August 22, 2005
Enligt tidigare spekulationer så förväntades inte SATA 2 komma ut förens i slutet av året men redan nu har Maxtor lanserat den tredje generationen i deras MaxLine-serie, som alltså har det nya SATA 2.0 interfacet. För er som inte redan vet så innebär det främst en överföringshastighet på 300MB/s och nya kablar och kontakter vilka ska främja externt användande av gränssnittet. Dagens snabbaste externa gränssnitt är FireWire800 som precis börjar se sitt ljus på PCmarknaden. Det har varit standard till Mac ganska länge och har en överföringshastighet på 800 Mbit, alltså ca 100MB/s. Med andra ord är SATA 2.0 minst sagt intressant vad det gäller externa lösningar.
Vad som kanske är mer intressesant med just Maxtor MaxLine III är att den har världens idag största cacheminne, 16MB. Vad det har att ge för prestanda ska vi på NordicHardware försöka ta reda på så fort som möjligt.
Maxtor MaxLine III kommer till en början att finnas med 250GB och 300GB lagringsutrymme och förväntas skeppas med S-ATA gränssnitt tredje kvartalet det här året och P-ATA varianten i slutet av sommaren.
För er som vill läsa hela pressmedelandet går det att göra det här.
September 19, 2002
Lurifax wrote: 2.0 kommer att ge ett ordentligt kliv för externa enheter...
Vilken sorts extern enhet talar vi om nu? Om det gäller externa hårddiskar så skulle du väl behöva nåt i stil med en extern raid 0-konfiguration för att ens kunna utnyttja den bandbredd som firewire 400 kan leverera?
Men du kanske talar om någon helt annan sorts extern enhet än hårddiskar eller? Förklara gärna hur du menar att sata 2 skulle ge ett lyft för "externa enheter", och gärna vilken sorts extern enhet du menar. 😉
September 27, 2002
October 27, 2002
[ToMaHaWk wrote: ][quote=Lurifax]2.0 kommer att ge ett ordentligt kliv för externa enheter...
Vilken sorts extern enhet talar vi om nu? Om det gäller externa hårddiskar så skulle du väl behöva nåt i stil med en extern raid 0-konfiguration för att ens kunna utnyttja den bandbredd som firewire 400 kan leverera?
Men du kanske talar om någon helt annan sorts extern enhet än hårddiskar eller? Förklara gärna hur du menar att sata 2 skulle ge ett lyft för "externa enheter", och gärna vilken sorts extern enhet du menar. 😉
Lite teoretiska hastigheter...
USB 1.0 = 12 Mbit, 1.5 MB/s
USB2.0 = 480 Mbit, 60 MB/s
FW400 = 400 Mbit, 50MB/s
FW800 = 800 Mbit, 100MB/s
SATA 2.0 = 2400 Mbit, 300 MB/s
FW400 begränsar alltså ganska ordentligt, likaså USB2.0..... De externa enheter jag syftar på i första hand är väl hårddiskar, men tanken är väl att det ska kunna användas till helt andra externa enheter också. Fråga mig inte vad för det vet jag inte 🙂 Men det är klart att det krävs helt nya mekaniska tekniker för att utnyttja gränssnittet till fullo!
August 7, 2003
Jag tror ni missuppfattat deras pressrelease faktiskt. De skriver ju att de har "sata II features", inte att de stödjer SATA II helt och hållet. Det är lite lurigt det där 😉 De SATA II features som stöds är:
- Native command queing
Hot plug
Staggerad spin-up
Asynchronous recovery
Däremot så är inte andra viktiga saker med som ingår i SATA II-standarden... Exempelvis så klarar de inte 300Mb/s överföringshastighet utan bara 150Mb/s som andra SATA I-diskar. (Nu finns det IOFS ingen disk som klarar mer än 65-70 Mb/s ännu, men iaf) 1
September 19, 2002
Lurifax wrote: USB2.0 = 480 Mbit, 60 MB/s
FW400 = 400 Mbit, 50MB/sFW400 begränsar alltså ganska ordentligt, likaså USB2.0..... De externa enheter jag syftar på i första hand är väl hårddiskar
Varken FW400 eller USB 2.0 begränsar någonting just nu eftersom det inte finns nån enhet att köra på dem gränssnitten som behöver högre hastighet än så. Det skulle möjligtvis vara om det fanns nån scsidisk som skulle kunna gå att köra på fw/usb 2.
Aja, nog om detta. Kul med nytt. Tråkigt då det inte ger nåt för tillfället. Man börjar vara van nu.
August 7, 2003
gege wrote: Måste bara säga att dom bara ligger på delad första plats vad gäller cacheminnet.. Hitachi MK-24GAY? tror jag den heter har faktiskt också 16 MB cache och den är vid det här laget över ett år gammal..
Vafan en Bög-disk vill man ju inte köpa! Tänk vad den kan smita ned de andra små diskarna med för nåt!!! :o:cy:
Sorry, lite salongsberusad...
Sen tror jag (utan att kolla) att även Seagates nya Barracudor (7200.8 ) som de annonserade förra veckan typ även de har 16 Mb minne av samma anledning också, för att NCQ kräver mer minne att fibbla runt i.
Dags gå lägga sig!
2 Guest(s)