LCD på väg att slå ut plasma|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
LCD på väg att slå ut plasma
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 28, 2006 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

Plasma vs LCD är en ofta debatterad fråga och det är likt som så många andra gånger att man får konstatera att det finns fördelar med båda. Nu verkar det dock som att plasma börjar tappa alltför mycket mark till LCD allt eftersom kraven på högre upplösningar i lägre storlekar ökar. Detta i kombination med att antalet företag bakom plasma-teknologin är och hela tiden blir klart färre. De företag som erbjuder båda har också en tendens att fokusera mer på LCD. Det spås även att LCD ska tappa ännu mer i pris i jämförelse med plasma. Givetvis är även det bristande intresset för +50" TVs i världen utanför USA relativt lågt, för att inte säga snudd på obefintligt, ett orosmoment för plasmaTV-tillverkarna.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1097694
November 28, 2006 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Läste lite på den fakta som länkades innan om de olika fördelarna med de olika teknikerna, och jag tror sidan ska tas med en nypa salt om inte mycket.

För hemmabiofantaster vet att om någon nämner CRT som överlägsen bildkvalite så vet denna inte ett skit vad den snackar om! CRT kan kanske uppnå bättre kontrastnivåer, men så har den så många andra nackdelar.
Och värre blir det om någon påstår att CRTprojektorer är det självklara valet! LCD och DLP projektorer är totalt, helt totalt överlägsna CRT!

Plasmas enda fördel över LCD var att färgerna, kontrasterna skulle vara bättre. Men sen är LCD bättre på resterande punkter. De plasmaskärmar jag har kollat på har haft sämre bild än de LCD jag har kollat på. Så mitt råd är att inte köpa något annat LCD som TV.

Projektorer:
Och om ni skulle köpa en projektor så är DLP det självklara valet om ni klarar av det. Vet att enstaka personer, väldigt få, kan må dåligt av en DLP bild även om de inte ser regnbågseffekterna. (vill man se regnbågseffekterna så måste man leta efter dom. Annars kommer man aldrig märka det) Då jag har använt DLP-projektor i ett års tid som "datorskärm" så vet jag ett fall av kanske 50 personer som mådde dåligt av bilden.
Min projektor (LG rjt90) har också endast tre färger och hjulet går i endast i 3 ggr hastighet och regnbågseffekterna är svåra att finna. Tänk er då dagens med högre hjulhastighet och sex färger istället för tre. Som sagt, du kan inte se regnbågseffekterna på min projj om du inte verkligen börjar leta efter dom.

Varför ni inte ska köpa LCD projektorer är för att jag har varit med om ett flertal moddeller som har brännt bilden!! Antagligen är värmen ifrån lampan så pass stark att de flytande kristallerna tar skada. (efter tusen timmar kan man börja se skadorna) T ex kommer det bli områden på bilden där färgerna inte framstår som de ska och det blir värre. DLP är mekaniskt och är därför rent bildmässigt väldigt okännsligt av värmen ifrån lampan. Texas Instrument säger att en DLP skulle nog klara av 100 000 timmar, men det tar väldigt lång tid att testa så man vet inte den riktiga livslängden.

Så kortfattat:

TV = LCD
Projektor = DLP
Och ALDRIG CRT! Gå inte på skitsnacket som vissa idioter sprider!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1097698
November 28, 2006 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Mycket av det som sägs om dessa saker är ju ganska subjektivt med, men jag tror du råkade posta i fel tråd 😉

//Andreas

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
1097812
November 28, 2006 - 6:06 pm
sp_Permalink sp_Print

ehm , nån som snurrat till det lite här va? plasma är överlägsen LCD i bilkvalite! strömförbrukningen är i snitt den samma plasma vs lcd.

crt projjar är riktigt bra om man skall ha high end system och orkar hålla på att kalibrera dem. DLP börjar komma riktigt nära dock.

BelGarath
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
1097826
November 28, 2006 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

plasma är inte överlägsen lcd i bildkvalité...

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1097834
November 28, 2006 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

BelGarath wrote: plasma är inte överlägsen lcd i bildkvalité...

Själv skulle jag säga att bild är något väldigt personligt, och jag föredrar en bra plasma.

Ang
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 593
1097917
November 29, 2006 - 7:03 am
sp_Permalink sp_Print

Ondjultomte wrote: ehm , nån som snurrat till det lite här va? plasma är överlägsen LCD i bilkvalite! strömförbrukningen är i snitt den samma plasma vs lcd.

crt projjar är riktigt bra om man skall ha high end system och orkar hålla på att kalibrera dem. DLP börjar komma riktigt nära dock.

Något vi alla vet är att bilden på plasma är absolut inte överlägsen LCD. 😉 Sen som många skriver är det nog också en smaksak. De plasma jag har kollat på, och det var ett tag sen, så var bilden något grötig och såg på något sätt skumm ut medan LCDn hade skarpare bild och bilden flöt bättre.

Sen är ju CRTprojjar är inte en smaksak. Då CRT produktionen nästan har upphört så kommer dessa gammla kollosser att jämföras med allt nyare moddeller ifrån DLP och LCD. Du jämför också med de billiga DLP projektorerna som använder singel DMD-chip system. Även om detta singel DMD-chip systemet är mycket bättre än dagens CRTer så finns även en otroligt mycket bättre och dyrare version där man använder sig utav 3 DMD-chip vilket ska ge oslagbar bild. (d vs inget färghjul och detta ger chipen mer tid till att fokuserar sig på sina givna uppgifter)(om man nu litar på tillverkarna) Läs mer på http://www.dlp.com
Den enda fördel en CRT har över en DLP är upplösningen. DLP är precis som LCD fixerad vid en viss upplösning och all bildinformation som projjen tar in konventeras till denna upplösning. En projj med 1280*1024 kommer alltid konventera antingen upp bilden eller ner den så att det blir 1280*1024. Och det blir inte alls illa, t ex jag som har använt en DLPprojj istället för datorskärm under ett års tid nu hade inga problem med att surfa, läsa, arbeta, spela med upplösning 1024*768 trots att min projj var begränsad vid 800*600. Dagens DMD-chip för oss som går runt 10 000 - 15 000kr klassen har antingen 1024 eller 1280. Jag tror man får punga ut kanske 50 000kr om man vill ha ett 1080p chip.

CRT-projjarna bör ju också ha nackdelarna som CRT-skärmarna har. (t ex att de blir suddigare med tiden)

Hur som helst bör du forska lite först. De CRT jag har sett har inte varit bra, mycket pga att de var riktigt gammla (90 tal), men sen känns det ju ganska självklart att DLPs mekaniska system borde ge en bättre bild och ännu mer då DLP utveckas med tiden tillskillnad ifrån CRT grejerna.

http://hometheater.about.com/c.....ectora.htm
http://www.avphometheatre.com/.....oMain.htm# - gammal länk, idag är DLP och LCD mer utvecklat

Och sen om vi använder våra grå och skiter i siffrorna så vet vi att ljusstyrkan påverkar färgerna. Om vi har två projektorer som lyser på en yta av samma storlek så kommer projektorn med starkare lampa visa bättre bild. Då CRT inte kan ha samma ljusstyrka som DLP så kommer ju DLPn ha ett stort försprång och desto starkare lampa... ja du fattar poängen. Min DLP projj på 1700 lumen visar en mycket vacker bild på 50", kan knappast tänka mig att färgerna skulle kunna bli mycket bättre, och på 90" yta så bör rummet vara ganska mörkt, men då är inte bilden lika bra även om den fortfarande rankas som mycket bra. D vs att en CRT med 500 lumen skulle behöva en yta på kanske max 20-30" för att jämföras med min på 50", osv. För som sagt, om de jämförs vid samma storlek så kommer DLPn ta hem vinsten ganska stort.

Undrar lite vad du grundar ditt påstående på?

Ondjultomte
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 810
1098011
November 29, 2006 - 3:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Det jag har sett av highend system och andra man har diskuterat med....

bra forum är

http://www.avsforum.com/
och component

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 86
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL