April 17, 2005
För drygt ett år sedan lanserade Intel sin Nehalem-arkitektur med integrerad minneskontroller, HyperThreading och siktet inställt på high-end marknaden. Sedan dess har ingen varit i närheten att peta ner Intel från prestandamarknaden men AMD har krigat på bra i de mer lukruativa marknadssegmenten där de flesta systemen oftast säljs. Nu kommer så Lynnfield som är andra generationens Nehalem-arkitektur riktad mot mellanklass- och prestandasegmentet. Vi har tagit en djupdykning i den nya processorfamiljen, dess Intel P55 Express plattform och inte minst flaggskeppet Core i7-870.
Lynnfield skiljer sig i grund och botten väldigt lite från Nehalem-arkitekturen, men de få ändringar som Intel gjort är väl genomtänkta och gör LGA1156 plattformen riktigt konkurrenskraftig, inte bara i jämförelse med AMDs Phenom II familj utan även Intels egen Nehalem-baserade high-end plattform.
Jo man har begränsat PCIe bandbredden från CPU till "sydbryggan" men det påverkar inte grafikprestandan. De PCIe 2.0 banorna som sitter i processorn är direkt kopplade med fullt blås till grafikkorten.
Tekniknörd som gillar att träna.
August 7, 2003
De säger också att just pci-e på processorn gör att överklockningspotentialen är mindre (då pci-e bussen är känslig för sånt).
Men, som sagt, för de som gillar överklockning finns ju 1366 (kommer dröja ett tag innan jag lär mig de där siffrorna, kunde de inte tagit 1337 pinnar istället, hade ju passat bättre 😉 ) Där kan ju de hålla på och "leka"...
Det blir nog kanske en sån Lynnfield maskin snart, inte för jag har nån brådska direkt, väntar nog på 6 GBs SATA.
Tack för en bra artikel! 🙂
1 Guest(s)