Linux Compatibility Hardware List @ Phoronix|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Linux Compatibility Hardware List @ Phoronix
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 9, 2006 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

Linux och kompabilitet är väl en tvetydighet med få jämlikar. Medans olika distributioner ofta är överlägsna Windows när det gäller äldre och lite mer utdaterad hårdvara så är det sämre när det kommer till nyare sådan. Inte direkt kompabiliteten som sådan men framförallt bibehållen prestanda och funktionalitet. I ett försök att skapa en överblick över den nu tillgängliga hårdvaran och just dess kompabilitet har man lanserat Linux Compatibility Hardware List hos Phoronix. Systemet tillåter produkter med beskrivning att läggas till och kommenteras och på så vis ska man få en överblick över modern hårdvara och dess funktionalitet i Linux. Ett initiativ vi välkomnar.

Lady
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
1057157
July 9, 2006 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

När man kommer att ha ett filformat som .exe för att installera olika program och driv så kommer linux kunna mäta sig med windows...

det är för komplicerat att packa vissa filer eller att installera driv program, hittade aldrig driv till mitt trådlösa nätverk på ibm r50 som jag hade från skolan..

HardCoder
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 617
1057162
July 9, 2006 - 10:55 am
sp_Permalink sp_Print

lady wrote: När man kommer att ha ett filformat som .exe för att installera olika program och driv så kommer linux kunna mäta sig med windows...

det är för komplicerat att packa vissa filer eller att installera driv program, hittade aldrig driv till mitt trådlösa nätverk på ibm r50 som jag hade från skolan..

apt-get install program i ett terminalfönster...
laddar automatiskt hem programmet och installerar det...

Jämför det med windows...
googla, hitta hemsida, navigera hemsida till nerladdningssidan, ladda hem, kör filen, svara på ca 4-7 frågor, installerat.

vilket är enklast?

Som operativsystem är Linux redan så mycket bättre än Windows. Däremot så fattas det stöd från en del hårdvarutillverkare (men det blir bättre varje dag) och speltillverkare.

När speltillverkarna börjar släppa spelen även för Linux då har inte Windows en chans.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1057163
July 9, 2006 - 10:56 am
sp_Permalink sp_Print

lady wrote: När man kommer att ha ett filformat som .exe för att installera olika program och driv så kommer linux kunna mäta sig med windows...

Heh, pakethantering är ju flera gånger bättre än en .exe som slänger filer okontrollerat i filsystemet. Att packa upp filer är väl inte komplicerat? 😕 Dubbelklicka på den bara, välj var du vill att den skall packas upp osv. Trådlösa nätverk-problem är för många ett minne blott då i och med 2.6.17-kärnan så behöver man inte använda NDIS-wrappern, utan kan använda riktiga linux-drivrutiner för att använda sitt trådlösa nätverkskort (samma kort som NDIS-wrappern stöder, jag vet inte vilka iom att jag inte har trådlöst nätverk själv).

Swippe
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 49
1057177
July 9, 2006 - 11:35 am
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: Heh, pakethantering är ju flera gånger bättre än en .exe som slänger filer okontrollerat i filsystemet. Att packa upp filer är väl inte komplicerat? 😕 Dubbelklicka på den bara, välj var du vill att den skall packas upp osv. Trådlösa nätverk-problem är för många ett minne blott då i och med 2.6.17-kärnan så behöver man inte använda NDIS-wrappern, utan kan använda riktiga linux-drivrutiner för att använda sitt trådlösa nätverkskort (samma kort som NDIS-wrappern stöder, jag vet inte vilka iom att jag inte har trådlöst nätverk själv).

Just trådlösa nätverkskort är ett stort problem, Det finns en uppsjö av olika chip som tillverkarna använder och dom byter chip hej vilt i olika versioner av samma kort. Kan det vara löst i och med 2.6.17? Ska jag orka uppdatera min kernel?

.exe kan jämföras med .run i linux. det är upp till programutvecklaren att göra det enkelt för användaren. Annars finns diverse pakethanterare i olika distrubutioner som gör jobbet, både bättre och enklare.

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1057193
July 9, 2006 - 12:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Swippe, kolla changeloggen för 2.6.17 och se om ditt kort finns listat, det skulle jag gjort.

Lady
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 317
1057229
July 9, 2006 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

HardCoder wrote: [quote=lady]När man kommer att ha ett filformat som .exe för att installera olika program och driv så kommer linux kunna mäta sig med windows...

googla, hitta hemsida, navigera hemsida till nerladdningssidan, ladda hem, kör filen, svara på ca 4-7 frågor, installerat.

vilket är enklast?

Som operativsystem är Linux redan så mycket bättre än Windows. Däremot så fattas det stöd från en del hårdvarutillverkare (men det blir bättre varje dag) och speltillverkare.

När speltillverkarna börjar släppa spelen även för Linux då har inte Windows en chans.

precis samma sak för linux eller mac os ..

du måste googla eller söka efter det du vill ha sedan ladda hem o sedan klicka ett par gånger för att installera detta..
sedan har du mer koll på vart du installerar programet det du inte har koll på är reg filer men det ska man inte bry sig om ifall...

okey_sure
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 250
1057242
July 9, 2006 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Det enda Linux ligger efter på nu är spel och grafikkortsdrivisar. Allt annat tycker jag fungerar bra, även för mindre datorkunnigt folk. Köra ubuntu klarar ju vilken idiot som helst av idag.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1057245
July 9, 2006 - 4:13 pm
sp_Permalink sp_Print

lady wrote: [quote=HardCoder][quote=lady]När man kommer att ha ett filformat som .exe för att installera olika program och driv så kommer linux kunna mäta sig med windows...

vilket är enklast?

precis samma sak för linux eller mac os ..

du måste googla eller söka efter det du vill ha sedan ladda hem o sedan klicka ett par gånger för att installera detta..
sedan har du mer koll på vart du installerar programet det du inte har koll på är reg filer men det ska man inte bry sig om ifall...

Nja kolla in ex. Synaptic till Ubuntu. Alla program rätt upp och ner i en lista och sen väljer du bara. Tar inte många klick innan det är installerat.

//Andreas

Urax
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 804
1057376
July 10, 2006 - 2:25 am
sp_Permalink sp_Print

Vad är det för idioter som har lagt in ATIkort och varför ligger det uppe hårrdiskar och processorer på sidan för? Första intrycket är rätt kass faktiskt. Jag tror att jag använder google när jag ska köpa något tror jag. laugh

admodum
Hi, nice to meet you!
Medlem
Forum Posts: 1
1057707
July 11, 2006 - 3:21 am
sp_Permalink sp_Print

Kan tipsa om att det finns en svensk variant, som har funnits ett par månader och heter HCL.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1057917
July 11, 2006 - 5:04 pm
sp_Permalink sp_Print

admodum wrote: Kan tipsa om att det finns en svensk variant, som har funnits ett par månader och heter HCL.

Oh!
Trevligt 😀

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 81
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL