August 22, 2005
Först och främst vill vi välkomna alla våra läsare till ett nytt och härligt år här på NordicHardware. Vi hoppas alla haft ett trevligt nyårsfirande och till dem som fortfarande har semester är det väl bara att gratulera!
Det känns tungt att börja det nya året med lite negativa nyheter men vi känner att det måste göras då vi som de flesta svenskar känner stor sympati med tsunamikatastrofens offer i Asien.
Under morgonen har det nämligen dykt upp rapporter om falsk epost som skickas till privatpersoner i sken av att komma från hjälporganisationen Oxfam. I e-postmeddelande vädjar man om ekonomisk hjälp till de drabbade i Asien men de kontouppgifter som bifogas har inget med den verkliga Oxfam-organisationen att göra.
Hur vidsträckta dessa osedvanligt osmakliga bedrägerier är ser ännu ut att vara oklart men vi vill passa på att varna våra läsare för liknande bedrägerier. Tyvärr är vi övertygade om att flera liknande fall kommer dyka upp.
Vill man ge sitt stöd till de drabbade, vilket vi också tror många vill, är det lättaste och säkraste sättet att skänka pengar direkt till RödaKorsets "Hjälp flodvågornas offer".
Tyvärr har ännu mer bisarra bedrägerier till följd av tsunamin i Asien avslöjats i Storbritannien där en 40-åring anhållits för att skickat e-post till anhöriga med falska dödsbesked om saknade.
Vi har inte hört något liknande i Sverige men UD har gått ut med information som gör gällande att man under inga som helst omständigheter kommer ge information till anhöriga över e-post.
För de flesta av våra besökare är en kritisk syn på e-post en del av vardagen men vi vill ändå trycka på att varken positiva eller negativa budskap ska tas på allvar när/om de dyker upp i form av e-post.
November 30, 2001
Gamblor wrote: [quote=triggah]det är därför man inte skänker några pengar.
Jättebra ursäkt. Mängden bedragare överstiger ju självklart mängden legitima hjälpinsamlingar 🙄
ursäkt och ursäkt, jag känner inte att jag har något ansvar att ge pengar.
jag känner ingen som var där nere.
1 Guest(s)