kr, fast det klarar bara 80MB/s per kanal, men det e pci 64 och har 64MB cache om det är någon som är intresserad

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
634912
June 1, 2004 - 7:11 am
sp_Permalink sp_Print

Orkar inte riktigt lägga mig i diskussionen om SATA, RAID och solid state men jag tror att det är ingen som nämnt spinntroniska diskar? Spinntronik kommer revolutionera allt vad lagring och datahantering innebär. Visserligen är tekniken väldigt beta än så länge men när den kommar så kommer den stort

pastar lite från KungligaTekniskas info blad

Den spinnande transistorn - inte längre en dröm

I september 2003 presenterades en världsupptäckt på KTH. Ett material som är både halvledande och har användbara magnetiska egenskaper vid rumstemperatur. Forskare på KTH har tagit ledningen i en internationell kapplöpning om morgondagens teknik.

I dagens datorer processas informationen av halvledarchip och lagras i magnetiska diskar. Morgondagens teknik kan innebära att de här delarna smälter samman i ett enda chip. Det hela baseras på elektronernas så kallade spinn. (Se mer om spinnet i faktarutan nedan.)

Riktningen på det här spinnet, upp eller ner, kan användas som informationsbärare, som ettor och nollor, när man har utrustning som kan påverka och avläsa spinnriktningen. Den här tekniken tros kunna ersätta mycket av dagens elektronik och kallas därför spinntronik.

En del spinntronik-tillämpningar finns faktiskt redan, till exempel i läshuvudena på vanliga hårddiskar. Däremot har man tidigare inte lyckats hitta ett ämne som kan utnyttja både de magnetiska egenskaper som möjliggör spinntronik och som samtidigt är halvledande. En halvledare fungerar som både isolator och ledare, och det här kan man styra med ström och det är med hjälp av dessa som du kan bygga upp så kallade logiska kretsar. Logiska kretsar är själva basfundamentet för en dator. Processorn är exempel på en logisk krets.

Nu till det stora: Kan du kombinera dessa två, magnetisk lagring och halvledare, så har du en hel dator i ett enda chip. Du har en "spinnande transistor".

Forskare över hela världen, både i företag och på universiteten har sökt "den spinnande transistorn" under några år nu. Den har funnits i labben, men bara vid mycket låga temperaturer. Så sent som i vintras ansågs den uppnådda temperaturen -101 C, vara en milstolpe i det här sökandet. (Scientific American, mars 2003)

Nu har en grupp bestående av experimentalister från Kungliga Tekniska högskolan, KTH med hjälp av teoretiker från KTH och Uppsala Universitet, hittat ett ämne, zinkoxid med en mangan-tillsats, som gör spinntransistorn möjlig vid rumstemperatur och ända upp till 150 C. Därmed kan den bli intressant för massanvändning.

– För KTH är det här den största upptäckten på 50 år, säger rektor Anders Flodström.

Upptäckten gjordes redan i maj, men resultaten var så sensationella att tidningen Nature Materials krävde ytterliggare tester. Så det har gjorts otaliga experiment i Sverige, USA och England för att slutligen kunna bekräfta att resultatet var i högsta grad verkligt och publiceringen blev godkänd.

I forskarvärlden fick resultaten genast massiv uppmärksamhet och nu börjar en annan fas för det här materialet – vägen mot verkligheten. Zinkoxiden ska söka sin lycka utanför labbet. Nu handlar det om att någon ska vilja tillverka och sälja det.

Jan Nilsson, från Nilsson Materials har varit knuten till forskargruppen och har ansökt om patent för ämnet. Han har stora förhoppningar för Zinkoxidens framtid.

– Jag träffade en person från Seagate, en av världens största hårddisktillverkare, häromveckan och jag fullständigt hoppade inombords för jag ville bara berätta om det här men jag fick ju inte säga ett ord innan presskonferensen.

Vad betyder detta? Kan kontrollen av en spinnande elektron verkligen förändra så mycket?

Jo, den som kontrollerar det lilla kan även förändra det stora. Exakt vilka praktiska konsekvenser det här får i form av ny teknik är omöjligt att sia om, men om materialet håller tillverkningsmässigt finns stora möjligheter att tillverka mycket mindre och snabbare datorer, kanske även en så kallad kvantdator.

Hur kan en dator bli snabbare med hjälp av elektronspinn?
Jo, en ytterligare poäng med materialet är att elektronspinnet har förmågan att ändra polarisationsriktningen på ljus. Kan man styra elektronspinnriktningen kan man även styra ljusets karaktär och använda sig av ljus som informationsbärare inuti en dator istället för elektriska laddningar. I elledningar finns alltid ett visst motstånd men ljuset rör sig mycket snabbare.

Det här nya materialet ska inte ses som en färdig produkt utan snarare en dörröppnare. Det finns många vägar att gå och det kan det kan dröja innan man kommer fram och ingen vet egentligen var vi hamnar.

– Förmodligen kan vi idag inte ens fantisera om hur det här kan komma till användning i framtiden, säger Börje Johansson, professor på KTH Materialvetenskap.

Venkat Rao, professor på KTH Materialvetenskap och ledare för forskningsprojektet formulerar det så här:

– Vi kan inte säga när, var och hur det här kommer att slå igenom, likaväl som man inte kan säga när, var och hur man kommer att bli kär, men det kommer förr eller senare.¨

Fotnot 1: Artikeln publicerades och var en av omslagsrubrikerna i Nature Materials oktoberupplaga. Upptäckten fick genast enorm medial uppmärksamhet. Så gott som samtliga svenska riksmedier och även utländska medier har skrivit och rapporterat om den.

Fotnot 2: Det här är första gången som ett homogent material kan uppvisa både magnetiska och halvledande egenskaper vid rumstemperatur. Med homogent innebär att det inte innehåller okända föroreningar och det är hela poängen för annars går inte experimentet att återupprepa och en eventuell tillverkning blir också omöjlig om man inte vet exakt vad som är i blandningen och hur det gick till. Det finns rapporter om material med liknande egenskaper vid rumstemperatur men alltså INTE med ett homogent material.

Fakta:
Elektroner spinner hela tiden, det brukar illustreras som en roterande kropp men det är egentligen inte en exakt beskrivning. Elektronspinnet är i själva verket ett kvantmekaniskt fenomen och det bildar magnetfält som pekar antingen uppåt eller nedåt. Magnetismen i järn och andra magnetiska material kommer av detta fenomen. I magnetiska material pekar alla elektronernas spinnrikting åt samma håll, vilket gör att det blir en resulterande magnetisk kraft. I ickemagnetiska material pekar hälften åt ena hållet och hälften åt andra, vilket gör att de tar ut varandra. Det här beskriver permanentmagnetism, det vill säga, material som är magnetiska utan närvaro av ett elektriskt fält.

Väldigt intressant enligt mig och ordet Kvantdator är för mig magiskt. En dator som kan räkna allt på en gång. Dvsa den ultimata datorn.

EDIT:

Hittade en till artikel om spinntronik på idg.se

IBM ska utveckla framtidens processor med svensk teknik

2004-04-27 09:39 Spinntronik ska få framtidens processorer att uppnå en enorm beräkningskraft utan att värme avges. Om allt går väl kan en sådan processor sitta i en dator nära dig om fem till tio år.

IBM och Stanford University tillkännager att de tillsammans har satt ihop en forskningsgrupp vars mål är att skapa prototypen till en processor som använder magnetism för att utföra sina beräkningar, istället för elektriska laddningar som dagens processorer. Tekniken som ska utforskas kallas spinntronik och bygger på en upptäckt som gjorts av forskare på KTH i Sverige.
- Vi har för avsikt att göra något som kan bli lika betydelsefullt som skapandet av transistorn för 50 år sedan, säger IBM:s Robert Morris till IDG News.

Även om samarbetet mellan Stanford och IBM bygger på upptäckter som gjorts på KTH, är svenska forskare inte inblandade i projektet.
- Vi forskar främst på att ta fram material för spinntronik, som klarar av att användas i rumstemperaturer och varken IBM eller Stanford har kontaktat oss kring det här, säger Venkat Rao, en av KTH-forskarna bakom upptäckten. Han tillägger att det finns många runt om i världen som just nu forskar i spinntronikens möjligheter.

Än så länge uppnås förbättringarna i processorers prestanda genom att storleken på kretsarna krymps. Tillverkningen flyttas hela tiden över till ny teknik som klarar mindre och mindre storlekar, en metod som dramatiskt har förbättrat processorkraften under de senaste årtiondena. Men tekniken börjar nå sina fysiska begränsningar. Kraften på de elektriska laddningar som krävs gör att processorerna blir för varma, något som inte minst drabbat Intel under den senaste tiden.

Dagens processorer använder de elektriska laddningarna för att skapa på- respektive av-lägen. En processor som använder spinntronik kontrollerar istället elektronernas magnetiska orientering och skapar ett upp- och nerläge. Resultatet blir strukturer på atomnivå som erbjuder en enorm beräkningskraft utan att generera värme i någon högre grad.

På forskningscentret, som kallas IBM-Stanford Spintronic Science and Applications Center (SpinApps), räknar man med att den nuvarande processortekniken kan fortsätta att utvecklas i fem till tio år till. Och det är inte mycket tid att ta fram en helt ny teknik på.
- Det tar lång tid att gå från teori till produkt, säger Stuart Parkin som är en av de ansvariga för SpinApps. Han räknar med att utvecklingsarbetet tar fem till tio år och exemplifierar med den tid det tagit att ta fram en ganska snart kommande produkt som är baserad på spinntronik, minnen av mram-typ. Mram, som står för magnetic random access memory, utvecklades i mer än nio år innan kommersiella företag under förra året började inleda testtillverkning av produkter. Mram-minnena kommer att nå köparna tidigast under nästa år.

Medan vi fortfarande får vänta ett tag på processorer och minnen som använder spinntronik, har det faktiskt funnits en produkt på marknaden ända sedan 1997 som använder tekniken. Det är det av IBM utvecklade läs- och skrivhuvudet för hårddiskar, av typen GMR (Giant Magneto Resistive). GMR-tekniken har förbättrat datatätheten på hårddiskarnas skivor med upp till 40 gånger under de senaste sju åren och starkt bidragit till hårddiskarnas massivt ökade rymlighet.

Det återstår att se om forskarna på SpinApps lyckas i sina ambitioner, men IBM:s Robert Morris tvekar inte över att tekniken har potential att påverka allt från processorer till lagring.
- Vi kan stå inför något väldigt viktigt här, säger han till IDG News.

Hoppas ni orkar läsa för detta ÄR morgondagens teknik (kanske inte imorgon men inte långt ifrån)

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
Member Since:
March 1, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
634916
June 1, 2004 - 7:15 am
sp_Permalink sp_Print

Två diskar är inte alls fler än fyra elefanter..

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 47
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL