LCD-monitorers responstid i bilder|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
LCD-monitorers responstid i bilder
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 23, 2005 - 7:44 am
sp_Permalink sp_Print

LCD-monitorer är i dagsläget synonymt med responstid, det värde som visar hur snabbt och effektiv monitorn kan hantera rörelser. LCD-tekniken har länge haft responstiden som en akilleshäl men utvecklingen inom detta område har varit explosionsartad och frågan är om man inte gått lite väl långt i jakten på låg responstid. Ofta har man olika uppfattningar om vad som är acceptabel responstid och det är inte alltid så lätt att märka någon skillnad. På Behardware har man dock utvecklat en ny testmetodik som gör det möjligt att fånga skillnaderna i responstid på bild.

Huruvida detta är positivt eller negativt kan man diskutera, då kanske inte alla upplever de brister som syns på bilderna. Men det är i vilket fall intressant att se skillnaderna mellan 4 ms paneler och de trots allt relativt snabba 8 ms panelerna.

"Like we said above, we have a new test procedure. For years, I´ve been trying to show images of a monitor’s afterglow and finally you will see it for yourself. It isn’t another measure of response time, but the reaction time as it is actually seen in games and 3D applications."


[Image Can Not Be Found]

:: Läs Behardwares jämförelse av Belina 10 19 20 och BenQ FP91V

Calle2003
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 327
Member Since:
September 2, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
954020
September 23, 2005 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Jahapp, innan sas det att ingen större skillnad på 8 och 4 ms (knappt mätbar), men detta testet visar ju motsatsen. Själv har jag en 8 ms TFT...

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
954022
September 23, 2005 - 10:21 am
sp_Permalink sp_Print

Det var därför jag skrev följande i nyheten:
"Huruvida detta är positivt eller negativt kan man diskutera, då kanske inte alla upplever de brister som syns på bilderna."

Självklart är det skillnad på 8ms och 4ms panaler, men frågan är om man som användare märker av skillnaden. Det är samma sak som att köpa ett visst grafikkort bara för att det ger 2 fps mer i ett spel, visst det är snabbare men du kommer aldrig någonsin märka någon skillnad. 🙂

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
954026
September 23, 2005 - 10:37 am
sp_Permalink sp_Print

4ms skärmen verkar ju riktigt snabb. Men man märker väl ingen skillnad mot t.ex. en 8ms skärm?

Avatar
Gascogne
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 683
Member Since:
August 15, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
954027
September 23, 2005 - 10:38 am
sp_Permalink sp_Print

Finns det några reaction time tester som går att ladda ner och testa ens tft?

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
954137
September 23, 2005 - 2:59 pm
sp_Permalink sp_Print

4ms skärmar håller inte 4ms heller konstant. Den kan rasa ganska ordentligt om det vill sig illa.

//Andreas

Zmozie
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 204
Member Since:
April 20, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
954140
September 23, 2005 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså vet inte om jag har dålig syn, men jag har en 30ms lcd skärm och jag har aldrig märkt av någon eftersläpning i spel eller filmer. Visserligen så är min dator ganska dålig så jag kör inte dem nyaste spelen.
Eller är det så att det finns andra faktorer som spelar in?

Enligt bilderna så är ju 25ms ganska mycket segare.

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
954285
September 23, 2005 - 10:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Zmozie wrote: Alltså vet inte om jag har dålig syn, men jag har en 30ms lcd skärm och jag har aldrig märkt av någon eftersläpning i spel eller filmer. Visserligen så är min dator ganska dålig så jag kör inte dem nyaste spelen.
Eller är det så att det finns andra faktorer som spelar in?

Enligt bilderna så är ju 25ms ganska mycket segare.

Om du spelar snabba spel så ska det bli som linjer och eftersläpning (eller vad det nu kallas för)

Men jag spelar StepMania och då märker jag när pilarna åker att det blir som små streck efter dom med 8 ms. Fast det var en samsung med 8ms g-g så jag vet inte hur det är on - on.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
954311
September 24, 2005 - 12:00 am
sp_Permalink sp_Print

Zmozie: Kan ju vara så att du har suttit så mycket framför den skärmen att du har vant dig, du kan ju pröva om du har möjlighet att kika på en annan skärm relativt kort efter du har kikat på din.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 62
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL