Linux Världsherravälde|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Linux Världsherravälde
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
February 27, 2004 - 10:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag läste en artikel som jag såg länkad på HardOCP idag och måste erkänna att jag kände igen mig i situationen som beskrevs. Artikeln handlar kort och gott om hur en person försökte få en skrivare på det lokala nätverket att fungera. För er som kört med Windows XP och provat att skriva ut på skrivare i nätverket så är det nog självklart att en manöver av detta slag kräver ungefär... ingenting av dig som användare.

Varför har en person då skrivit en artikel på över 3000 ord för att beskriva hur han fick detta att fungera under Linux?

Få reda på varför här.

Trilogic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
Member Since:
July 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555431
February 27, 2004 - 10:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Och då finns det individer som tror att detta är lösningen på allt desktop användande. Jag vill på inget sätt föringa Linux som exitstens, men de som tror att vi kan implementera det som ett standardliserat klient operativsystem är antingen helt puckad eller totalt okunnig. Troligen ignorant av problembilden.

DOS besegrade CPM 1981, dels pga. marknadsaktiviteter men också pga. att det var rätt för tiden och människorna.

Och de som tycker att tiden är rätt för Linux, känner inte människorna..!

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
Member Since:
July 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555435
February 27, 2004 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

skrivare och linux funkar inte bra ihop nej. men när blev detta till en nyhet?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555442
February 27, 2004 - 10:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Douglas Adams sa en bra sak i stil med "tänk sen i framtiden då det är lika lätt att använda en dator som att använda en stereo".

MS har kommit en bit på vägen, hade okunniga användare bara vågat klicka lite mer så hade det nästan varit sant. (De flesta tanter verkar tro att djävulen ska stiga upp ur helvetet och nacka dem om de klickar på något som de inte sett förut och sådant är ju svårt att råda bot på även för MS.)
*nix står mest och trampar vatten på den fronten tyvärr.

Så länge det krävs manuellt editerande av filer. Installation av flertalet olika paket och en howto och/eller vanlig bruksanvisning och/eller hjälp av en erfaren användare för att göra en simpel sak som att installera en drivrutin så har inte Linux en suck vad det gäller att ta över Svenssons desktop.
Inte mitt heller för den delen. Tro mig, jag är verkligen sugen på ett alternativt operativsystem med tanke på de enorma summor pengar Microsoft kräver. Men som det ser ut nu har jag varken tid eller intresse att lära mig någon Linux dist.

Linux kräver på något sätt att man är intresserad av hur allt fungerar. Personligen tycker jag det är ganska idiotiskt.
Köper jag en motorsåg vill jag använda den för att kapa träd, för att göra det ska jag inte behöva lära mig hur man tillverkar motorn som driver sågen.

Skrev egentligen mest nyheten för att få upp lite diskussion. Och det verkar ju gå snabbt att få upp det. 🙂

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555473
February 27, 2004 - 11:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet inte jag. Tror det som det mesta beror på vad man är van vid att använda. Jag har aldrig använt Linux men däremot olika versioner av Unix sen -89 nångång.

Ofta hamnar jag på min windowsmaskin hemma i bryderier som exempelvis: Jag skulle vilja gå igenom alla mina mp3-filer, strippa bort headern och kolla om den är likadan som en annan fil. Om jag nu skulle kört Linux skulle jag kunnat göra ett shellscript på 1 min (iaf snabbare än att hitta ett program och ladda ned det) för att göra detta.

Obs, detta är bara ett exempel:

for fil in *.mp3
do
dd if=$fil bs=xx skip=1 | md5sum | read SUM
grep -q ${SUM} checksums || echo "${SUM}" >> checksums
grep -q ${SUM} checksums && rm $fil
done

(okej, 3 min tog det skriva)
Så, jag skulle gärna vilja styra min stereo med shell-kommandon 🙂

Jag tror man tror att just det man är van vid är så "enkelt" i förhållande till det man inte är van vid. Svenska är lätt för svenskar men Kinesiska är så jädra svårt trots att 1 miljard kan prata det 😉

I en diskussion om vad som en "inituitiva användarinterface" (inituitivt == sånt man förstår utan behöva lära sig) hörde jag följande och den är så klockren: -"The only truly intuitive user interface is the nipple", men tyvärr kan vi inte styra datorn med bröstvårtor... även om man skulle önska :bgrin:

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555495
February 28, 2004 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote:

I en diskussion om vad som en "inituitiva användarinterface" (inituitivt == sånt man förstår utan behöva lära sig) hörde jag följande och den är så klockren: -"The only truly intuitive user interface is the nipple", men tyvärr kan vi inte styra datorn med bröstvårtor... även om man skulle önska :bgrin:

ehehe 😀
Jo men om man hårddrar det lite så kan man oftast lista ut vad man ska göra i windows genom att bara stirra på den info som dyker upp.
Den kod du postat listade du ju knappast ut av att bara stirra på ett tomt terminalfönster. 😉

Ditt exempel må vara krångligt i windows (personligen förstår jag inte ens varför du vill göra som du gör där, alltså vad syftet med övningen är?)men å andra sidan "onödigt". Det är ju inte på samma basala nivå som att installera ett program, en drivrutin eller skriva ut ett papper på en skrivare. 🙂
Dvs. det är inte vad min morsa eller vad min datorokunniga polare vill göra med en dator.

Så personligen tror jag det har att göra med mycket, dock inte så mycket "vad man är van vid".
Jag började använda datorer rätt så sent i mitt liv men hade väldigt lätt för att lära mig MacOS och Windows tack vare det faktum att man helt enkelt kunde rota runt tills man fann vad man sökte. Nu flera år senare har jag fortfarande lika stora brydeier med *nix som jag hade när jag var total datornoob trots ett otal försök.

Men egentligen är det ju inte mycket att diskutera. Sätter jag min kusin (tjej i 28 års åldern) som aldrig använt en dator i hela sitt liv framför Windows XP och framför den mest användarvänliga *nix så är det ju windows hon kommer att ha lättast att hantera och förstå.

Dock har ju denna användarvänlighet verkligen haft sitt pris, både i form av stabilitet och säkerhet, ibland även prestanda. Men med Windows 2000 så tog MS ett stort steg framåt och XP med SP2 så ser det väldigt lovande ut minst sagt.

Trilogic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
Member Since:
July 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555496
February 28, 2004 - 12:20 am
sp_Permalink sp_Print

Problemet: Vi som hänger här, kan vi verkligen identifiera oss med Andersson/Svensson och desses problembild samt behov? Om en servicetekniker säger till kunden som har problem med sin dator - Ta in datororn så får jag titta på den, och så kommer kunden med bildskärmen!! Var har det då brustit? Kommunikationen eller tekniken? Inte f*n är det beroende på att kunden använder Windows isf. Linux 😉

Så preferensnivån är alltså ett problem som Laglorden nämnde. Men är det våra preferenser som är de rätta. Nä, inte om du frågar Svensson/Andersson..

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
Member Since:
July 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555517
February 28, 2004 - 1:16 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Men egentligen är det ju inte mycket att diskutera. Sätter jag min kusin (tjej i 28 års åldern) som aldrig använt en dator i hela sitt liv framför Windows XP och framför den mest användarvänliga *nix så är det ju windows hon kommer att ha lättast att hantera och förstå.

beror på vad hon ska göra.
har man Gnome eller KDE (vanliga fönsterhanterarer) det precis lika lätt att surfa, maila, skriva (typ word) eller chatta med mera.

min mor är ett bra exempel på detta. hon brukar låna min dator ibland till att surfa och spela kort. det tog mig 2 sekunder att visa henne vart webläsaren och spelen låg i linux sedan klarade hon sig själv, precis som i windows.

öhm.. tror jag skulle lagt till något mer men oj va ögonlocken är tunga..

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555520
February 28, 2004 - 1:30 am
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote: [quote=UndaC]Men egentligen är det ju inte mycket att diskutera. Sätter jag min kusin (tjej i 28 års åldern) som aldrig använt en dator i hela sitt liv framför Windows XP och framför den mest användarvänliga *nix så är det ju windows hon kommer att ha lättast att hantera och förstå.

beror på vad hon ska göra.
har man Gnome eller KDE (vanliga fönsterhanterarer) det precis lika lätt att surfa, maila, skriva (typ word) eller chatta med mera.

min mor är ett bra exempel på detta. hon brukar låna min dator ibland till att surfa och spela kort. det tog mig 2 sekunder att visa henne vart webläsaren och spelen låg i linux sedan klarade hon sig själv, precis som i windows.

öhm.. tror jag skulle lagt till något mer men oj va ögonlocken är tunga..

Ett av problemen är ju att ens komma dit. Dvs. OS installerat, programmen installerade och drivrutinerna installerade.

Att Linux är nästan lika lätt att använda om någon installerar och konfigurerar allt åt en och man sedan använder en smidig GUI har jag inga tvivel om.

Trilogic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
Member Since:
July 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555523
February 28, 2004 - 1:44 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Ett av problemen är ju att ens komma dit. Dvs. OS installerat, programmen installerade och drivrutinerna installerade....

Och vad händer sedan när användaren får problem. Vänder sig till närmsta butik "Gregers Hårdvara" eller va? Men han har ingen UNIX kompetens!
Nä, får kolla med grannes pojk som installerade datorn. Är de här bra?

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555524
February 28, 2004 - 1:48 am
sp_Permalink sp_Print

Trilogic wrote: Problemet: Vi som hänger här, kan vi verkligen identifiera oss med Andersson/Svensson och desses problembild samt behov? Om en servicetekniker säger till kunden som har problem med sin dator - Ta in datororn så får jag titta på den, och så kommer kunden med bildskärmen!! Var har det då brustit? Kommunikationen eller tekniken? Inte f*n är det beroende på att kunden använder Windows isf. Linux 😉

Så preferensnivån är alltså ett problem som Laglorden nämnde. Men är det våra preferenser som är de rätta. Nä, inte om du frågar Svensson/Andersson..

Ni *nix-människor kan dra vilka rövarhistorier ni vill, men trots ett ganska stort datorkunnande har jag aldrig lyckat orka mig på(har försökt ett antal gånger) att försöka förstå Linux....

Inte ens nu efter par öl, nu när jag har lösningen på världens alla problem, har jag den minsta llust att försöka... 😉

Avatar
boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
Member Since:
June 20, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
555525
February 28, 2004 - 1:54 am
sp_Permalink sp_Print

Trilogic wrote: [quote=UndaC]Ett av problemen är ju att ens komma dit. Dvs. OS installerat, programmen installerade och drivrutinerna installerade....

Och vad händer sedan när användaren får problem. Vänder sig till närmsta butik "Gregers Hårdvara" eller va? Men han har ingen UNIX kompetens!
Nä, får kolla med grannes pojk som installerade datorn. Är de här bra?

Nej, att behöva vända sig till en butik med så kallad "kompetens" andas ju *nix så det skriker om det....
Vore ju ytterst jobbigt om jag kunde hjälpa min mormor med sina problem med sin skrivare...

the_best_bear86
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
Member Since:
May 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555591
February 28, 2004 - 9:42 am
sp_Permalink sp_Print

Har använt linux som mitt "riktiga" OS i typ ett halvår nu. Kan säga att man utvecklats ganska mycket. När jag börjde fäljde jag en manual från punkt till pricka, och när det blev fel fick jag kalla på brorsan som kunde lite mer än jag. Nu har jag dock vant mig och fixat flera saker, tex. kompilering (som jag aldrig hade gjort förut) och helt enkelt löst problem som uppstått, som jag *aldrig* skulle ha kunna löst för ett halvår sedan. Så det är sant, man vänjer sig. Men jag håller med om att Linux inte är för "alla", det krävs ett visst datorintresse och kunskap.

Jag får ändå hålla med rubriken, har själv problem med att dela ut skrivaren :bgrin: , så där skulle en förbättring behövas.

the_best_bear86
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 208
Member Since:
May 10, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555593
February 28, 2004 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

boogey wrote:
Ni *nix-människor kan dra vilka rövarhistorier ni vill, men trots ett ganska stort datorkunnande har jag aldrig lyckat orka mig på(har försökt ett antal gånger) att försöka förstå Linux....

Inte ens nu efter par öl, nu när jag har lösningen på världens alla problem, har jag den minsta llust att försöka... 😉

Så det är *nix fel att du inte har lust/ork att försöka? wink

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555595
February 28, 2004 - 9:49 am
sp_Permalink sp_Print

the_best_bear86 wrote:

Så det är *nix fel att du inte har lust/ork att försöka? wink

Det vore väl inte ett så tokigt påstående. Gör man någonting krångligt så är det klart att mindre folk kommer att orka försöka. 😉

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
555631
February 28, 2004 - 10:42 am
sp_Permalink sp_Print

Installerad e Linux första gången för 2 år sen (och avinstallearde snabt) och har en ny installation nu. Måste säga att det har hänt massor på den tiden. Men det kommer nog inte bli aktuellt förrän om 2 år igen.

Det som suger nu är att man måste återuppfinna hjulet för att datorn ska bli ungefär som om jag körde win. Min linuxkunniga vän säger saker som att det är bara konfigurera programmet...., bara kompilera om..., bara skriva ett skript...., eller bara köra winxp med alla mina favoritprogram tänker jag då.

GuuFi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1914
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555653
February 28, 2004 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

the_best_bear86 wrote: Så det är *nix fel att du inte har lust/ork att försöka? wink

Mjo det är exakt som Undac sa: Man får bara råvaran , produkten måste man skapa själv.
Så att välja mellan Windows (stoppa i skivan tryck på nästa ett par gånger sen är det klart) och *nix(läsa ett antal guider, sen installera sen läsa ett antal guider igen, sen hoppas på att man får igång något program osv osv) så är valet ganska enkelt.
Mjo det är nog *nix fel till att man inte orkar 🙂

Spearhawk
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 34
Member Since:
February 25, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555810
February 28, 2004 - 3:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Guufi wrote:
Så att välja mellan Windows (stoppa i skivan tryck på nästa ett par gånger sen är det klart) och *nix(läsa ett antal guider, sen installera sen läsa ett antal guider igen, sen hoppas på att man får igång något program osv osv) så är valet ganska enkelt.

Konstigt, för mig är det tvärtom. Att konfigurera en av mina burkar som en windows webserver var bra mycket krångligare än att fixa det för linux.
Windows burken krävde först instalation av windows och sedan instalation och konfiguration as själva webservern (kanske hade det inte behövsts med 2k3 sever, men det kostar alldels för mycket pengar).
För Linux var det mycket enklare, (visserligen behövde jag ladda ner filerna först och bränna in dem på cd-skivor, men det var ju bara för att jag inte hade lust att köpa dem) jag satte bara i skivan och botade upp datorn, får upp ett GUI för instalation, tryckte på nästa några gånger, fick upp en skräm där jag kunde spesificera vad jag ville använda datorn till, valde webserver och ftp server, tryckte ok sen var det bara att se på medan allt instalerades, datorn startar om och vips nu funkar den som en web/ftpsever.
Instalationen av Linux/Webserver var bra mycket enklare och snabbare än instalationen av motsvarande för windows, och jag behövde alldrig röra någn config fil vilket jag behövde för att få igång serven på windows. Desutom var det helt gratis!
Nu är det visserligen så att jag i normal använding kör Windows, mest för att jag då och då tycker om att spela lite och det är den bit där Linux inte hänger med, men för i stort sett allt annat så är Linux med i racet.
Ibland kan det ibland fortfarande vara lite svårare att instalera saker i Linux än i windows (OS instaltione ör nu mera lika enkle i de flästa distrubs, men instaltion av drivrutiner som inte följer med kan vara lite krångligare, men inte mycket), men när man väl har gjort instalationen så är det lika enkelt att använda och det är betydligt svårare för en vanlig användare att ställa till med alvarliga problem i Linux. Så vad spelar det för roll att vissa instalations moment kan vara något svårare? De flästa datoranvändare klarar ju det endå inte på windows, utan förlitar sig på experter, då är det ju viktigare att systemet håller sig uppe efter instalationen.

`Spear

Ps. Sorry för alla stavnings misstag, lite trött, stressad och dyslektiker.

sorgh
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 34
Member Since:
August 3, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
555827
February 28, 2004 - 3:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Min erfarenhet av Linux är att det nu förtiden är hur enkelt som helst att installera själva OS:et... I stil med Windows. Var enormt mkt jobbigare bara för nåt år sen när jag prövade på att installera Linux. Sen att börja kompilera program, etc. har jag inte ens orkat pröva mig på 😉

ps. jag kör WinXP/2k så jag är ingen "linux-kille" ds.

gillbert
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1708
Member Since:
July 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
555853
February 28, 2004 - 3:38 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: Ett av problemen är ju att ens komma dit. Dvs. OS installerat, programmen installerade och drivrutinerna installerade.

Att Linux är nästan lika lätt att använda om någon installerar och konfigurerar allt åt en och man sedan använder en smidig GUI har jag inga tvivel om.

min morsa kan varken installera linux eller windows likaså drivrutiner.

i RedHat 9 får man med alla desktopprogram (webläsare, ordbehandlare med mera) och det funkar från start dessutom funkar oftast internet direkt efter installationen så vida man inte har någon ovanlig hårdvara för detta.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 82
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL