December 19, 2000
Tomshardware har gjort en roundup på 5st ljudkort som dom har döpt till: "More then a Soundblaster".
De testade korten är:
Creative Labs - Sound Blaster Live! Platinum 5.1
Hercules - Gamesurround Fortissimo II
Hercules - Game Theater XP
Philips - Acoustic Edge
Turtle Beach - Santa Cruz
En mycket bra och djup recension där de tar upp det mesta som har med ljudkort att gör och dessutom testar hur mycket processorkraft korten "Stjäl" när man spelar spel eller lyssnar på Mp3 musik
Läs recensionen här.
[ Detta Inlägg ändrades av: p0w den 2001-09-26 02:46 ]
June 18, 2001
Jag vet inte, men jag tyckte testen var ganska kass.
Visst är det kul att veta vilket kort som si och så % vid antal röster! Inget av dem var iallafall i närheten av det inbyggda ljudkortet i NForce chipsetet.
De jag saknar mest är ju ljudkvalitet (dynamik) samt brusvärde.
SBLive fullkomligt suger när det gäller dynamik även om Creative påstår si och så.
Just nu spanar jag efter ett bra ljudkort med multi inputs, S/PDIF IN&OUT, samt gärna ADAT. Det skall även funka hyggligt i spel som de flesta av de lite mer professionella korten gör.
Någon som sett en bra sajt med tester med kort som typ RME, Pulsar, Delta 1010, Event ?
August 14, 2001
June 28, 2001
Måste tilläga att signalstyrkan (db)spelar ganska stor roll på ljudkvaliten speciellt när man rippar skivor.
fan jag orkar inte läsa hela artikeln men man ska inte ha mindre en 96db på ljudkortet.
den saken e säker, om man vill ha bra ljud iaf.
har du vanliga datorhögtalare spelar det en minimal roll.
och vart fan köper man tjockare skärmad sladd mellan cd´n o ljudkortet?
sog ett sånt när jag praktisera, 3 ggr så tjockt som den skiten som följer med.
June 8, 2001
On 2001-09-26 21:50, MindRunner wrote:
Måste tilläga att signalstyrkan (db)spelar ganska stor roll på ljudkvaliten speciellt när man rippar skivor.
Spelar väl ingen roll då man rippar digitalt?
Har kollat i Goldwave efter "volym-styrkan" och den är definitivt densamme.
September 5, 2001
Jag tycker också att den testen var dålig. Då tittar jag hellre på PCAVTEC
http://www.pcavtech.com/soundc...../index.htm
Där har de mätt dynamik och distorsion på olika ljudkort. Det är sådant som är intressant om man t.ex. ska överföra sina gamla LP-skivor till CD via linje-ingången.
/Kalle
2 Guest(s)