April 17, 2005
Matsushita, bättre känt för sitt produktnamn Panasonic, är ett av de företag som valt att verkligen satsa på Plasma Display Panels och enligt en rapport publicerad av iSuppli så har Matsushita nått en markandsandel på hela 37,3%, följt av LG (24,2%), Samsung (21,1%), Fujitsu Hitachi (10,7%) och Pioneer (6,8%). Dock har både tillverkning och försäljningen av Plasma-TVs mycket svårt att hänga med i LCD-teknikens tempo och har tappat marknadsandelar överlag. Det har blivit svårare och svårare för både panel- och TV-tillverkarna att få det gå runt och allt eftersom har priserna har pressats och väntas fortsätta neråt. Inte enbart beroende på den hårda konkurrensen utan även på grund av sjunkande omkostnader tack vare effektivare och billigare tillverkning. Tyvärr så är också Matsushita den enda tillverkaren idag som har närliggande planer på att expandera.
May 17, 2002
*hmmm* plasma... tja, väldigt bra kontrast och så, men känns inte som att man skulle vilja satsa på något där inbränning är så vanligt förekommande.
Folk som har plasma säger ju typ "Det är ingen fara, dra bara ner kontrast, ljusstyrka och alla bildförbättringar de första 1000 timmarna och kör myrornas krig några dygn och använd inte texttv eller spela spel eller kolla på samma kanal i över 3 minuter... Så blir det kanske inte så stora inbränningar... Man får ju acceptera att det blir lite spökbilder efter textremsorna, men sånt stör jag mig inte på osv. osv. osv..." 🙂
Synd, för annars är det överlag bättre bild på plasma tycker jag...
1 Guest(s)