April 17, 2005
LCOS är kanske en något okänd bildskärmsteknik för många men har faktiskt funnits med på kartan ett par år. Men mest i high-end lösningar och när Intel stängde ner sitt LCOS-projekt 2004 blev det väldigt tyst om tekniken. LCOS kan ses som ett mellanting av LCD och Plasma då den lånar lite av båda dessa tekniker men till skillnad mot dessa blir LCOS apparater oftast större och dyrare. Nu har dock LCOS tillverkaren Brillian slagit sig samman med budgetLCD-tillverkaren Syntax och planerar att lansera nya LCOS apparater i början av nästa år. Man säger att LCD-tekniken vinner upp till 50" storlek men att LCOS kommer ta över för Plasma i 50+ klassen. Ett minst sagt vågat uttalande som vi tycker bådar gott.
Källa: News.com
February 14, 2003
Om LCO är som TV:n på artikelbilden så kan jag inte tänka mig att den kommer ersätta plasma. Att gå från platta skärmar till åter skrymmande bakprojjetyp är knappast att sträva framåt. Då kommer nog nya "platta" tekniker ersätta plasma och LCO ersätta bakprojje. Om LCO ska vara värt att införskaffa så måste de vara rejält mycket billigare och väldigt mycket bättre bild än plasma, vilket jag inte tror det är/blir. Själv är jag en av dem som tycker att plasma kan ha en riktigt fin bild. Jag vet, inte alla tycker det dock.
2 Guest(s)