April 17, 2005
Windows XP Media Center Edition 2005 har vi pÄ NH kikat nÀrmare pÄ tidigare och vi gick dÄ igenom alla trevliga funktioner som Microsoft fyllt sitt Media Center-grÀnssnitt med. Det vi inte kunde ge sÄ mycket kommentarer om var TV-funktionen som lÀnge och fortfarande Àr bristfÀllig i Sverige. Det finns bara officiellt stöd för marksÀnd digital-TV och dÄ bara de fria kanalerna. Men för dem som vill ta del av till exempel Boxers breda kanalutbud och göra sin Media Center till en fullfjÀdrad TV-hubb finns det faktiskt en lösning. Vi har kikat nÀrmare pÄ hur man med Digital-Everywheres Fire/FloppyDTV TV-mottagare kan skapa sig ett fullfjÀdrat Media Center-system med inte bara en utan tvÄ TV-mottagare för betydligt friare anvÀndning. Gillar ni multimediadatorer och skulle vilja fÄ full kontroll över ert TV-tittande ska ni inte missa första delen i vÄr nya artikelserie.
"Hittills har man fÄtt vara nöjd om man fÄtt en digital-TV tuner att fungera i Microsofts annars mycket trevliga Media Center 2005 grÀnssnitt men nu gÄr det alltsÄ att undvika dessa jobbiga stunder tack vare Digital-Everywheres flitiga arbete med sina FireDTV/FloppyDTV tuners. Vi kommer i denna artikel helt enkelt titta nÀrmare pÄ hur man slÀnger ihop sin egen maskin med dubbla TV-tuners och hur vÀl det fungerar med Boxers betalkanaler."
Mediaportal Ă€r ocksĂ„ ett intressant val som har sina fördelar, men Ă€ven sina nackdelar. Nu var det ett bra tag sedan jag körde MP och nĂ€r det begav sig var det inte riktigt den mest stabila lösningen. Har sedan anvĂ€nt MCE2005 and never looked back. đ
Gillar att det till stor del bara funkar i MCE, har man en sambo som ska anvĂ€nda grejerna och som inte gillar att pilla med datorer Ă€r det livsviktigt. NĂ€r allting fungerar bra sĂ„ Ă€r det kanon, men minsta fel sĂ„ blir det ett jĂ€kla liv. đ
BarateaU: Vad Àr det för brister med film du syftar pÄ?
Tekniknörd som gillar att trÀna.
March 19, 2003
Anton K wrote: Mediaportal Ă€r ocksĂ„ ett intressant val som har sina fördelar, men Ă€ven sina nackdelar. Nu var det ett bra tag sedan jag körde MP och nĂ€r det begav sig var det inte riktigt den mest stabila lösningen. Har sedan anvĂ€nt MCE2005 and never looked back. đ
Gillar att det till stor del bara funkar i MCE, har man en sambo som ska anvĂ€nda grejerna och som inte gillar att pilla med datorer Ă€r det livsviktigt. NĂ€r allting fungerar bra sĂ„ Ă€r det kanon, men minsta fel sĂ„ blir det ett jĂ€kla liv. đ
BarateaU: Vad Àr det för brister med film du syftar pÄ?
Mjo i början nÀr jag körde det sÄ var det lite ostabilt, men tycker inte det i nya versionerna.
Min tjej har bemÀstrat MP rÀtt bra för att inte vara dator intresserad heller, rÀtt simpla menyer, TV, film, musik, osv osv.
Hur Àr stödet för film format i MCE?
Klarar de avi, mkv, osv, samt codec's av olika slag som x264, xvid, matroski?
September 14, 2006
Jag har den hĂ€r typen av lösning, men med bara en tuner. Ăr jĂ€ttenöjd! Det var lite pilligt att komma igĂ„ng, men efter det sĂ„ har det funkat hur bra som helst (har den hĂ„rda vĂ€gen fĂ„tt lĂ€ra mig vikten av att ha frĂ€scha backuper pĂ„ konfigurationen).
Det Àr nÄgra saker jag funderar pÄ:
- varför stödjer inte MCE HDTV? (obegripligt eftersom det vore ett intressant alternativ till alla boxar)
- NÀr jag nu kör digitalt sÄ vill jag ju ha det hela vÀgen till TV:n, ÀndÄ finns det "bara" stöd för Component-kabel mellan 360:n och TV:n...
- Det vore kanon om Microsoft eller nÄgon annan kunde slÀppa en lite mindre, billigare och tystare MCE-extender jÀmfört med Xboxen. Jag tÀnker ju ÀndÄ inte köpa tvÄ Xbox 360 till bara för att fÄ TV i övriga rum.
/Kristian
BarateaU: Det Ă€r mycket möjligt, har inte anvĂ€nt MP pĂ„ bra lĂ€nge men det Ă€r ocksĂ„ farligt med en respektive som inte Ă€r sĂ„ intresserad. Minsta Ă€ndring i menyssystem och liknande o det Ă€r kris. đ
MCE klarar alla format jag har "slÀngt pÄ den" i alla fall och det inkluderar Apples HD-version av h.264 genom QuickTime Alternative. Med rÀtt codecs installerade Àr det inget som helst problem att fÄ fart pÄ olika videoformat. Har garanterat inte testat alla sjÀlv, men en uppsjö av DivX, xvid och liknande format fungerar utmÀrkt.
Kristian_P: Det Àr bra frÄgor hela vÀgen, att de inte stödjer HDTV skulle jag tror beror mycket pÄ copyright. Mediabolagen Àr INTE sugna pÄ att alla deras schyssta TV-serier spelas in i oklanderlig kvalité hos svenssons vilket kan betyda sÀmre försÀljning av DVD och de nya högupplösta formaten. Kort och gott mÄste Microsoft ta det vÀldigt varligt sÄ man inte trampar pÄ nÄgra tÄr, precis som med det bristfÀlliga stödet för digitalTV i MCE Àr det politiskt det mesta, nÄgot en open source lösning som MP klarar sig ifrÄn pÄ ett annat sÀtt.
Att MS inte utrustat Xbox 360 med digital utgÄng Àr helt oförstÄligt enligt mig, vilket Àven ventilerats i nyheter om konsolen. Varför Àr en bra frÄga men med rÀtt kablage gÄr det i alla fall att köra VGA (D-SUB) vilket Àr smidigt om man kopplar boxen till en LCD, projektor eller liknande. DVI hade varit att föredra utan tvekan, men tyvÀrr Àr det inget alternativ.
Kunde inte hĂ„lla med dig mer, ser ocksĂ„ fram emot smidigare Extender-lösningar som man kan komplettera med. Men jag ska inte gĂ„ in djupare pĂ„ detta medX360 som extender, det kommer i nĂ€sta artikel. Ăven om X360 har sina brister sĂ„ Ă€r det pĂ„ mĂ„nga sĂ€tt en riktigt bra lösning som MCE Extender.
September 12, 2001
Trevlig artikel. đ
Men allvarligt Anton...vad Ă€r det för otekniskt sambo du har egentligen ? đ
Byt sambo. :bgrin:
Min dotter Àr 15 och har dÄ absolut inga som helst problem med Mediaportal.
MP Àr i mitt tycke riktigt bra och smidigt att pilla med.
Det finns mÄnga pluspoÀng med MP.
Haha det handlar nog inte sĂ„ mycket om otekniskhet som ovilja att pilla med nĂ„got nytt. Har vĂ€l kanske blivit nĂ„got skadad av mitt prylbehov redan sĂ„ det ska mycket att övertyga henne om att det inte bara Ă€r en ny "cool grej". đ
Men lĂ„t oss nu inte göra detta till en MCE vs. MP debatt, det kan vi ta i andra trĂ„dar. đ
Kan förresten Àven pÄpeka att Digital-Everywhere fÄtt sina DVB-C tuners att fungera med ComHem i MCE2005, sÄ Àven dem med kabelTV frÄn ComHem ska nu kunna Ätnjuta alla kanaler i deras sortiment!
Japp! Det Ă€r det de fĂ„tt att fungera, fattar inte att jag missade att skriva MCE dĂ€r. đ
July 14, 2003
"Digital-TV fungerar dÄ pÄ det sÀttet att man behöver ett programkort per tuner"
...det dÀr Àr vÀl ingen generell regel iaf. Till min vanliga box som har tvÄ mottagare sÄ har jag iaf 1 boxerkort och den kan spela in och man kan titta pÄ olika betalkanaler samtidigt...frÄn 1 kort alltsÄ.
desdecado: Efter att jag haft en liten diskussion med Boxer om detta med flera tuners och flera programkort har det blivit lite klarare hur allting fungerar.
Du har rÀtt i att det inte alltid behövs ett kort per kanal, det behövs ett kort per enhet/tuner. I ditt fall sitter tvÄ tuners i samma box bundna till en och samma kortlÀsare. Detta betyder att samma TV anvÀnder bÄda tunerna och dÀrför ska man inte behöva ett tvillingkort.
Problemet med Fire/FloppyDTV Àr att dessa rÀknas som separata tuners och förlitar sig pÄ varsin kortlÀsare, varpÄ man dÄ behöver tvÄ programkort, ett per tuner.
Det hade jag faktiskt missat, ska Àndra detta stycket i texten sÄ att det blir klarare hur det fungerar. Tack för uppmÀrksamheten!
September 15, 2006
Hej,
jÀttebra artikel. Personligen har jag erfarenhet av digitalboxar med inbyggd hÄrddisk frÄn Sagem. Det kÀnns fortfarande som att lösningen som skrivs om i artikeln ligger efter.
HÄrddiskboxarna har fördelen att du behöver endast 1 abonnemang, men de klarar bÄde inspelning och att titta pÄ tvÄ olika kodade kanaler.
(Förvisso klarar de bara av att spela in en Ät gÄngen, men det kÀnns inte som ett stort problem).
Enligt Boxer Àr dessa helt ok, sÄ hur lÀnge dröjer det innan en lösning till MCE som klarar detta?
Jag kan hÄlla med dig om att boxarnas hantering av betalkanaler med endast ett kort Àr en klar fördel, förhoppningsvis kommer det nÄgon lösning frÄn Digital-Everywhere eller andra tillverkare dÀr man har tvÄ eller flera tuners som bara behöver ett programkort, det hade gjort allting mycket smidigare. Detta ska inte vara nÄgra problem att lösa rent tekniskt men nÀr en sÄdan lösning dyker upp vet jag faktiskt inte, förhoppningsvis snart.
I övrigt ser jag dock inte att hÄrddiskboxarna har nÄgra direkta fördelar mot MCE-systemen. Att verkligen ha allt samlat i ett och samma system Àr gudomligt, speciellt nÀr du kan sprida det vidare till andra TV-apparater i huset.
October 9, 2006
mycket trevlig artikel. Helt klart sugen pÄ ett sÄnt hÀr system.
Har dock nÄgra frÄgor.
Ni skriver 2st FireDTV. Ăr det möjligt att koppla in en tredje? Inte för jag har det pĂ„ tapen just nu men vill vara sĂ€ker pĂ„ att det gĂ„r. TĂ€nker nĂ€mligen 2 tv apparater och en inspelning.
Jag Àr dessutom nyfiken pÄ hur prioriteringen utav vem som fÄr se vad fungerar. LÄt oss sÀga att jag har tvÄ firedtv med samma programutbud. Jag spelar in pÄ den ena och tittar pÄ livetv pÄ en utav tv apparaterna. sedan försöker jag via ett xbox360 byta kanal. kommer den byta kanal pÄ den som tittar pÄ andra tvn? kommer den avbryta inspelningen pÄ den andra motagarn?
1 Guest(s)