April 17, 2005
Vi har tidigare rapporterat om hur Toshiba har planer för att lansera MP3-spelare som drivs med hjälp av metanol. Att använda sig av alkohol och bränsleceller är dock inget nytt, men nu börjar teknologin bli så pass finjusterad att man kan använda den för så pass känsliga och små saker som MP3-spelare. Toshibas planer skulle dock ta vid först 2007, vilket är en ganska lång tid fram, men det verkar dock om om vi inte behöver vänta fullt så länge på att få se bränsleceller för våra portabla elektronik.
LG har nämligen planer på att redan i år lansera "batterier" för laptops som är baserade på bränsleceller. "Batteriet" ska ha en effekt av 0.25kWh och bestå av två delar, en basenhet och en avtagbar vätskebehållare för metanolen. Detta är dock snarare ett externt nätaggregat än ett batteri i all ärlighet, men det är alltid trevligt att hör att alternativa teknologier går framåt. LG har även planer på att lansera batterier baserade på samma teknolgi för telefoner och portabla multimediaspelare, men givetvis interna då.
Källa: digitimes
February 5, 2005
Delph1 wrote: [quote=AnonymousKiller]är etanol och metanol lika? i sådana fall så kommer metanol bli billigare... eller?
Metanol har en enklare struktur än etanol. Där metanol har två kol i sin kedja medan metanol endast ett.
C2H5OH <-> CH3OH
//Andreas
Blev lite väl mycket metanol i den där meningen va 😉
Hoppas de inte börjar använda etanol bara, då måste man gå till systemet om man vill "tanka" laptoppen, och det kan ju bli dyrt!
Eller så använder de etanol och lyckas på nåt vis klassa det som bränsle så det får säljas lite här och var 😉
August 15, 2005
Black_light wrote: [quote=Johan Nicklasson]man tankar ju etanol (e85) för under 8kr/l och nått säger mig att en liter etanol kommer att räcka en stund, synd att det luktar så jäävla illa bara..
men man ska ju ha det i en tank
Jaha jag som trodde att man skulle ha det i ett dricksglas på diskbänken ... 😎
January 30, 2004
Johan Nicklasson wrote: man tankar ju etanol (e85) för under 8kr/l och nått säger mig att en liter etanol kommer att räcka en stund, synd att det luktar så jäävla illa bara..
Tycker du vodka luktar illa? Skäms på dig!! 👿
Seriöst så är metanol och ävenetanol billigt, rent och i princip luktfritt.
February 16, 2005
Code Red wrote: [quote=Johan Nicklasson]man tankar ju etanol (e85) för under 8kr/l och nått säger mig att en liter etanol kommer att räcka en stund, synd att det luktar så jäävla illa bara..
Tycker du vodka luktar illa? Skäms på dig!! 👿
Seriöst så är metanol och ävenetanol billigt, rent och i princip luktfritt.
E85 luktar skit, långt i från luktfritt.. min näsa kanske är för känslig..
1 Guest(s)