April 17, 2005
LCD-monitorer är i dagsläget synonymt med responstid, det värde som visar hur snabbt och effektiv monitorn kan hantera rörelser. LCD-tekniken har länge haft responstiden som en akilleshäl men utvecklingen inom detta område har varit explosionsartad och frågan är om man inte gått lite väl långt i jakten på låg responstid. Ofta har man olika uppfattningar om vad som är acceptabel responstid och det är inte alltid så lätt att märka någon skillnad. På Behardware har man dock utvecklat en ny testmetodik som gör det möjligt att fånga skillnaderna i responstid på bild.
Huruvida detta är positivt eller negativt kan man diskutera, då kanske inte alla upplever de brister som syns på bilderna. Men det är i vilket fall intressant att se skillnaderna mellan 4 ms paneler och de trots allt relativt snabba 8 ms panelerna.
"Like we said above, we have a new test procedure. For years, I´ve been trying to show images of a monitor’s afterglow and finally you will see it for yourself. It isn’t another measure of response time, but the reaction time as it is actually seen in games and 3D applications."
[Image Can Not Be Found]
:: Läs Behardwares jämförelse av Belina 10 19 20 och BenQ FP91V
Det var därför jag skrev följande i nyheten:
"Huruvida detta är positivt eller negativt kan man diskutera, då kanske inte alla upplever de brister som syns på bilderna."
Självklart är det skillnad på 8ms och 4ms panaler, men frågan är om man som användare märker av skillnaden. Det är samma sak som att köpa ett visst grafikkort bara för att det ger 2 fps mer i ett spel, visst det är snabbare men du kommer aldrig någonsin märka någon skillnad. 🙂
Tekniknörd som gillar att träna.
April 20, 2005
Alltså vet inte om jag har dålig syn, men jag har en 30ms lcd skärm och jag har aldrig märkt av någon eftersläpning i spel eller filmer. Visserligen så är min dator ganska dålig så jag kör inte dem nyaste spelen.
Eller är det så att det finns andra faktorer som spelar in?
Enligt bilderna så är ju 25ms ganska mycket segare.
August 15, 2005
Zmozie wrote: Alltså vet inte om jag har dålig syn, men jag har en 30ms lcd skärm och jag har aldrig märkt av någon eftersläpning i spel eller filmer. Visserligen så är min dator ganska dålig så jag kör inte dem nyaste spelen.
Eller är det så att det finns andra faktorer som spelar in?Enligt bilderna så är ju 25ms ganska mycket segare.
Om du spelar snabba spel så ska det bli som linjer och eftersläpning (eller vad det nu kallas för)
Men jag spelar StepMania och då märker jag när pilarna åker att det blir som små streck efter dom med 8 ms. Fast det var en samsung med 8ms g-g så jag vet inte hur det är on - on.
1 Guest(s)