LCD-monitorers specifikationer undersökta och förklarade|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
LCD-monitorers specifikationer undersökta och förklarade
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 25, 2007 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

LCD-monitorer är utan tvekan standard på marknaden idag och CRT-monitorer säljs nästan bara på begagnatmarknaden numera. Trots detta jämför man ofta LCD-monitorer mot den äldre CRT-tekniken samtidigt som olika tillverkares monitorer jämförs flitigt. Vi har alla slängt med ord som responstid, ljusstyrka och färgåtergivning men vad betyder dem egentligen och hur ska vi veta vad vi som konsumenter ska leta efter på butikshyllorna. Detta har man tagit fasta på hos X-bit Labs och publicerat en artikel som just går in på LCD-tekniken hur den fungerar och vilka olika parametrar som är viktiga när man väljer en LCD-monitor. Bland annat tar man upp färgspektra som är något flera tillverkare börjat lägga mer vikt vid på senare tid.

Med både subjektiva och objektiva analyser kikar man också närmare på hur tillverkare använder olika mätsätt för att få fram sina specifikationer. En överlag mycket detaljerad artikel som borde ge svar på de flesta funderingar man har över LCD-tekniken och förhoppningsvis göra det lättare att hitta rätt LCD-monitor i framtiden. Hela artikeln går att läsa på X-Bit Labs.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1113086
January 25, 2007 - 10:30 am
sp_Permalink sp_Print

Den enda stora nackdelen med LCD-skärmar som kvarstår är Input Lag... Jag hatar Input Lag...

Även om artikeln försöker bevisa att just Input Lag inte är anledningen till att det känns annorlunda mot en CRT så är jag nästan tvärsäker på att jag kan känna av det.
Författaren kör med argumentet att upplösningen och den fysiska dimensionen på skärmen gör att ens muskelminne från den tidigare skärmen inte längre överrensstämmer. Det kan jag väl till en viss den hålla med om, i alla fall vid kontorsarbete. Men isåfall borde man efter ett tag programmera om muskelminnet.
Av erfarenhet vet jag att min railgun-precision ökar mångfaldigt på en valfri CRT jämfört med min TFT (som jag sitter framför många timmar varje dag). Och det kan inte förklaras av upplösning/dimensions-faktumet.

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1113181
January 25, 2007 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

jag blir mer och mer sugen på en LCD, sitter vid en just nu.

men jag tycker att 21" är lite för dyra för mig än så länge, aldrig att jag nergraderar mig till 1280*1024

AMD73
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 11
1113319
January 26, 2007 - 5:21 am
sp_Permalink sp_Print

Poontus wrote: jag blir mer och mer sugen på en LCD, sitter vid en just nu.

men jag tycker att 21" är lite för dyra för mig än så länge, aldrig att jag nergraderar mig till 1280*1024

Ja säger det samma.21tum eller 24 whide kan ja tänka mej.Men inte direkt gratis köpa.När gått ned i pris finns det säkert ny teknik som slår LCD 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 207
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL