Macintoch med Intel-processorer i början på 2006|Page 2|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Macintoch med Intel-processorer i början på 2006
Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
sp_UserOfflineSmall Offline
904635
June 6, 2005 - 8:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Det kommer bli lättare att jämföra prestanda i datorerna i framtiden.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
904639
June 6, 2005 - 8:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Innebär inte det här att det borde gå att köra OSX på en vanlig dator? 😮

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
904640
June 6, 2005 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Nej, inte direkt i varje fall men får se vad crackerscommunityn kommer på.
Det är ju klart lättare nu.

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
904643
June 6, 2005 - 8:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Whopey, härligt att det finns en chans iaf =)

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
904676
June 6, 2005 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Innebär inte det här att det borde gå att köra OSX på en vanlig dator? 😮

Det kommer förmodligen finnas någon spärr för att hindra vanliga lusers från att göra det (annars så försvinner nog mycket av Apples hårdvaruförsäljning), men jag skulle väldigt mycket tveka på att inte den som verkligen kan, kommer att kunna köra det. Det går ju redan idag, med hjälp av PearPC, om än långsamt...

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
904697
June 6, 2005 - 9:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Code Red wrote: Var fan tog ibook-uppdateringen vägen då? Har beställningsorden liggande på mitt skrivbord nu.

Man måste vara rätt dum för att beställa en mac de närmsta åren... man hamnar ju liksom i en återvändsgränd med en maskin som man inte kommer kunna sälja eller ens använda som andra-maskin/server eller nånting när de slutar supporta den några år senare (och programmen inte uppdateras osv)

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
904707
June 6, 2005 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Hoppas kan man ju alltid göra attd et kommer en crack som fixar att det går att köra ett bättre OS på min PC men då bara som surf PC då de bästa spelen finns på PC tråkigt nog.

denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
904710
June 6, 2005 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=Code Red]Var fan tog ibook-uppdateringen vägen då? Har beställningsorden liggande på mitt skrivbord nu.

Man måste vara rätt dum för att beställa en mac de närmsta åren... man hamnar ju liksom i en återvändsgränd med en maskin som man inte kommer kunna sälja eller ens använda som andra-maskin/server eller nånting när de slutar supporta den några år senare (och programmen inte uppdateras osv)

Dum och dum. Det beror ju helt på vad man har för planer och preferenser.
Men att man återigen kommer att straffa de trogna användarna, genom att gå över till ett helt nytt system igen, visar bara på hur desperata de är nu. Allt gnäll om hur överlägsen PPC skulle vara, och hur föråldrat x86 är, visar sig nu bara vara det skitsnack som många av oss visste.
Jag är iofs inte särskilt förvånad. Nu kommer även Mac-användarna att kunna spela moderna spel, vilket inte är en faktor att förakta.
Dock så kommer även ett av huvudincitamenten att arbeta med Mac att försvinna. I.o.m. att Adobe kommer att skriva sina program för x86, så kommer mycket av de profissionella användarna inte längre ha någon anledning att sitta på Mac. Visst, OSX är rätt nice, men inte mycket bättre än vissa Linuxdistar, och man kan ju fråga sig hur det kommer att stå sig mot Longhorn.

ex-con
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 268
904760
June 7, 2005 - 5:41 am
sp_Permalink sp_Print

Om dom kan få ner priset på Macen til en mer "human" nivå så tror jag att deras ställning kommer att bli mycket starkare.
Tanken att man kan åternvända sina grafikkort etc... :bgrin:

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
904805
June 7, 2005 - 9:12 am
sp_Permalink sp_Print

ex-con wrote: Om dom kan få ner priset på Macen til en mer "human" nivå så tror jag att deras ställning kommer att bli mycket starkare.
Tanken att man kan åternvända sina grafikkort etc... :bgrin:

Du kommer nog inte kunna mixtra med hårdvaran om de ska fortsätta med sin policy. Lite av det speciella med Mac är ju att de garanterade, mer aller mindre, att MacOS skulle fungera med gällande hårdvara och detta endast tack vare att du inte kunde fiffla med den.

//Andreas

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
904822
June 7, 2005 - 10:08 am
sp_Permalink sp_Print

Åh nej var det första jag tänkte när jag läste det här. Varför överge PPC nu när arkitekturen verkligen är på gång? Den enda anledningen jag läst till varför cell inte skulle passa apple är att den tydligen har en svag altivec-enhet och altivec används väldigt mkt till olika saker i OSX, men då hjälper det ju knappast att byta till x86 som inte har någon överhuvudtaget! Att både MS och Sony satsar på PPC till sina konsoler kommer också att innebära att det blir lättare att porta spel till mac och att spel kommer få microprocessoroptimieringar för PPC. Men ändå väljer alltså apple att satsa på x86. Och varför x86 och inte x86_64/amd64? x86 är redan idag på väg att ersättas av x86_64 så varför inte satsa på den nya tekniken direkt? Apple har ju precis gjort klart sin övegång till 64 bit ppc i och med tiger, ska dom verkligen byta ner sig till 32 bit igen?

TERdON
Member
Medlem
Forum Posts: 2919
905106
June 7, 2005 - 7:21 pm
sp_Permalink sp_Print

nXsty wrote: Åh nej var det första jag tänkte när jag läste det här. Varför överge PPC nu när arkitekturen verkligen är på gång? Den enda anledningen jag läst till varför cell inte skulle passa apple är att den tydligen har en svag altivec-enhet och altivec används väldigt mkt till olika saker i OSX, men då hjälper det ju knappast att byta till x86 som inte har någon överhuvudtaget! Att både MS och Sony satsar på PPC till sina konsoler kommer också att innebära att det blir lättare att porta spel till mac och att spel kommer få microprocessoroptimieringar för PPC. Men ändå väljer alltså apple att satsa på x86. Och varför x86 och inte x86_64/amd64? x86 är redan idag på väg att ersättas av x86_64 så varför inte satsa på den nya tekniken direkt? Apple har ju precis gjort klart sin övegång till 64 bit ppc i och med tiger, ska dom verkligen byta ner sig till 32 bit igen?

Efter vad jag läst så är de optimeringar IBM gjort för PPC inte riktigt lämpade för persondatorer. Bland annat har man tagit bort all out-of-order-processering, tydligen, om de rykten jag läst stämmer. Det är en sak som funnits i processorer sedan åttiotalet... Kort sagt man har gjort väldigt snabba, men slimmade processorer. Något som passar sämre i en persondator än i en konsoll.

Och när det gäller Cell - det ÄR coolt, problemet är bara att det passar lite dåligt i en standarddator. Det är däremot som upplagt för kontinuerlig, avancerad signalbehandling - i inbyggda system av olika slag.

Kort sagt, det är mycket möjligt så att IBM helt enkelt satsat på processorer till konsoller och helt enkelt struntar i hur det går för Apple. IBM har ju inte direkt lyckats leverera de 3 GHz G5:or de lovade skulle vara här för redan ett år sedan. De verkar inte ha varit villiga att göra en mobil variant av G5:an. Kort sagt, jag tror de inte är så sugna på att egentligen vilja sälja processorer till Apple. Konstigt att Apple inte är suget på att köpa dem?

Jag tror inte Apple skulle ha valt att byta om det kort sagt inte varit så att varken Motorola/Freescale eller IBM hade velat ge upp plattformen som persondatorprocessor. Det är för mycket problem med inkompabilitet och krångel för det...

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 252
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL