LocalCooling - Spara ström och värna om miljön|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
LocalCooling - Spara ström och värna om miljön
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 19, 2007 - 6:17 am
sp_Permalink sp_Print

LocalCooling är ett intressant projekt som kommit till från det faktum att vi världen över slösar med enorma mängder ström varje år enbart på vårt användande av datorer. Många glömmer eller väljer att inte stänga av sina datorer och utan eller med undermåliga strömsparfunktioner tickar kilowattimmarna på ordentligt även utan direkt belastning. Enligt LocalCooling.com slösar vi över 30 miljarder kilowattimmar i energi endast på grund av att vi inte stänger av våra datorer när vi inte använder dem. Detta betyder inte bara onödigt höga elräkningar utan även skador på miljön och slöseri med värdefull energi.

If we could just improve the efficiency of how we use our PCs, the savings in energy costs would be over $3 billion dollars! The CO2 emissions from just 15 computers are equivalent in energy terms to the gas consumption used by one car.

[Image Can Not Be Found]

LocalCooling är ett program som är framtaget av mjukvaruutvecklaren Uniblue Labs och i kontrast till [email=SETI@HOME]SETI@HOME[/email] och [email=FOLDING@HOME]FOLDING@HOME[/email] har man här till mål att låta datorn göra så lite som möjligt när den inte används. Allt för att dra ner på strömförbrukningen och i slutändan mildra växthuseffekten. Programmet innehåller effektiva strömsparfunktioner och räknar även ut hur mycket energi du som användare sparar. Inte bara i form av kilowattimmar utan även i antalet träd och hur mycket olja du klarat dig utan tack vare de effektivare strömsparfunktionerna.

Vi tycker detta låter som ett bra och sunt alternativ där både du som privatperson och miljön har att tjäna. Mer information finns på LocalCooling.com där du kan ladda ner mjukvaran och registrera ett konto så du kan jämföra dina resultat med andra användares. Gå sedan till ditt konto och skriv NordicHardware som grupp.

Lehto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1158
1111560
January 19, 2007 - 7:14 am
sp_Permalink sp_Print

Själv brukar jag på vintern stänga av elementen i mitt rum och ett annat som är precis brevid! Datorerna värmer rummen ganska bra ändå 😉
Så jag spar in lite där iaf 😛

heimdal
Member
Medlem
Forum Posts: 2779
1111617
January 19, 2007 - 1:23 pm
sp_Permalink sp_Print

skitprogrammet krachar ju när ja ska starta det hela tiden

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1111620
January 19, 2007 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Men pls.. Stor chans man orkar bry sig ens..

Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
1111648
January 19, 2007 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

jag sänkte just termostaten till 15 grader så nu har jag gjort mitt.

NlTrAm
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
1111653
January 19, 2007 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

allt de räknar på är att man producerar el av olja......

de "stackare" som har direktverkande elvärme och under den kalla årstiden inte stänger av sin dator förlorar inget...eller....

yamata
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 31
1111680
January 19, 2007 - 5:56 pm
sp_Permalink sp_Print

vafan!! mitt norton internet security har slutat att fungerar när jag avinstallerade det här duma programet!

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1111700
January 19, 2007 - 7:29 pm
sp_Permalink sp_Print

yamata wrote: vafan!! mitt norton internet security har slutat att fungerar när jag avinstallerade det här duma programet!

Norton är ju hälsofarligt, så det var väl ingen större förlust? 🙄

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1111730
January 19, 2007 - 9:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo och det här programmet behöver ganska många fler timmar för att fungera ens nära till tillfredsställande. Har tagit bort nyheten.

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 161
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL