April 17, 2005
LG 1730B är en LCD-monitor som ligger i mellansegmentet på marknaden idag. Med 17" bildyta och ett pris på knappt 2700 SEK är det en modell som många förstaköpare kan vara intresserade av. Något man dock lärt sig är att specifikationer och pris absolut inte är det enda man ska titta på och därför har vi beslutat oss för att titta närmare på LGs monitor. Kan man skapa en relativt billig 17" LCD-skärm med klart godkända specifikationer, bland annat 1280x1024 pixlars upplösning och DVI-kontakt, utan att kvalitén blir allt för lidande?
"Sist så tittade vi på en skärm från Sony som rent prismässigt spelar i en annan division än den vi ska bekanta oss med idag. Dagens utmanare hör hemma i det stora segmentet där det bokstavligen kryllar av modeller från diverse tillverkare. Jag talar om 17 tum TFT och mellanklassen. Hur klarar sig denna LG skärm i konkurrensen och är den något för dig? Det är vad vi ska ta reda på idag."
:: Hur LG 1730B presterade kan ni läsa i vår senaste recension här på NordicHardware
Min bror har faktiskt precis denna monitor och det är inte mycket man kan klaga över för det priset. Dock hade den som de flesta LCD-monitorer problem med "hotmail-testet".
Taget från ett annat inlägg;
"Om du inte vet vad det är så kan jag berätta att hotmail har en gul list bakom alla sina nya mail, denna gula färg har jag haft oerhört svårt att se på många LCD-monitorer och har varit ett bevis på att det fortfarande finns mycket att hämta i färgreproduktion. Men eftersom Dell-monitorn har 8-bit panel borde den klara det bra i alla fall. Du kanske kan testa?"
Tekniknörd som gillar att träna.
June 30, 2003
Anton K wrote: Min bror har faktiskt precis denna monitor och det är inte mycket man kan klaga över för det priset. Dock hade den som de flesta LCD-monitorer problem med "hotmail-testet".
Taget från ett annat inlägg;"Om du inte vet vad det är så kan jag berätta att hotmail har en gul list bakom alla sina nya mail, denna gula färg har jag haft oerhört svårt att se på många LCD-monitorer och har varit ett bevis på att det fortfarande finns mycket att hämta i färgreproduktion. Men eftersom Dell-monitorn har 8-bit panel borde den klara det bra i alla fall. Du kanske kan testa?"
Det där var ju inte bra. Att kunna visa färger är ju det viktigaste hos en skärm. Då fortsätter jag med CRT ett tag till då =)
November 27, 2003
Anton K wrote: Min bror har faktiskt precis denna monitor och det är inte mycket man kan klaga över för det priset. Dock hade den som de flesta LCD-monitorer problem med "hotmail-testet".
Taget från ett annat inlägg;"Om du inte vet vad det är så kan jag berätta att hotmail har en gul list bakom alla sina nya mail, denna gula färg har jag haft oerhört svårt att se på många LCD-monitorer och har varit ett bevis på att det fortfarande finns mycket att hämta i färgreproduktion. Men eftersom Dell-monitorn har 8-bit panel borde den klara det bra i alla fall. Du kanske kan testa?"
Har inga som helst problem med att se detta på min SyncMaster 710N. 😉
//Andreas
DoN wrote: [quote=Anton K]Min bror har faktiskt precis denna monitor och det är inte mycket man kan klaga över för det priset. Dock hade den som de flesta LCD-monitorer problem med "hotmail-testet".
Det där var ju inte bra. Att kunna visa färger är ju det viktigaste hos en skärm. Då fortsätter jag med CRT ett tag till då =)
Jag har pratat en del med Undac om detta som har mer erfarenhet av LCD-monitorer och jag tror inte han sett någon LCD som klarat detta "test" ordentligt. Det borde vara bättre med 8-bit paneler så det var därför jag skrev detta i tråden om Dells 20" LCD som har 8-bit panel. Hade varit intressant att se om det var samma problem där.
Tekniknörd som gillar att träna.
June 30, 2003
Anton K wrote:
Jag har pratat en del med Undac om detta som har mer erfarenhet av LCD-monitorer och jag tror inte han sett någon LCD som klarat detta "test" ordentligt. Det borde vara bättre med 8-bit paneler så det var därför jag skrev detta i tråden om Dells 20" LCD som har 8-bit panel. Hade varit intressant att se om det var samma problem där.
Hur många bitar har denna panel då? 8 bitar verkar ju vara standard för dom flesta.
EIZO har ju 10 bitar på vissa av sina, denna tex: http://www.dustin.se/DacsaPort.....5010076421
March 10, 2003
Kan man inte skapa en webbsida eller en en jpg bild som skalar olika färger ? och på så sätt kolla ?
En webbsida borde bli bäst då man kan skapa fält som man kan klicka en bock för
om man ser dom eller inte och vid testets slut avgöra hur bra dåligt det är.
Sedan skall man det första man gör med en ny skärm vara att fixa färgprofilen.
Som photoshop nisse märker man sådant ganska fort. En bild som enligt mig är orange.
Kan hos vissa kompisar vara väldigt ljus orange eller väldigt mörk orange.
Finns ju en orsak till att tryckerier kör med färgprofiler. Sedan kan
det även skilja hur vissa märken av grafikkort visar färger också (egen erfarenhet).
“Never argue with an idiot. They will only bring you down to their level and beat you with experience.”
1 Guest(s)