June 14, 2001
Stoppa pressarna, jag har en högst intressant nyhet att berätta som jag hoppas kommer att väcka mycket tankar och åsikter som ni sedan delar med er av i vårt forum. Man har ju länge diskuterat våld och hur spelen påverkar våra liv. Vissa moraltanter tror att vi blir våldsamma i verkliga livet av att spela och andra tycker att vi måste komma ut mer istället för att sitta framför skärmarna. Nu har jag ett skräckexempel att lägga på bordet. En man i USA tog nyligen sitt liv p.g.a EverQuest. Mannen vart så beroende av spelet att han tillslut tog självmord. Artikeln som jag länkar till nedan är högst intressant att läsa igenom. Den tar även upp saker som att Everquest skulle vara skapat beroendeframkallande och hur onlinespelande påverkar mentalt instabila personer.Detta är verkligen omskakande, kanske ska man skaffa sig ett ordentligt liv utanför skärmen . Här följer ett litet utdrag ur händelsen:
"He thought the characters had come out of the game and were chasing him," Parker said. "He was running through his neighborhood having hallucinations. I can't think of a drug he could have taken where he would have disintegrated in 15 weeks."
April 4, 2002
Skräckexempel, javisst men det finns mentalt svaga personer i alla sociala eller inviduella hobbyverksamheter. Samt att killen spela 12h om dagen varje dag gjorde ju saken inte bättre.
Jag vill inte låta kall när jag säger det men av 400 000 personer som spelar EverQuest....så finns det en möjlighet att en mentalt svag person kan drabbas av något sådant.
Sedan finns det alltid personer som drar nytta av andras olycka och ger sig ut i ett moraliskt korståg.
Om jag har sårat någon person med mitt inlägg ber jag om ursäkt.
[ Detta Inlägg ändrades av: Fury000 den 2002-04-04 15:14 ]
June 17, 2001
Jag blir väldigt irriterad av detta!
Ni som är kännsliga och håller med mamman ska INTE läsa mitt inlägg.
Men hur fan är man funtad om man spelar 12timmar/dag om man har epelesi?
Sen tror jag att hans mor är en sån mor som aldrig kan se sin egen unges felaktigheter utan hon är säkert en sån patetisk mamma alltid skyller på någon eller något annat.
Hon hade tydligen sagt några dagar innnan att han skulle dö, bli galen eller sluta spela. Om hon hade kommit så långt med sina insikter varför slet hon inte ut prollen då? För det var ju upp till 66,6% att det hela skulle urarta och det är för mig en allt för stor risk. Eller varför sökte hon inte hjälp åt honom? Det finns ju stora krisgrupper i USA för just Spelberoende för datorspel.
LITE FÖRKORTAT!!!
JAG HATAR ALLA DESSA MAMMOR SOM ALLTID FÖRSÖKER ATT HITTA EN SYNDABOCK FÖR SINA UNGARS MISSTAG!!!
Att hon inte lägger ner och sörjer i fred och låter livet flyta på istället, då kanske hon klarar sig undan att bli ett mentalfall själv!
Förlåt om du som läste detta blev stött på något sätt, men detta är mitt tycke och det är ingen som jag kommer att ändra på.
Och svara inte bara "WIGGER du är ett mentalfall och mamman har rätt" utan ge mig en bra förklaring till varför du tycker på annat sätt.
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
June 17, 2001
On 2002-04-04 16:54, squarepusher wrote:
jaja...snacka om sopig snubbe, ta sitt liv för nå j**la spel
Det kan ju ligga annat bakom detta.
Jag vet nog inget fegare än att ta sitt liv. Då flyr man och låter andra stå kvar med ännu större problem.
/FD. Crew ffs
"A computer let's you make more mistake's faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handgun's and tequila"
December 25, 2000
håller till viss den med Wigger, ogillar också dessa idioter som inte fattar att det inte är hälsosamt för deras bard att spela 12h/dag.
och varför stämmer ingen biltilverkarna? och ber dom sätta lappar på bilarna "Varning! Överdrivet använda kan leda till döden" och/eller "Undvik köra bil 12h/dag"
July 16, 2001
"A psychologist diagnosed him with depression and schizoid personality disorder, symptoms of which include a lack of desire for social relationships, little or no sex drive and a limited range of emotions in social settings."
Man ser ju faktiskt redan här att det var något som var fel, man kan ju iaf inte bara skylla på spelet, sen var han faktiskt 21 år gammal, tror inte att en varningsskylt skulle ha hindrat hans spelande, och hans morsa kan ju inte skylla på det, för hon visste ju tydligen innan hur det kunde gå.
September 3, 2001
tycker att det är fel att de tar alla oss gamers för osociala, psykiskt sjuka, bara för att en person som redan var riktigt psykiskt sjuk dödar sig själv pga ett spel.
Jag tror inte att en frisk gamer dödar sig själv. Han kanske blir "beroende" men det beror inte på psykiskt instabilitet, oftast bara för att det är roligt och han inte har något bättre för sig just då.
Jag har ju själv spelar mer än 12 timmar ibland men jag har ännu inte dödat mig och sprungit ut på gatan o skrikit "fire in the hole!!!!!!" eller nåt. t.ex.
Och morsan..... hon överdriver allt. Hon borde inte ens ha skaffat dator till honom eller låtit honom skaffa det själv. Alla vet ju att man blir lite av en inomhus-snubbe av datorer och det är precis vad den här 21åriga snubben inte fick bli.
January 11, 2002
JAG BLIR SÅ SUR!!!
1. HAN ÄR JU 21 ÅR. Man tycker ju liksom att han kanske borde inse själv att det är inte är bra för honom att sitta så mycket vid datorn.
2. Morsan är ju riktigt, riktigt korkad. Som ni säger; hon måste ju märkt att någonting var fel innan han begick självmord. DÅ FÅR MAN LIKSOM GÖRA NÅGONTING, inte bara vänta på att ens son ska begå självmord.
3. Det är väl ändå inte datorspelstillverkarns fel??? Dom kan ju inte ta ansvar för att andra personer "missbrukar" deras produkter. I sådana fall kan man lika gärna förbjuda tillverkning av bilar; "det är för hög skaderisk med bilar, så nu gör vi inga fler bilar". Det är helt upp till personen som ANVÄNDER bilen om han dör eller inte när han kör, det är ju inte biltillverkarens fel.
2 Guest(s)