April 17, 2005
Alldeles nyss släpptes bomben av Steve Jobs själv: Apple kommer överge PPC för x86. Övergången från PPC till x86 ska dock inte vara några som helst problem då enligt Jobs: Vi har kompilerat alla versioner av OSX för både PPC och x86 de senaste fem åren. Det ska med andra ord inte vara några som helst problem att kompilera om den nuvarande mjukvaran för att den ska fungera med till Intels processorer. Om vi ska ge någon ledtråd över hur upprörda Mac-användarna är så tog det 10 minuter innan 99mac.se gick ner för räkning.
Källa: Apple & macnytt.se
September 12, 2001
Läs gärna lite här också...
November 27, 2003
Lite blandade rubriker från macnytt:
19:28 - OSX för Intel. "För vi vill bygga de bästa datorerna"
19:29 - "Vi vet inte hur vi ska kunna bygga dem med PowerPC i framtiden"
19:30 - PowerBook G5? Det kommer fortfarande jättebra PowerPc-processorer.
19:30 - Första Mac:en med Intel-processor i juni 2006. Ett år senare är övergången komplett.
19:30 - Första Mac:en med Intel-processor i juni 2006. Ett år senare är övergången komplett.
19:32 - Steve demar Mac OS X på Intel-hårdvara. Pentium 4 @ 3.6 GHz. Allt funkar, Dashboard-demo. QuickTime-demo med H264.
19:55 - Jobs snackar om Intel. "Deras kultur är som Apples."
Visar Intels och Apples historia på en tidslinje.
20:02 - "Idag är inte 1996 och Intels värme mot hastighets-kvot är bra. Apple är STARKT! Macen är stark. "
Det sista uttalande är ju rent yrande dock måste jag säga. Att Intels hastighet/värme-kvot skulle vara bra är ju skrattretande.
Ett litet klargörande: Det tog 10 minuter efter att Jobs annonserade Intel-övergången då antalet besökare blev så stort 😉
//Andreas
October 7, 2002
Nja, Delph1, den ÄR bra, så länge man räknar bort alla kassa P4:or. Dvs, endast räknar Pentium M. Pentium M ÄR grym, visserligen är den nog lite varmare än G4 i allmänhet, men den är ett snäpp snabbare också.
Hur de har tänkt för de stationära förstår jag dock inte riktigt, de skulle ju skicka ut P4-burkar till utvecklare med mera. Jag vill ju ha både snabbare och tystare saker än så, så man får hoppas att de skeppar PowerMacs med antingen A64 eller Opteron, och helst inte de billigare sakerna med Pentium 4/D heller, utan Pentium M eller AMD-processorer...
November 27, 2003
TERdON wrote: Nja, Delph1, den ÄR bra, så länge man räknar bort alla kassa P4:or. Dvs, endast räknar Pentium M. Pentium M ÄR grym, visserligen är den nog lite varmare än G4 i allmänhet, men den är ett snäpp snabbare också.
Valde du att ignorera att dom ska köra Prescotts i Mac:arna?
//Andreas
March 5, 2002
TERdON wrote: Nja, Delph1, den ÄR bra, så länge man räknar bort alla kassa P4:or. Dvs, endast räknar Pentium M. Pentium M ÄR grym, visserligen är den nog lite varmare än G4 i allmänhet, men den är ett snäpp snabbare också.
Hur de har tänkt för de stationära förstår jag dock inte riktigt, de skulle ju skicka ut P4-burkar till utvecklare med mera. Jag vill ju ha både snabbare och tystare saker än så, så man får hoppas att de skeppar PowerMacs med antingen A64 eller Opteron, och helst inte de billigare sakerna med Pentium 4/D heller, utan Pentium M eller AMD-processorer...
Visst är Pentium M bra, och om de används i "Mac-laptops" så är det ju jättebra. Men Pentium M används inte i desktopdatorer (OEM/Retail), så antingen kommer Intel med något nytt, eller så blir det varma Prescotts för alla Mactalibaner. Det är vad jag tror.
October 7, 2002
Delph1 wrote: [quote=TERdON]Nja, Delph1, den ÄR bra, så länge man räknar bort alla kassa P4:or. Dvs, endast räknar Pentium M. Pentium M ÄR grym, visserligen är den nog lite varmare än G4 i allmänhet, men den är ett snäpp snabbare också.
//Andreas
Jepp. Hoppas de tar sitt förnuft tillfånga och antingen stoppar A64:or i saker också, eller skapar stationära PentiumMkort också. Vad jag förstod syftade P4-maskinerna på utvecklingsmaskiner, och man kan ju alltid hoppas på att de är tillfälliga burkar. För inte tror jag att en P4/PD funkar nå vidare i en Mini eller en iMac. PowerMac funkar bättre, den har ju redan vattenkylning, men där skulle jag ju vilja se dubbla dualcore opterons eller något annat "galet dyrt" när den kostar som den gör...
EDIT: Och annars så håller jag mig till deras laptops...
November 27, 2003
TERdON wrote: [quote=Delph1][quote=TERdON]Nja, Delph1, den ÄR bra, så länge man räknar bort alla kassa P4:or. Dvs, endast räknar Pentium M. Pentium M ÄR grym, visserligen är den nog lite varmare än G4 i allmänhet, men den är ett snäpp snabbare också.
//Andreas
Jepp. Hoppas de tar sitt förnuft tillfånga och antingen stoppar A64:or i saker också, eller skapar stationära PentiumMkort också. Vad jag förstod syftade P4-maskinerna på utvecklingsmaskiner, och man kan ju alltid hoppas på att de är tillfälliga burkar. För inte tror jag att en P4/PD funkar nå vidare i en Mini eller en iMac. PowerMac funkar bättre, den har ju redan vattenkylning, men där skulle jag ju vilja se dubbla dualcore opterons eller något annat "galet dyrt" när den kostar som den gör...
Jag hoppas du har rätt, men jag har svårt att tro det. Tyvärr kommer vi nog de vanliga Mac:sen ha Prescott's vilket något ironiskt är en väldigt gammal processor i början på nästa år. Det känns nästan som om det måste kommit en annan lösning tills dess annars känns detta väldigt konstigt.
//Andreas
March 11, 2003
TERdON wrote: PowerMac funkar bättre, den har ju redan vattenkylning, men där skulle jag ju vilja se dubbla dualcore opterons eller något annat "galet dyrt" när den kostar som den gör...
Sannolikheten att det skulle bli Opterons i deras modeller är nog lika med noll.
March 11, 2003
TERdON wrote: denstore: Synd för Apple, för det är ju inte troligt att de släpper OS X fritt för "vanliga" PC. Min nästa burk blir isåfall en monsterburk med Opterons och Linux...
Varför Opteron? Det är ingen större mening då X2 ändå är på väg. Enda riktiga skillnaden på Opteron och A64 är ju att du måste köra med reigistrerade minnen på Opteron.
October 7, 2002
denstore wrote: [quote=TERdON]denstore: Synd för Apple, för det är ju inte troligt att de släpper OS X fritt för "vanliga" PC. Min nästa burk blir isåfall en monsterburk med Opterons och Linux...
Varför Opteron? Det är ingen större mening då X2 ändå är på väg. Enda riktiga skillnaden på Opteron och A64 är ju att du måste köra med reigistrerade minnen på Opteron.
Finns dualcore Opteron också (kom först faktiskt). Man kan ha två sådana. (går inte med A64 X2) Jag skrev monsterburk. 😛
1 Guest(s)