Linux Världsherravälde|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Linux Världsherravälde
Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
sp_UserOfflineSmall Offline
555870
February 28, 2004 - 4:16 pm
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote:
min morsa kan varken installera linux eller windows likaså drivrutiner.

nej men tex. så vore det ganska lätt att be henne gå till http://www.creative.com och ladda ner där det står "drivers" och dubbelklicka på filen

det sköter sig själv, bara hon vet hur hon skriver inen address i browsern och hur hon dubbelklickar på en fil

hade du kunnat på samma enkla sätt beskriva för henne hur hon skulle göra i Linux?
i så fall får jag ta och anställa dig 🙂 för det är minsann ingen som kan berätta det för mig

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
555893
February 28, 2004 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=gillbert] min morsa kan varken installera linux eller windows likaså drivrutiner.

nej men tex. så vore det ganska lätt att be henne gå till http://www.creative.com och ladda ner där det står "drivers" och dubbelklicka på filen

det sköter sig själv, bara hon vet hur hon skriver inen address i browsern och hur hon dubbelklickar på en fil

hade du kunnat på samma enkla sätt beskriva för henne hur hon skulle göra i Linux?
i så fall får jag ta och anställa dig 🙂 för det är minsann ingen som kan berätta det för mig

Sånt fixar ju RPMer ju... wink

Anton Nilsson
Member
Medlem
555914
February 28, 2004 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote:

I bästa fall ja. Personligen har jag inte haft sådan tur med några av de drivrutiner jag velat installera.
Dependencies, uppdateringar av ditt och datt, bibliotek som fattas, andra drivrutiner som måste installeras först (tex. AGP Gart när det gäller grafikkort), manuella patchar, manuellt redigerande av konfigfiler som är i princip odokumenterade osv.
och när allt är klappat och klart så erbjuder de i slutändan oftast sämre kvalite (prestanda, stabilitet, funktionalitet, användarvänlighet osv.) än sina Windowsbröder. (I alla fall vad det gäller drivrutiner för Creative och ATis produkter, vilket klart till störst del är deras fel, inte Linux i sig.)

Ett stort problem för mig har också varit att jag säkert klantat till ett steg av de femtioelva jag måste ta och i efterhand är det mer eller mindre omöjligt för mig som novis att luska ut vad jag gjorde fel och därmed måste jag börja om från steg ett.

Jag bara blir så mörkrädd av denna workload som läggs på en jämfört med att bara dubbelklicka på en installer som sedan sköter jobbet åt en och efter installationen har en simpel GUI med inkluderade hjälpfiler som ger kontroll över funktionaliteten.

Om jag, som använt datorer mer eller mindre dagligen i cirka elva år blir mörkrädd, vad blir då "Svensson"?

Är precis inne på vad som nog blir mitt sista försök med Linux på ett par år i alla fall. Grejen är att jag så jäkla gärna vill få det att fungera ordentligt. Jag får väl helt enkelt ha tålamod och "jobba" lite på det varje dag verkar det som.

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
556133
February 28, 2004 - 11:02 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=MULLVADEN]

I bästa fall ja. Personligen har jag inte haft sådan tur med några av de drivrutiner jag velat installera.
Dependencies, uppdateringar av ditt och datt, bibliotek som fattas, andra drivrutiner som måste installeras först (tex. AGP Gart när det gäller grafikkort), manuella patchar, manuellt redigerande av konfigfiler som är i princip odokumenterade osv.
och när allt är klappat och klart så erbjuder de i slutändan oftast sämre kvalite (prestanda, stabilitet, funktionalitet, användarvänlighet osv.) än sina Windowsbröder. (I alla fall vad det gäller drivrutiner för Creative och ATis produkter, vilket klart till störst del är deras fel, inte Linux i sig.)

Ett stort problem för mig har också varit att jag säkert klantat till ett steg av de femtioelva jag måste ta och i efterhand är det mer eller mindre omöjligt för mig som novis att luska ut vad jag gjorde fel och därmed måste jag börja om från steg ett.

Jag bara blir så mörkrädd av denna workload som läggs på en jämfört med att bara dubbelklicka på en installer som sedan sköter jobbet åt en och efter installationen har en simpel GUI med inkluderade hjälpfiler som ger kontroll över funktionaliteten.

Om jag, som använt datorer mer eller mindre dagligen i cirka elva år blir mörkrädd, vad blir då "Svensson"?

Är precis inne på vad som nog blir mitt sista försök med Linux på ett par år i alla fall. Grejen är att jag så jäkla gärna vill få det att fungera ordentligt. Jag får väl helt enkelt ha tålamod och "jobba" lite på det varje dag verkar det som.

Jag har det precis likadant.. men nu dom senaste dagarna har jag bara suttit i linux.. o det har funkat utmärkt.. har inte saknat windows ett dugg...
nVIDIA har en riktigt lätt installer för GeForce 4 iaf... kortet jag har så..=)
Ljudet fixade sig själv för mig.. som med all annan hårdvara.. kör mandrake 9.0...
Men jag var så jävla dum o installerade inte nå "developer" grejer.. som gcc eller nåt sånt. så kan inte göra nå komplieringar.. så jag måste tanka skiverna på nyss o installera dom paketen som fattas från den.. lätt med mandrakes packet installer.. bara att klicka i nån så rekomenderar den dom andra paketen som behövs...

aja.. jag ska iaf försöka lära mig skiten o slänga windows för gott...=)

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
556150
February 28, 2004 - 11:19 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote:

Linux känns inte lika responsivt som win. Allt går aningens segare. Som sagt, att använda Linux är inte att gå den kortaste sträckan mellan två punkter. Sen kan hackarna säga vad dem vill men att skriva shellkommandon är inte sexigt bara dumt.

HyperKossan
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 348
556188
February 29, 2004 - 1:17 am
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=gillbert] min morsa kan varken installera linux eller windows likaså drivrutiner.

men nu är det så att det är rätt krångligt att ladda ner en drivrutin från creative 🙂 nvidia å ATI däremot är det jättelätt 😛

Chewie
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1516
556333
February 29, 2004 - 10:57 am
sp_Permalink sp_Print

Det verkar helt uppenbart att flera här diskuterar något som dom inte är ett dugg insatta i.
Jag vågar lova att alla era morsor/medelsvensson osv karaktärer kan klara av gnu/linux.

Ta en dist som gentoo, medelsvenson tycker "jag vill lyssna på mp3, jag behöver nog installera ett program för det",
varpå han skriver "emerge mp3 -s" (-s för search, svårt va?). Då får han en lista med program och förklaringar, han väljer ett och skriver "emerge [prognamn]", allt är klart och han behöver inte ändra ngn configfil eller surfa ut på internet för att söka reda på ett prog som gör detta åt honom.
Allt han behövde komma ihåg var "emerge".

Visst installationen kanske är krångligare i detta fallet, men är du läskunnig så kommer du inte ha några problem.
Ni klagar även på att det är krångligt för medelsvenson (MS) att konfigurera. Men visa mig den MS som konfigurerar en windowsmaskin, ställer in swapstorlekar och sätter grupppolicies mm mm.
Linux är inte riktigt uppbyggt på det sättet, den enda som gör sådana ändringar är root, och har han gjort sitt jobb rätt så behöver inte MS bry sig ett dyft, för allt kommer att fungera och inget kommer att strula.

Visst har linux en hel del kvar när det gäller användarvänlighet för de oinvigda, men för oss som tog oss tiden att lära oss något nytt (datoter är ju faktiskt ett av våra största intressen), och tillslut kom över den lite jobbiga "inlärningskurvan". Vi ser på windows och kan inte förstå varför MS ska bestämma vad jag får göra med min dator, när jag i linux har full kontroll.

Men jag ska inte vara den som är den, windows har väl även sina tjusningar, och även jag har WinXP installerat på en dualboot.
Fast det beror mest på att min utbildning kräver både windows och linux.

Anton Nilsson
Member
Medlem
556593
February 29, 2004 - 3:10 pm
sp_Permalink sp_Print

MULLVADEN wrote:
aja.. jag ska iaf försöka lära mig skiten o slänga windows för gott...=)

Hade bara spel funkat ordentligt (helst utan WineX men även med) så hade jag också kunnat tänka mig att helt gå över. Inte minst bara för att det inte är värt att punga ut tusentals kronor på ett OS när det nu finns gratisvarianter.

Anton Nilsson
Member
Medlem
556598
February 29, 2004 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

HyperKossan wrote:

men nu är det så att det är rätt krångligt att ladda ner en drivrutin från creative 🙂 nvidia å ATI däremot är det jättelätt 😛

vaaa creative har ju lättaste systemet
typ som windows update
den hittar alla creativeupdates och installerar dem åt dig med ett enda knapptryck, lättare kan det ju inte bli:
http://se.europe.creative.com/.....elcome.asp

Det enda man behöver veta är vad man har för ljudkort. 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
556615
February 29, 2004 - 3:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Chewie wrote: Det verkar helt uppenbart att flera här diskuterar något som dom inte är ett dugg insatta i.
Jag vågar lova att alla era morsor/medelsvensson osv karaktärer kan klara av gnu/linux.

Ta en dist som gentoo, medelsvenson tycker "jag vill lyssna på mp3, jag behöver nog installera ett program för det",
varpå han skriver "emerge mp3 -s" (-s för search, svårt va?). Då får han en lista med program och förklaringar, han väljer ett och skriver "emerge [prognamn]", allt är klart och han behöver inte ändra ngn configfil eller surfa ut på internet för att söka reda på ett prog som gör detta åt honom.
Allt han behövde komma ihåg var "emerge".

Visst installationen kanske är krångligare i detta fallet, men är du läskunnig så kommer du inte ha några problem.
Ni klagar även på att det är krångligt för medelsvenson (MS) att konfigurera. Men visa mig den MS som konfigurerar en windowsmaskin, ställer in swapstorlekar och sätter grupppolicies mm mm.
Linux är inte riktigt uppbyggt på det sättet, den enda som gör sådana ändringar är root, och har han gjort sitt jobb rätt så behöver inte MS bry sig ett dyft, för allt kommer att fungera och inget kommer att strula.

Visst har linux en hel del kvar när det gäller användarvänlighet för de oinvigda, men för oss som tog oss tiden att lära oss något nytt (datoter är ju faktiskt ett av våra största intressen), och tillslut kom över den lite jobbiga "inlärningskurvan". Vi ser på windows och kan inte förstå varför MS ska bestämma vad jag får göra med min dator, när jag i linux har full kontroll.

Men jag ska inte vara den som är den, windows har väl även sina tjusningar, och även jag har WinXP installerat på en dualboot.
Fast det beror mest på att min utbildning kräver både windows och linux.

Jag vet detta: jag klarar inte av någon Linux dist. som jag provat. De jag känner som är mindre datorkunniga än mig lär klara det ännu sämre.

Gentoo låter smidigt av de beskrivningar jag hört. För tillfället försöker jag lista ut vad det egentligen är jag ska ladda ner för att kunna installera det...

Krångligt att konfigurera då syftar jag på totalt självklara saker i Windows som tex. att ändra refreshrate. I de tre Linuxdistar jag provat har det inte erbjudits någon som helst GUI där denna inställningen gick att ändra.
En av de mest basala saker du kan ändra liksom. Ändå nämns det inte någonstans alls. Andra inställningar som måste "konfigureras" är ju sådant som man ändrar från dag till dag, inte "set once and forget about it".
Det finns massa drivrutinsinställningar, kanske främst för ljudkort och grafikkort som man ändrar på en daglig basis beroende på vad det är jag gör med datorn.

Du säger att root ska göra alla inställningar, det verkar som om du förutsätter att alla privatpersoner har sin egen lilla inhyrda sysadmin. Jag vet att jag inte har det och jag känner ingen annan som har det heller. Så att säga att inställningarna ska göras av root och att Svensson därför inte behöver bry sig blir ju bara helt sjukt. Det är ju Svensson som ska göra root-inställningarna till att börja med.
Förutsätter vi att alla har en personlig expert att anlita så kan vi ju lägga ner hela diskussionen om användarvänlighet för då hade ju denna expert kunnat sköta allt när han ändå höll på inte sant?

Jag vet inte, jag kanske ändrar mig när jag listat ut vad det är jag ska ladda ner från gentoos hemsida?

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
556697
February 29, 2004 - 4:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag som är insöad i Microsofts operativsystem tycker faktiskt att Gentoo är den för mig bäst lämpade linuxdistributionen jag testat hittills.
Då har jag tidigare testat RedHat, Mandrake, och Debian (fast mycket äldre versioner). Observera att jag skriver "bäst lämpad för mig", och vad som är bra och inte bra kan skilja sig rejält mellan person till person.

Vad jag märkt så beror hur pass glad man blir över sin Linuxinstallation på vilken attityd och inställning man har mot det hela. Är man helt oinvigd till ett operativsystem (vilket som helst) krävs det en hel del tålamod och plock och läsning innan man förstår sig på det hela.
För mig har det funkat mycket bättre om jag nollställer allt vad jag lärt mig om windows och hur den plattformen fungerar, vad jag kan göra och hur jag gör det, när jag sätter mig ner och försöker lära mig förstå systemet.
Det kräver massor av tid och massor av engagemang och öppen attityd för att komma tillfreds med GNU/Linux om man är van med hur Windows fungerar. Man måste acceptera att Windows gör vissa saker bättre (läs enklare), men även inse att detta oftast beror på att man är _van_ med att jobba med OS:et på ett visst sätt. Det allra mesta som går att göra i Windows går att göra i Linux, men sättet att göra det kan ibland vara så annorlunda att man sliter sitt hår i förtvivlan. Men erkänn, hur många gånger har man inte slitigt sitt hår i även Windows för saker och ting som inte gått som man ville?

Vad har man gjort då? Jo, man har accepterat den bristen och försökt jobba omkring den och till slut kommer man tillfreds med problemet på ett eller annat sätt. Detta p.g.a. att man inte har haft något annat val.

Skillnaden då, med att som van windowsanvändare arbeta i Linux blir att man istället börjar tänka "Oh vad enkelt det funkar i Windows, där förstår jag ju allting, eller behöver inte ens förstå någonting för där funkar det automatiskt". Jag gör så, och du Undac har säkert också tänkt så när du provat olika Linuxdistro's. Då är det lätt att lägga ner hela Linux-verksamheten och gå tillbaka till trogna windows "där allt fungerar".
Men ha då den attityden istället att du inte har något att gå tillbaka till, att det Windows inte finns. Då får man en annan synvinkel på problemet, och kan med mindre irritation i bakhuvudet ge sig på att komma runt/fixa problemet man har, för det är ju precis så vi Windowsanvändare har fått göra under alla år.

Om man vill att Linux skall fungera på samma sätt som i Windows är det ju ingen mening med att använda Linux, för windows gör ju det ändå bäst (funka som windows, that is).
Linux är annorlunda och är ännu inte i samma klass när det gäller GUI-baserad användning och konfigurering. Det är inte lika konsekvent som Windows när det gäller GUI, men det beror ju på att man har så extremt många API:er och standarder att välja mellan. I windows har man ju bara ett, Win32, och därför är det oehört mycket enklare att få saker och ting att jobba tillsammans när det gäller GUI-applikationer.
Man kan dra en parallell när det gäller konsolspel vs pc-spel. PC-användarna prisar valfriheten och känslan av kontroll, medans konsolspelarna lovordar enkelheten, streamlined:heten 😀 och den kompromisslösa "it just works"-attityden.

Dä finns inga genvägar fram till det perfekta operativsystemet, dåraa
wink

desdecado
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 700
557145
March 1, 2004 - 12:52 am
sp_Permalink sp_Print

Vissa människor gillar att jobba MED operativsystemet.
Andra människor jobbar med PROGRAM på sitt operativsystem.

Det där säger ganska mycket faktiskt...många "datornördar" lägger xx% av sin tid till att ordna filer, ikoner, defragga, konfigurera etc och sedan när dagen har gått så är dom nöjda och känner att dom har utfört mycket arbete...
För mig finns bara OS'et där och jag försöker lägga all tid på att jobba med programmen istället.

(vissa använder bilen för att köra mellan A och B medans andra mekar med den istället...)

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
558075
March 1, 2004 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

vafan, det finns ju en wizard för att inst en skrivare i nästan alla nix, vad fan är problemet ?

Anton Nilsson
Member
Medlem
558136
March 1, 2004 - 11:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Mind wrote: vafan, det finns ju en wizard för att inst en skrivare i nästan alla nix, vad fan är problemet ?

Vad jag utläste ur artikeln använde han väl en wizard där det fanns så att säga?

Inoxor
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 68
558699
March 2, 2004 - 5:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan ju säga så att den som säger att Open Source-communityn står och trampar vatten vad det gäller användarvänlighet inte vet mycket... Titta bara vilka framsteg KDE och Gnome har gjort den senaste tiden. Även Linux-kärnan i sig har genom version 2.6 gjort stora framsteg vad det gäller att bla automatiskt ladda rätt drivrutiner. Det kanske inte är moget nog för dom som inte gillar att krångla än. Men det kommer...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 60
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL