Månadens poll|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Månadens poll
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 1, 2003 - 8:44 am
sp_Permalink sp_Print

Då har det gått ytterligare en månad och vi startar den nya med en omröstning som vanligt. I förra pollen ställde vi frågan:
Vilken är den största flaskhalsen i moderna datorer?



  • Hårddisken 53 %

  • Bussarna (PCI/AGP) 17 %

  • Grafikkortet 9 %

  • RAM-minnet 9 %

  • Processorn 6 %

  • Moderkortet 6 %
  • [/list]

    Som ni ser var det det hårddiskarna som ni tycker slöar ner era system värst av alal komponenter. Något oväntat var kanske att grafikkort kom in på plats tre med tanke på dagens monster så som 9800 Pro och 5800 Ultra som oftast snarare är begränsade av processorns hastighet eller bandbredden som levereras från systemminnet.

    Månadens fråga rör mer vårt praktiska arbete här på NH. Vi undrar helt enkelt vilken typ av material ni vill se mer av här på NH.


munken
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1521
Member Since:
August 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
300575
April 1, 2003 - 8:49 am
sp_Permalink sp_Print

Hur kan bussarna komma på andra platts?
Agp 8x trex används ju knappt. lr?

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
300581
April 1, 2003 - 8:56 am
sp_Permalink sp_Print

Munken wrote: Hur kan bussarna komma på andra platts?
Agp 8x trex används ju knappt. lr?

Nä men de skulle kunna användas om de inte var så begränsade.
Med PCI Express (mostvarande AGP 16x) kan man ju börja läsa texturer från RAM.minnet utan att det innebär att alla prestanda dör på fläcken tex.
Likaså är PCI-bussarna gamla och förlegad eoch innehåller massa skit som gör att kort inte trivs och trafik krockar (plus att bandbredden även där är ytterst begränsad)

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
Member Since:
May 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
300591
April 1, 2003 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Recensioner av tysta produkter skulle uppskattas 🙂 Jag blir galen på min burks ljudnivå! Grejjer som cpu-kylare, hd:s, fläktar, dämpmattor mm... Helst stora roundups mot andra produkter av samma slag (såklart), där ni specifierar vilken som är tystast...

Iofs har ni haft ganska många recensioner, vilket jag tackar för! Men jag vill ha fler 😀

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
300598
April 1, 2003 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

lol 53% tycker att hd är största flashkals ?? hahaa är dem dumma eller.. det är antigen cpu eller graffe kort.

airman
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 950
Member Since:
May 17, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
300601
April 1, 2003 - 9:18 am
sp_Permalink sp_Print

Ok, hur snabbt kan du få info från hd:n... teoretsika hastigheten på de flesta ligger på 100MB/s... från ramminnet?? oftast mer än 2000MB/s... Grafikminnet är tillockmed bra mycket snabbare än det!!

... vad är då flaskhalsen? Om hd:n var j-vla snabb, skulle man inte behöva så mycket ram t.ex.. 🙂

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
300606
April 1, 2003 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

bloodman wrote: lol 53% tycker att hd är största flashkals ?? hahaa är dem dumma eller.. det är antigen cpu eller graffe kort.

inget illa menat men att säga att graffet är flaskhals är för mig lika "dumt" som att säga att HDn är det
utan AA/AF så är ju graffet CPU-begränsat i princip i alla tester som finns

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
Member Since:
June 28, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
300621
April 1, 2003 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

bloodman wrote: lol 53% tycker att hd är största flashkals ?? hahaa är dem dumma eller.. det är antigen cpu eller graffe kort.

beror ju på vad man använder datorn till. i spel funkar min burk galant, med det tar ju lång tid att ladda banor. dvs disken är slapp.

GeneSiS
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 943
Member Since:
November 4, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
300622
April 1, 2003 - 9:44 am
sp_Permalink sp_Print

bloodman wrote: lol 53% tycker att hd är största flashkals ?? hahaa är dem dumma eller.. det är antigen cpu eller graffe kort.

Bloodman, hoppas att du la in det här inlägget för att det var 1 april eller nåt. HDDn är den absolut största flaskhalsen i 80% av alla hemdatorer.

Det är därför man kör med RAID-0 för att man ska utnyttja CPUn lite bättre. Annars idlar den bara när man pysslar runt i Total Commander och kopierar filer och så.. Det är därför man redan planerar att utöka RAID-0 till Dreamhack Summer -03 😀 😀 😀 Man vill ju hinna tanka så mycket som möjligt på så kort tid som möjligt.. 😛

Prescott 3.4GHz @ 3.83GHz 4x225 FSB- ASUS AX800 XT PE - 2 GB DDR 400 - S-ATA RAID-0 500GB - Thermaltake Xaser Damier Series V5000A - Asus P4C800 Deluxe - NEC 8x -/+ RW DVD Dual Layer - Antec 550w TruePower - Samsung Floppy (svart) ;)

[ToMaHaWk]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1422
Member Since:
September 19, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
300781
April 1, 2003 - 2:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Skulle precis som någon ovan nämnde helst se mer recensioner, då helst av ljudtystning, överklockningsprodukter(tex den nya Aqua Computer vattenkylningen som finns på gtek), moddprylar & sånt roligt. Sen skulle jag vilja se MINDRE av geforce FX... Blä så less man är av bara ordet nu förtiden.. Vägrar köpa ett av bara den anledningen. 😮 Tala om überstörande marknadsföring, det blir bara för mkt tycker jag, men det är bara min högst personliga åsikt. :bgrin:

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
Member Since:
January 28, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
300799
April 1, 2003 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

recensioner av alla dess slag helt klart!! skulle gärna se nåt vattenkylningssystem recenserat

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
301089
April 1, 2003 - 7:38 pm
sp_Permalink sp_Print

MrWeizel wrote: recensioner av alla dess slag helt klart!! skulle gärna se nåt vattenkylningssystem recenserat

hehe bra timing, vi jobbar för fulla muggar på att börja skriva mer om vattenkylning
både DIY och färdigbyggda paket

Blue_Moon_
Member
Medlem
Forum Posts: 3020
Member Since:
November 8, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
301532
April 2, 2003 - 1:56 pm
sp_Permalink sp_Print

öhm tyckte förra månadens poll var lite underlig... Kan man rösta om fakta? hmmm... humm... :wide::wide::wide::wide::wide:

Jag röstade själv på grafikkorten som största flaskhals, och jag syftade då med aniso å fsaa inkopplat...

Det där med HD:n förstår jag inte rikigt hur den kan var flaskhals om vi snackar spelprestanda.. 3d mark poängen ökar ju snabbare prosessor/grafikkort du har, jag har aldrig hört talas om nån som har blivit tvingad att uppgradera sin HD för att få mer 3d mark poäng tex. Föresten så cachas väl saker in i RAM-minnet så de slipper läsas direkt från HDn ? :blink:

Avatar
Ogrebeast
Member
Medlem
Forum Posts: 3771
Member Since:
February 21, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
301539
April 2, 2003 - 2:07 pm
sp_Permalink sp_Print

UndaC wrote: [quote=MrWeizel]recensioner av alla dess slag helt klart!! skulle gärna se nåt vattenkylningssystem recenserat

hehe bra timing, vi jobbar för fulla muggar på att börja skriva mer om vattenkylning
både DIY och färdigbyggda paket

Tackar för det. Precis vad jag håller på att leta efter 😀

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 51
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL