August 22, 2005
Vi rapporterade nyligen om Maxtors MaXLine III disk med 16MB cache, en lagringskapacitet på 250-300GB vid lansering och NCQ-stöd (Native Command Queuing). Nu har AnandTech fått in disken för recension.
Både recensionen och hårddisken är mycket intressanta. Maxtor MaXLine III med NCQ aktiverat ger dagens hårddiskar en tuff match, inte minst WD's Raptor-diskar.
"So, what do a 16MB buffer, 250GB capacity and NCQ support offer for real world performance?"
Svaret finner du på hos AnandTech.
Uppdatering: zottzell påpekade just att även StorageReview har recenserat denna hårddisk. Det kan säkerligen vara av intresse för er andra att även läsa denna recension.
June 25, 2004
Storage review har även dom testat Maxtor disken och den fick inte riktigt lika högt betyg av dom.
http://www.storagereview.com/a.....0S0_1.html
August 7, 2003
zottzell wrote: Storage review har även dom testat Maxtor disken och den fick inte riktigt lika högt betyg av dom.
http://www.storagereview.com/a.....0S0_1.html
Skillnaden mellan de två kan till viss del bero på att Anandtech kör ned NCQ enablat medan Storage Review kör utan NCQ. De säger den är nästan lika bra som 7k250 iaf. Ska bli intressant se ifall det blir någon skillnad med NCQ som de ska testa senare.
Edit: Inte så konstigt den vinner en hel del tester, för de se vad de jämför med (förutom Raptor) i sina tester... IBM "Deathstar" 75GXP? Bra jämföra mot diskar 4(?) år gamla.
August 7, 2003
Zeth wrote: NCQ finns ju väl på WD Raptor 2 också? Varför testade de inte med NCQ
aktiverat på Raptor disken?
Nej, raptor använder en PATA <-> SATA brygga och är därför inte en "riktig" SATA-disk och har därför inte NCQ. Däremot har den TCQ (som vissa andra PATA-diskar).
September 17, 2001
Läste att Seagates kommande diskar skulle vara de första "vardagliga" hårddiskarna med så stort cacheminne som 16MB, men tji fick dem. Seagate har väl hitills varit den enda använt äkta S-ATA? Har för mig att jag ständigt ser små notiser om det i recensioner och liknande.
Hur som helst ser MaXLine III-serien helt klart intressant ut, med bra prestanda och hög lagringskapacitet.
August 14, 2002
November 29, 2001
NH|SiBBoR wrote: Läste att Seagates kommande diskar skulle vara de första "vardagliga" hårddiskarna med så stort cacheminne som 16MB, men tji fick dem. Seagate har väl hitills varit den enda använt äkta S-ATA? Har för mig att jag ständigt ser små notiser om det i recensioner och liknande.
Hur som helst ser MaXLine III-serien helt klart intressant ut, med bra prestanda och hög lagringskapacitet.
äkta SATA, använder de andra bara någon slags brygga (ala nvidias PCi Express?)
har aldrig hört talas om det innan
September 17, 2001
UndaC wrote: [quote=NH|SiBBoR]Läste att Seagates kommande diskar skulle vara de första "vardagliga" hårddiskarna med så stort cacheminne som 16MB, men tji fick dem. Seagate har väl hitills varit den enda använt äkta S-ATA? Har för mig att jag ständigt ser små notiser om det i recensioner och liknande.
äkta SATA, använder de andra bara någon slags brygga (ala nvidias PCi Express?)
har aldrig hört talas om det innan
japp, iaf utifrån vad jag har läst. om jag stöter på sådan information igen så hojtar jag till 🙂
January 21, 2003
WD740 har command queing enligt Tomshardware.
Och att Seagate HDD:n har riktig Sata.
Lite förvirrande. 🙄
The forerunner in this respect is Seagate and its Barracuda 7200.7, which already supports NCQ. Thanks to its native serial ATA interface, which works without converters (or so-called bridges), this drive can be considered the best serial ATA model from a technical point of view.
1 Guest(s)