November 29, 2001
Då var det dags, den fjortonde Maj år 2002. En dag som många av oss nördar har sett fram emot med stora förväntningar. Utmanaren är här, företaget som ska gå upp i kampen mot ATI och NVIDIA på high end marknaden av grafikkort. Matrox Parhelia är det första konsumentgrafikkortet som har en 512 bits GPU, dessutom har den ett minnesinterface på 256 bits. Dock är detta inte ett fullt DirectX 9.0 kompatibelt kort som många trott, men i alla fall nära på. Prestandan vet vi inget om just nu förutom den rent teoretiska prestandan men den är i alla fall överlägsen allt annat på marknaden just nu.
En av de första "officiella" rapporterna kan ni läsa här.
Under dagen kommer denna lista växa och bli väldigt lång, var vänliga att kolla i forumet i länken nedan för mer information.
[ Detta Inlägg ändrades av: UndaC den 2002-05-14 12:33 ]
November 29, 2001
http://www.hardwarezone.com/ar.....038;page=1
http://www.watch.impress.co.jp.....matrox.htm (På Japanska, använd http://world.altavista.com)
http://www.anandtech.com/video.....tml?i=1620
http://www.digit-life.com/arti.....index.html
http://www.gamepc.com/reviews/.....=&tp=
http://www.gamersdepot.com/har.....se/001.htm
http://www.hwupgrade.it/artico.....index.html (På Italienska, använd http://world.altavista.com)
http://www.extremetech.com/art.....865,00.asp
http://www.hartware.net/report.....tml?id=399 (På Tyska, använd http://world.altavista.com)
http://www.tech-report.com/etc.....dex.x?pg=1
http://www4.tomshardware.com/g.....index.html
http://www.3dcenter.de/artikel/parhelia/ (På Tyska, använd http://world.altavista.com)
Som sagt, listan kommer fyllas på under hela dagen så kom tillbaka periodvis för mer info.
Här kan ni se lite bilder på deras "Surround Gaming" aka Triple Head:
http://hard.zol.com.cn/2002/05...../20693.jpg
http://hard.zol.com.cn/2002/05...../20694.jpg
http://hard.zol.com.cn/2002/05...../20695.jpg
Här finns några Flash/Shockwave presentationer:
http://www.pcpop.com.cn/popima.....s/tech.zip
http://www.pcpop.com.cn/popima.....s/chip.zip
http://www.pcpop.com.cn/popima.....tcolor.zip
http://www.pcpop.com.cn/popima.....s/font.zip
http://www.pcpop.com.cn/popima.....16XFAA.zip
http://www.pcpop.com.cn/popima.....rdDISP.zip
Filerna är skyddade med lösenordet: http://www.pcpop.com
Vissa zipfiler innehåller en mängd filer, högerklicka på dem som heter "parhelia" och ta öppna med och välj Internet Explorer.
*Information Overload*
[ Detta Inlägg ändrades av: undac den 2002-05-14 18:04 ]
January 8, 2001
stod att det kommer finnas ett 128mb DDR kort för runt $400 alltså typ 5000 i sverige.
fast de skulle även släppa 64 mb versioner så de kanske borde bli lite billigare, men med tanke på att det skiljer typ 300 spänn mellan nvidias kort med 64 resp 128 mb så lär nog det inte skilja så tokmycket mellan de Matrox kort heller.....
November 29, 2001
*doh* Glömde den officiella siten i all denna yran:
http://www.matrox.com/mga/prod.....2/home.cfm
[ Detta Inlägg ändrades av: UndaC den 2002-05-14 18:17 ]
November 29, 2001
Angående FPS:en i 3D Mark så lär det bero på en av två saker:
1. De har utfört testet på ett FPGA chipset (programmerbart chipset som kan göra i princip allt du vill, fullt DirectX 11 std om du så vill, njae ok kanske inte riktigt så..) men det är dödligt långsamt.
2. De har slöat ner hastigheten för att kunna ta identiska screenshots på exakt samma frame.
Vissa på nätet verkar tro att bilderna är tagna från IQ testen i Pro-versionen men så är inte fallet, IQ testerna har inga "mätare" eller annat som målas ovanpå bilden.
December 5, 2001
Vad kan det inte kosta i processorprestanda att rita upp tre skärmar samtidigt..
Processorn måste ju ändå jobba en del med det även om T&L på korten tar över mer och mer.
Ser dock jävligt tufft ut, nu vet jag vad jag ska med mina två 17" skärmar till...
De får stå på var sin sida om 20"aren...
//Anders.
November 29, 2001
On 2002-05-14 20:42, UnderDOG wrote:
Vad kan det inte kosta i processorprestanda att rita upp tre skärmar samtidigt..
Processorn måste ju ändå jobba en del med det även om T&L på korten tar över mer och mer.
Ser dock jävligt tufft ut, nu vet jag vad jag ska med mina två 17" skärmar till...
De får stå på var sin sida om 20"aren...//Anders.
Njae, TnL enheten har inte mycket att göra med avlastning vid 2D, rättare sagt inget alls.
Visst lite mer kommer det kräva av processorn, men Matrox har alltid haft nästintill 100%ig 2D acceleration så det är fråga om nån enstaka procents processorkraft som man får avvara.
Själv har jag inte plats till tre monitorer, och om jag hade haft plats skulle jag vilja ha identiska monitorer för att det skulle kännas rätt.
Eller en fet jäkla 22 tums CRT i mitten o en 19 tums TFT på var sida vinklade lite innåt.
December 5, 2001
Nu tänkte jag väl mer på 3D.
Även om DirectX används för allting i Windows XP så kan jag inte tänka mig att det är lika krävande som i spelen.
Jag har inte heller plats för tre skärmar 🙁 Dock kan man ju alltid fixa...
Och för min del kan det nog funka med en 20" och två 17"
//Anders.
November 29, 2001
On 2002-05-14 21:46, UnderDOG wrote:
Nu tänkte jag väl mer på 3D.
Även om DirectX används för allting i Windows XP så kan jag inte tänka mig att det är lika krävande som i spelen.
Jag har inte heller plats för tre skärmar 🙁 Dock kan man ju alltid fixa...
Och för min del kan det nog funka med en 20" och två 17"//Anders.
hehe undrar varför jag va så jäkla bombsäker på att du syftade på 2D? aja, skumt..
Jo visst, man målar ju inte tre skärmar, bara högre horizontell upplösning.
1280*1024 blir 3840*1024. Jämför det med ATI Radeon 8500 som kör 6x Super Samplad FSAA vilket blir 1024*768 = 6144*4608 o det funkar faktiskt helt ok i visa mindre krävande spel. (Lirar tex med det i Simon The Sorcerer 3D.) (Ok nu är det iofs inte direkt jämförtbart, men nästan.)
1 Guest(s)