Logitech Harmony IR Extender låter din fjärr ta sig förbi vä|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Logitech Harmony IR Extender låter din fjärr ta sig förbi vä
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
sp_UserOfflineSmall Offline
1
October 29, 2009 - 5:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Logitech har med sin Harmony serie en av de populäraste multifjärrkontrollerna på marknaden och nu har man lanserat en produkt som ska lösa ett av problemen som de flesta upplever med sina fjärrkontrollers. IR-tekniken som används av nästan all hemelektronik kräver fri sikt för att fungera, något som inte fungerar med sina enheter undangömda i en stilren TV-bänk. Detta menar Logitech att man löst med sin Harmony IR Extender.

Enheten består av en IR-mottagare som tar emot signalerna från fjärrkontrollen. Denna mottagare ligger synlig någonstans i rummet för att skapa fri sikt. I mottagaren kopplar man in flera IR-blasters som i sin tur placeras bakom väggen eller dörrarna som gömmer de enheter man ska styra och skjuter ut IR-signalerna till enheterna. Såhär kan det se ut på bild.

[Image Can Not Be Found]

Priset på Logitech Harmony IR Extender ska ligga på runt 600 svenska kronor inklusive moms och enheten fungerar till alla IR-baserade fjärrkontroller, inte bara Logitechs egna.

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1236512
October 29, 2009 - 5:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade det inte varit smidigare att göra den radiobaserad, då hade det inte varit nödvändigt med fri sikt överhuvudtaget eller till någon synlig mottagare alls!

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
1236528
October 29, 2009 - 10:31 pm
sp_Permalink sp_Print

mitrix wrote: Hade det inte varit smidigare att göra den radiobaserad, då hade det inte varit nödvändigt med fri sikt överhuvudtaget eller till någon synlig mottagare alls!

Jo det är sant för då kan man ju med enkelhet använda den till alla fjärrkontroller.. bara att sätta på IR-->radio adaptrar på alla.

Jag är glad att den inte är radiobaserad eftersom jag inte har någon harmony och är trött på att öppna luckan varje gång jag ska byta kanal på digitalboxen

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
1236530
October 29, 2009 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag förutsatte det här skulle användas med en multifjärr, och att man då hade en mottagare, IR blastrarna som kommunicerar med enheterna bör ju vara kvar. Min radioidé gällde enbart huvudmottagaren/fjärrkontrollen för att göra den biten immun mot ej fri sikt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 71
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL