Laser-TV sopar banan med både LCD och plasma|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Laser-TV sopar banan med både LCD och plasma
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 12, 2006 - 5:55 am
sp_Permalink sp_Print

Laser-TV har nu gjort sitt första stora framträdande under en mässa i Sydney, Australien. Arasor International heter företaget som presenterade TVn, tillsammans med sin partner Novalux, och de har verkligen inte hållt tillbaka när de marknadsfört sin uppfinning. Enligt utsago ska Laser-TV kunna visa upp till 90% av de synliga ljusspektrat, medan dagens plasma klarar av endast drygt 35%, och samtidigt ska den göra detta vid en lägre energiförbrukning, mindre storlek och lägre vikt. Det låter verkligen alldeles för bra för att vara sant, men om det nu visar sig vara så kommer vi att veta det runt jul nästa år när TVn är tänkt att anlända lagom inför julhandeln.

klaus
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1085012
October 12, 2006 - 7:52 am
sp_Permalink sp_Print

Vad tänker de,att jag nu kasta min nyinköpt Plasma Skärm som gick på närmaste 20 000,-Kr från LG(42").Min är utan den där Glsskivan och somed 10 Kg lättare.Har bra Bild och Kontrast bin mycket nöjd.Har nu ett andra Problem -betalar nu TV Licens och fråga mig varför.Komm bara shit i TV och fulldonert av Reklaminslag.Man vet ibland inte vad är Film och vad är Reklam.När man Betalar därför sen skulle man sig förvänta ett bättre Filmutbjud och det utan den REKLAMen........Klaus

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1085020
October 12, 2006 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

Kan bara instämma i att det är irreterande med reklamavbrott hela tiden. För min del har det gått så långt att jag brukar inte titta på långfilm på TV ens numera.

//Andreas

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1085032
October 12, 2006 - 9:55 am
sp_Permalink sp_Print

Tv licensen är iofs för den reklamfria public service TV:n, men den är lika korkad för det. Räcker att man äger en färg-TV som man förvarar i förrådet för att man ska vara skyldig att betala. SVT/SR får väl finansieras via skattsedeln som allt annat statligt, så slipper man dessa kontrollanter som springer runt och gör bort sig. Hundskatten är avskaffad så varför är denna idioti kvar???
För att gå tillbaka ontopic så är det väldigt skönt att laser-tv och SED-tv mm verkar vara på gång. LCD och plasma i all ära, men deras respektive brister gör att jag hittills avhållit mig från att göra större investeringar i de teknikerna (bortsett en 19" monitor till burken).

Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1085035
October 12, 2006 - 10:11 am
sp_Permalink sp_Print

Min 32" CRT-TV (vanlig TV, vet inte vad det kallas) duger finfint för mig.

Laser-TV, låter lite för fjantigt tycker jag 🙂 Allt med laser låter löjligt.

stege99
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 644
1085041
October 12, 2006 - 10:41 am
sp_Permalink sp_Print

Lasersvärd laugh . Kom att fundera på varför vi i Sverige översatt Jedivapnet till det. Det heter ju lightsaber på engelska, inte lasersword, så egentligen skulle det väl kallas ljussabel.
Väldigt vad lätt det var att glida offtopic i den här tråden... 🙂

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1085053
October 12, 2006 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

alltid tyckt CRT etc skärmar har varit tusen gånger bättre än LCD/TFT skärmar.

enda anledningen till att man skulle andvända det är för smidigthetens skull, men vadå ? hur ofta flyttar du burken ? till lan, och då får du ändå bära på uber tunga burken allan 😉

ok, mindre plats, jo men skaffa en bärbar dator då! inte precis som att hus/lägenheter inte har plats för ett skrivbord eller ett tv bord.

dock kan man ju disskutera när det kommer upp i större storlekar, 24 tum för datorn och kanske 50 tum för tven då är det ju inget snack om saken, då en CRT blir ett monster i storlek och vikt.

men forftarande, hur bra ser bilden ut på en 40-50 tums platt tv? du måste ändå sitta så långt bort för att det ska se bra ut att det motsvarar ju en 32 tums crt 😉

men men, sen finns det ju bra och dåliga, men avg. lcd tvn är blääääää 😉

så ska bli fint att få se vad en "laser-tv" går för 😉

NlTrAm
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
1085421
October 13, 2006 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

mindre storlek och lägre vikt.???

är det inte större tvapparater som efterfrågas??=)

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1085432
October 13, 2006 - 4:10 pm
sp_Permalink sp_Print

NlTrAm wrote: mindre storlek och lägre vikt.???

är det inte större tvapparater som efterfrågas??=)

Mindre volym vid samma storlek som LCD/Plasma menade jag 😉

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 85
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL