Krönika: Två diskar fler än fyra elefanter|Page 3|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Krönika: Två diskar fler än fyra elefanter
Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
634920
June 1, 2004 - 7:26 am
sp_Permalink sp_Print

> HuGGe
det är intressant. läste faktiskt om den spinnande transistorn för några månader sedan. Finns lite mer intressant läsning på http://www.nyteknik.se vet jag. Riktigt vart på sidan vet jag dock inte.

Utifrån vad jag läst så innebär den spinnande transistorn att en stationär dator kan bli lika liten som en mobil typ. Framtiden handlar ju om att vara flexibel, mobil och bekväm så den är helt klart i rätt riktning.

Tycker dock att detta medd. var lite för mkt off topic, så ber om ursäkt för det.

Hugge
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1847
Member Since:
August 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
634921
June 1, 2004 - 7:31 am
sp_Permalink sp_Print

Det hör väl lite till ämnet? om att lagringstekniken är gammal och att det behövs ny teknik.

Spinntroniken kommer göra att transistorantalet sjunker kraftigt och allt går att göra mindre. Men det riktigt intressanta i detta är att kvantdatorn kan bli verklighet. Tänk dig en dator som kan räkna allting på en gång. Dock måste man ligga runt -150 grader för att den ska bli fullgradigt spinnande och först då kan den räkna utan delay. Det är så jag tollkat och så många andra tolkat det men jag vet inte riktigt :/ låter lite för otroligt att den ultimata datorn redan är inom synhåll.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
641052
June 9, 2004 - 12:22 am
sp_Permalink sp_Print

Helt klart läsvärt och mitt i prick.

Vad jag finner extra lustigt är det faktum att hårddiskarna är på väg in i våra mobiltelfoner och handdatorer. Toshiba och Hitachi har under en längre tid levererat hårddiskar till Apples iPOD och nu har även Seagate gett sig in i racet om entumsdiskar.

Det talas om mobiltelefoner med hårddiskar. Visst, det fungerar i en iPOD där vi inte har några större krav på hastighet. Visst, det skulle säkert fungera i en mobiltelefon också, där situationen är densamma, men visst måste ni hålla med om att det trots allt är bakåtsträvande? Dessutom är en mekanisk disk ungefär lika pålitlig som din gammelmormor och kan skadas vid minsta smäll.

Jag håller med till fullo: dags att vakna upp och skippa hårddiskarna. Framåt för flashminne!

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 59
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL