Märkliga saker händer inom hårdvaruvärlden!|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Märkliga saker händer inom hårdvaruvärlden!
Henrik Berntsson
Admin
Forum Posts: 1817
Member Since:
December 19, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 24, 2002 - 10:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Tidigare ikväll hände det märkliga saker hos en välkänd tysk hårdvarusida. Dessvärre har vi inte själva sett detta och därmed kan vi inte säga exakt vad som skedde eller bekräfta vilken webbsida det var, men här kommer en sammanfattning:
Tidigare idag lade man upp en recension av det heta och upp-haussade grafikkortet Parhelia från Matrox, som länge ansetts sk ta över kronan inom grafikmarknaden med sin nya 3D-satsning.
Kort efter publiceringen togs recensionen offline igen av någon anledning. Hardocp såg händelseförloppet och förklarar vad man hade sett: (fritt översatt)

"Tidigare idag släppte en välkänd tysk webbsida sina testsiffror på Matrox Parhelia. Sidorna verkar ha blivit borttagna vid denna tidpunkt. Eftersom vi legalt inte kan ge er innehållet, på grund av upphovsrätten, så får vi istället diskutera vad vi har sett.
Aquanox - Parhelia blev slagen av ATI´s 128 MB 8500 och Geforce 4 Ti 4600 dubblade resultatet.

Comanche 4 - Parhelia bröt inte 30 FPS gränsen vid 1024x768 medan Ti4600 bröt 40.

Jedi Knight 2 - Vid 1024x768 låg Parhelia ca 30% efter både 8500 och Ti4600.

3DMark2002 SE v330 - Klarade precis av 7000 poängsgränsen, medan deras testsystem klarade 10000 poäng med Ti4600. 8500 slog även kortet igen.

Quake 3 Arena - Parhelia låg en bra bit efter båda korten och klarade inte ens prestera spelbarhet i 1600x1200 i mina ögon.

Vid den här tidpunkten började jag verkligen undra vad Matrox tänkte på. Jag vet mycket väl att de har förklarat att deras Parhelia kommer att vara grafikkortet för morgondagens grafikmarknad, medan det i dagsläget inte ens klarar av att hålla tempot mot dagens GPUs, ärligt talat, måste man undra. 3D grafiken kommer inte att rädda Matrox denna gången om det vi såg var korrekt. Jag kan verkligen förstå deras anledningar till att de inte vill ge [H] ett kort just nu."

Det bör tilläggas att man på Hardocp tidigare gjorde ett uttalande om att att man blivit nobbad ett testexemplar av Matrox Parhelia efter förfrågan.

Om dessa siffror är tillförlitliga vore det mycket beklagligt. Speciellt för alla entusiaster som troget väntat på denna releasen med stora förhoppningar. Vi väntar med spänning på fortsättningen..

Har Matrox lovat för mycket?

[ Detta Inlägg ändrades av: Henrik aka [NH]ZeNNaN den 2002-06-25 00:58 ]

Anton Nilsson
Member
Medlem
Forum Posts: 6496
Member Since:
November 29, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
178363
June 24, 2002 - 11:07 pm
sp_Permalink sp_Print

*flickfnitter*
Matrox får på nöten av typ GeForce 4 MX i ett par tester om man får döma av de resultat som THG visat. smile

Artikeln bör vara uppe snart igen. Anledningen att de tog ner den ska tydligen vara att de inte fick offentliggöra den förrän den 25e.
I vår tidszon (Sverige har smma som Berlin) lade de upp artikeln runt 22:00 det vill säga två timmar för tidigt.. Å andra sidan har den ju inte kommit upp än så man kan bara undra.

Imorgon får se se om Matrox klarar av pressen smile

[ Detta Inlägg ändrades av: UndaC den 2002-06-25 01:22 ]

Avatar
[Molotov]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1472
Member Since:
October 8, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
178395
June 25, 2002 - 7:07 am
sp_Permalink sp_Print

Jag är inte förvånad.

Xtreme-G
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
Member Since:
September 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
178398
June 25, 2002 - 7:20 am
sp_Permalink sp_Print

Va f***n... Jag som tänkte köpa ett Parhelia när det kom ut!

Efter vad jag läst i förhandstitten här på NH så skulle GPU'n gå i 320Mhz och minne i 700Mhz... När jag till min förskräkelse för några dagar sedan såg att GPU var klockad till 220 och minnen till 550 började man ju undra...Aja hoppas att Matrox inte ger upp så lätt iaf...

gorkis
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 384
Member Since:
June 15, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
178407
June 25, 2002 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

jo jag är också mäkta förvånad.
helt sanslöst.
kortet spöar allt på pappret. sen ser man testerna och man gråter... cry

Dev/Null
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 139
Member Since:
May 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
178411
June 25, 2002 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

Matrox kan inte göra kraftfulla grafikkort så är det bara och så kommer det alltid att vara !. Nvidia och ATI kommer alltid ligga ett steg före Matrox.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
178412
June 25, 2002 - 8:58 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-06-25 09:20, Xtreme-G wrote:
Va f***n... Jag som tänkte köpa ett Parhelia när det kom ut!

Efter vad jag läst i förhandstitten här på NH så skulle GPU'n gå i 320Mhz och minne i 700Mhz... När jag till min förskräkelse för några dagar sedan såg att GPU var klockad till 220 och minnen till 550 började man ju undra...Aja hoppas att Matrox inte ger upp så lätt iaf...

Jo detta var en av de största besvikelserna i år om inte den absolut största.. Matrox var som vanligt duktiga med att förvilla marknaden med vilka klockfrekvenser osv korten skulle använda sig av. När 220/550 siffrorna dök upp för några dagar sedan kände man direkt att detta inte skulle sluta så bra.. men detta verkar ju vara katastrofalt.. 🙁 Får se om resten av recensionerna kommer upp idag och om resultaten är likvärdiga med de vi fick en glimt av på Tomshardware.
Detta kan i min mening vara Matrox slutgiltiga flopp på high-end marknaden för Gamers.. kommer nog ta ett tag till innan de gör ett nytt kort i alla fall..

Antagligen beror den dåliga prestandan en hel del på ooptimerade drivrutiner osv. Men det är verkligen ingen giltig bortförklaring i det här läget skulle jag vilja säga. Känns bara idiotiskt av Matrox att släppa kortet om drivrutinerna nu suger så mycket..

Nu har man fått skriva av sig lite ilska i alla fall. smile Så nu är det väl bara att vänta på de andra recensionerna som sagt var och hoppas på det bästa.. wink

Xtreme-G
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
Member Since:
September 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
178414
June 25, 2002 - 9:11 am
sp_Permalink sp_Print

Panikbeställde ett ti4400 isället 😀
Det sparar man lite pengar på

Snapphanen
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 75
Member Since:
April 28, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
178420
June 25, 2002 - 9:53 am
sp_Permalink sp_Print

Har varit och tittat på den tyska sidan nu! Det ser inte bra ut när Matrox kör utan FFA och i låga upplösningar. Men jag har 21" och vill komma upp i höga upplösningar! hellst med FFA också. Jag tänker köpa Parhelia. Sen tror jag att dessa resultat kommer se helt annorlunda ut om några månader när mer avancerad grafik kommer och nya drivrutiner.

DOS-Format
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 40
Member Since:
May 24, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
178430
June 25, 2002 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

hmmm viken besvikelse 🙁 🙁 🙁

clan-dvd.cjb.net
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 102
Member Since:
June 16, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
178497
June 25, 2002 - 4:05 pm
sp_Permalink sp_Print
voodoozzz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1130
Member Since:
December 26, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
178533
June 25, 2002 - 6:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Besvikelse 🙁 men det var ju radeon 8500 i början oxå. Om drivrutinerna optimeras så blir det nog mycket bättre. Men det blir fortfarande svårt att slå gf4 ti4600 men ett kort som har en gpu på 220mhz. Tyvärr så blir Parhelia nog inget "gamer" kort men den som vill ha tre skärmar, finn 2d kvalité och bra tv-out så...

Huge-RuLeS
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 42
Member Since:
March 10, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
178577
June 25, 2002 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan det inte till stora delar bero på att drivrutinerna fortfarande är väldigt sunkiga plus att kortet kanske gör sig bättre i nästa generationensspel.

Men Matrox gör väll egentligen kortet främst för andra än gamers?

SlowManCrap
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 165
Member Since:
June 18, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
178662
June 26, 2002 - 9:33 am
sp_Permalink sp_Print

Nu blir jag klart deppig, men jag ska ändå köpa kortet .. det e sopiga drivrutiner (har alltid varit det till matrox) som spökar helt klart. men denna gång kirrar dem bra drivisar o det blir ett kanonkort ändå. Tror det kommer att gå att klocka sönder kortet till GRYM prestanda. Parhelia rules

tc
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 6
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
178926
June 26, 2002 - 11:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Kirra drivisar...vilken grymt bra mening..tJOOOHOO

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
178965
June 27, 2002 - 8:43 am
sp_Permalink sp_Print

On 2002-06-26 11:33, SlowManCrap wrote:
Nu blir jag klart deppig, men jag ska ändå köpa kortet .. det e sopiga drivrutiner (har alltid varit det till matrox) som spökar helt klart. men denna gång kirrar dem bra drivisar o det blir ett kanonkort ändå. Tror det kommer att gå att klocka sönder kortet till GRYM prestanda. Parhelia rules

Nu vill jag inte grusa dina planer men jag tror inte det kommer bli riktigt så som du hoppas. smile
Självklart måste Matrox fixa bättre drivrutiner men mycket mer än 10-20% extra prestanda blir nog svårt att få fram den närmsta tiden. Om vi ser till överklockningen tror jag det bli väldigt svårt att få till ordentliga överklockningar. Detta har jag dock inga ordentliga belägg för men med tanke på den redan låga klockfrekvensen och att GPUn "bara" är tillverkad i 0.15micron. Alla featurs som Matrox har tryckt in i GPUn har gjort att den består av 80 Miljoner transistorer.. de transistorerna blir väldigt varma.. smile
Sen har jag en känsla av att GPU-klockfrekvensen ligger rätt nära sin max hastighet då Matrox antagligen pressat dem så gott det gick. Om de inte har det så undrar jag vad de har tänkt på då vi ser att prestandan onekligen blir lidande.
Det ska i vilket fall bli intressant att se vad som händer med Parhelia, som drivrutiner och liknande.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 36
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL