April 17, 2005
Den helt tysta datorn är nog något som många av oss drömmer om. Visst kan man komma riktigt nära, snudd på ohörbart, genom att optimera luftflöden, använda passiva lösningar i så stor utsträckning som möjligt eller välja att använda vattenkylning. I alla dessa fall så finns dock alltid rörliga delar i någon mån, men nu har man över hos InventGeek publicerat en artikel där man lyckas kyla en dator helt utan några som helst rörliga delar och hemligheten, om man nu kan kalla det för det, är att nyttja jonvindar. Man skapar helt enkelt luftrörelser genom elektricitet. Resultatet blev minst sagt bra och priset för total tystnad var inte speciellt högt faktiskt.
August 16, 2005
160-800$ kanske grundar sig på att vissa inte behöver 8Gb RAM och en RAM-drive.
Jag hade lätt betalat 2000kr och lite till för en jonkylning till datorn. Tror faktiskt jag ska inhandla en luftrenare och se vad man kan göra med en sådan och ett SLK3000B.
Helt klart den mest imponerande lösning till tyst kylning jag sett i ett chassi.
Geekscore 10 borde det vara och jag misstänker att företag just nu jobbar på egna jonbaserade chassikylningar. Det vore faktiskt konstigt om de inte gjorde det.
1 Guest(s)