Longhorn ska bara fungera|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Longhorn ska bara fungera
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 22, 2005 - 8:33 am
sp_Permalink sp_Print

Longhorn är utvecklingsnamnet för Microsofts uppföljare till Windows XP och det kommande operativsystemet väntas bli en stor succé. Tyvärr har Longhorn följts av flera förseningar och man väntas inte lansera operativsystemet förrän i slutet av år 2006. Jim Allchin på Microsoft har i ett samtal med Fortunes skribent David Kirkpatrik avslöjat att Longhorns uppgift kommer vara att helt enkelt fungera. Det verkar som att användarvänlighet och automatisering är en av Longhorns nyckelpunkter. Något vi inte direkt kan klaga på. Man vill helt enkelt effektivisera det jobb man lägger ner genom sin dator. Vi hoppas på det bästa men i nuläget håller vi bara tummarna för att få se Longhorn så snart som möjligt.

:: Läs mer om Microsoft planer för Longhorn

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
877147
April 22, 2005 - 8:57 am
sp_Permalink sp_Print

jag håller inte tummarna för longhorn.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
877148
April 22, 2005 - 8:59 am
sp_Permalink sp_Print

BloodMan wrote: jag håller inte tummarna för longhorn.

Jasså, får man fråga varför? 🙂

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
877160
April 22, 2005 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hoppas att Longhorn blir precis så bra och fungerade som de själva hoppas, men det kommer nog dröja x år innan jag går över från XP till Longhorn...
(Mitt motto: Ett OS är inget OS innan första ServicePacket är släppt.)

don
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1027
Member Since:
June 30, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
877170
April 22, 2005 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

jag tror att Longhorn kan bli ett bra operativsystem. Men jag blir lite orolig när man säger att mycket ska automatiseras. Jag vill ha kontroll över vad som händer i ett OS. Hoppas det går att ställa in hur mycket automatisering man vill ha.

WinFS är jag väldigt sugen på att se hur det kommer att fungera också.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
Member Since:
March 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
877172
April 22, 2005 - 9:47 am
sp_Permalink sp_Print

Longhorn kommer inte innehålla WinFS (från början iaf).

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
877231
April 22, 2005 - 11:14 am
sp_Permalink sp_Print

Automatik = bad
Enkelhet = good

Tvetydiga känslor sprider sig 😕

//Andreas

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
877240
April 22, 2005 - 11:25 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Automatik = bad
Enkelhet = good

Tvetydiga känslor sprider sig 😕

//Andreas

Nja det beror ju på hur man ser det tycker jag. Först och främst ska jag erkänna att man de senaste åren blivit mer "bara det funkar bryr jag mig inte" även personligen. Från början var det överklockning och tweakning till tusen, nu har jag inte överklockat seriöst på säkert ett år minst.
De nämner t.ex. att man ska kunna gå från ett kontorsnätverk till ett hemnätverk utan att behöva göra en massa inställningar osv. Det är en klockren grej som inte funkar in WinXP idag. Tycker personligen att nätverkshanteringen i XP är grymt dryg och svår att få bukt med ibland.
Nä för en "jobburk" är såna här grejer grymt skönt tycker jag.
Men samtidigt kan jag hålla med om att jag inte vill att min dator ska meka med en massa underhåll i bakgrunden om det stör min vanliga användning, men annars.. why not?

Sardaukar
Member
Medlem
Forum Posts: 4818
Member Since:
December 5, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
877247
April 22, 2005 - 11:31 am
sp_Permalink sp_Print

Innebär det alltså då att man inte får massa skitprogram installerade från början som typ MSN och Windows Movie Maker? Typ som win2k då.

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
877297
April 22, 2005 - 12:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: [quote=Delph1]Automatik = bad
Enkelhet = good

Tvetydiga känslor sprider sig 😕

//Andreas

Nja det beror ju på hur man ser det tycker jag. Först och främst ska jag erkänna att man de senaste åren blivit mer "bara det funkar bryr jag mig inte" även personligen. Från början var det överklockning och tweakning till tusen, nu har jag inte överklockat seriöst på säkert ett år minst.
De nämner t.ex. att man ska kunna gå från ett kontorsnätverk till ett hemnätverk utan att behöva göra en massa inställningar osv. Det är en klockren grej som inte funkar in WinXP idag. Tycker personligen att nätverkshanteringen i XP är grymt dryg och svår att få bukt med ibland.
Nä för en "jobburk" är såna här grejer grymt skönt tycker jag.
Men samtidigt kan jag hålla med om att jag inte vill att min dator ska meka med en massa underhåll i bakgrunden om det stör min vanliga användning, men annars.. why not?

Visst för många är det säkert en skön känsla att man bara kan köra igång det och allt fungerar och så få klick som möjligt behövs. Dock vill jag ha kontroll och insikt i vad som händer vilket tyvärr automatiseringen kommer utesluta mig ur. 🙁
Högst personlig åsikt som jag nog inte är ensam om, men garanterat inte gemene man håller med om. Flesta har nog itne tid att sätta sig in i att optimera allt heller.

Dessutom blir det mindre kul när de autmatiska funktionerna inte fungerar av oförklarlig anledning då är man som en strandad val istället 😉

//Andreas

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
Member Since:
November 4, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
877397
April 22, 2005 - 4:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Önskemål:

Plocka bort all skit från OSen.. skulle våga sätta en braslant på att stora delar av dagens os (tex XP) innehåller MÄNGDER med onödig kod från tidigare os....

Plocka bort detta, Inget "vi haxxar dig och alla som inte kan skfa licenser till nya "palladium"" och att systemet drar mindre resurser än dom fetaste spelen så är jag nöjd.

Om det som sägs om Longhorn stämmer behöver man ju fan nästan SLI config för att öppna utforskaren 😉

mitrix
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
878375
April 24, 2005 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=Anton K][quote=Delph1]Automatik = bad
Enkelhet = good

Tvetydiga känslor sprider sig 😕

//Andreas

Nja det beror ju på hur man ser det tycker jag. Först och främst ska jag erkänna att man de senaste åren blivit mer "bara det funkar bryr jag mig inte" även personligen. Från början var det överklockning och tweakning till tusen, nu har jag inte överklockat seriöst på säkert ett år minst.
De nämner t.ex. att man ska kunna gå från ett kontorsnätverk till ett hemnätverk utan att behöva göra en massa inställningar osv. Det är en klockren grej som inte funkar in WinXP idag. Tycker personligen att nätverkshanteringen i XP är grymt dryg och svår att få bukt med ibland.
Nä för en "jobburk" är såna här grejer grymt skönt tycker jag.
Men samtidigt kan jag hålla med om att jag inte vill att min dator ska meka med en massa underhåll i bakgrunden om det stör min vanliga användning, men annars.. why not?

Visst för många är det säkert en skön känsla att man bara kan köra igång det och allt fungerar och så få klick som möjligt behövs. Dock vill jag ha kontroll och insikt i vad som händer vilket tyvärr automatiseringen kommer utesluta mig ur. 🙁
Högst personlig åsikt som jag nog inte är ensam om, men garanterat inte gemene man håller med om. Flesta har nog itne tid att sätta sig in i att optimera allt heller.

Dessutom blir det mindre kul när de autmatiska funktionerna inte fungerar av oförklarlig anledning då är man som en strandad val istället 😉

//Andreas

Kan bara hålla med, ok om automatiseringen tar hand om vissa saker, men man ska kunna välja hur mycket man vill automatisera och vad.

Om man t.ex. har bytt nätverk så vill jag nog att win ska fråga om den ska ställa om inställningarna automatiskt eller om man vill ha kvar dem/ändra själv. En god idé här vore kanske att kunna skapa profiler så man kan byta med ett klick, fast man får göra klicket själv.

SuperNova, bra idé, borde finnas lite olika alternativ då man installerar win, typ: minimum (utan alla extraprogram), medium (med de vanligaste använda programen och Full (med allt krimskrams), givetvis en custom för oss andra också 😉

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 80
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL