Meedio Essentials: HTPC-mjukvara från skaparna av myHTPC|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Meedio Essentials: HTPC-mjukvara från skaparna av myHTPC
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 6, 2004 - 12:28 pm
sp_Permalink sp_Print

För dem som är intresserade av HTPC (Home Theater PC) är det nog stor chans att man känner till myHTPC. Ett gratisprogram som likt Windows Media Center var tänkt som ett grafiskt användargränssnitt för HTPC-system. myHTPC styrdes till stor del av HTPC-communityn och levde till stor del på plugins som skrevs av hängivna användare.
Nu har myHTPCs skapare, Pablo Pissanetzky, gått vidare med ett mer kommersiellt HTPC-gränssnitt som utvecklas av företaget Meedio LLC.

Med myHTPC som tydlig grundstomme verkar utvecklingen gå stadigt framåt och redan i juli lanserade man den första versionen av Meedio Essentials. En första del av Meedio-paketet som hittills fokuserar på mediauppspelning, men saknar TV och radio-funktionalitet.

På Anandtech har man tagit en närmare titt på den senaste versionen av Meedio Essentials och har publicerat den första av två delar i en artikel kring mjukvaran. I första delen behandlas installation, musik och videouppspelning, DVD-uppspelning och möjligheten att skräddarsy utseendet på användargränssnittet. Meedio Essentials ser mycket lovande ut och Anandtech verkar uppskatta vad man hittills sett.
Tyvärr har jag personligen inte hunnit testa mjukvaran men ser gärna att ni delar med er av era erfarenheter i forumet.

Första delen av Anandtechs artikel hittar ni här.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
712848
September 6, 2004 - 12:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Underbart gränssnitt för HTPC:s! Önskar bara att jag hade orken att bygga mitt eget skin och konfigurera alla funktioner in i minsta detalj, men så är icke fallet.

tråkigt nog kostar Meedi E. pengar, något som myHTPC inte gjorde.

najken
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 3
Member Since:
July 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
712878
September 6, 2004 - 1:26 pm
sp_Permalink sp_Print

ganska användbart program för min mor som inte är så teknisk.
Slängde ihop en htpc åt henne förra veckan.
http://sn.blogdns.com/albums/a......sized.jpg

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
712897
September 6, 2004 - 1:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Får nog dra ner trial-versionen och testa lite. Har ju myHTCP på HTPCn nu. Men den har stått oanvänd ett bra tag sedan projektorlampan small. Men nu är det ju igång igen så man får passa på att prova Meedio. Hoppas bara TV-delen kommer snart också!

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
713012
September 6, 2004 - 3:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton aka [NH wrote: Woxxman]Får nog dra ner trial-versionen och testa lite. Har ju myHTCP på HTPCn nu. Men den har stått oanvänd ett bra tag sedan projektorlampan small. Men nu är det ju igång igen så man får passa på att prova Meedio. Hoppas bara TV-delen kommer snart också!

Ja, TV-delen är viktig. Kommer Meedio att patchas eller kommer det att komma ett extent plugin för detta syfte tror du?

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1067
Member Since:
October 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
713027
September 6, 2004 - 3:13 pm
sp_Permalink sp_Print

hej hej..

Undrar vilket HTPC program är bäst att använda.. Notera också att ajg har en frjärr till datorn som går på COM porten och inte USB.

Just nu använder jag uICE, men vill h aett som är mer som HTPC prog.

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
713153
September 6, 2004 - 5:12 pm
sp_Permalink sp_Print

mikael_st wrote: hej hej..

Undrar vilket HTPC program är bäst att använda.. Notera också att ajg har en frjärr till datorn som går på COM porten och inte USB.

Just nu använder jag uICE, men vill h aett som är mer som HTPC prog.

Meedio är det bästa _i mitt tycke_. Har testat en del program och enda vettiga rivalen till Meedio är Xlobby, och Meedio's föregångare myHTPC då.

Avatar
Snorch
Member
Medlem
Forum Posts: 8881
Member Since:
March 14, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
713164
September 6, 2004 - 5:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Ingen som vet någonting om när tv-delen kommer?
Hoppas att det blir snart iaf..

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
Member Since:
January 22, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
713358
September 6, 2004 - 8:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Meedio är ju riktigt nice 😀 men som sagt hoppas på en TV del snart.

Btw: Är det någon som vet efter vad som Meedio sorterar musikfiler? Som det är nu har jag filer från samma skiva som sorteras i olika album :cy: Har testat att byta namn på filerna och ändra ID3 taggen men inget funkar 😕

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
713419
September 6, 2004 - 8:59 pm
sp_Permalink sp_Print

NES_Boy wrote: Meedio är ju riktigt nice 😀 men som sagt hoppas på en TV del snart.

Btw: Är det någon som vet efter vad som Meedio sorterar musikfiler? Som det är nu har jag filer från samma skiva som sorteras i olika album :cy: Har testat att byta namn på filerna och ändra ID3 taggen men inget funkar 😕

som standard sorteras det efter album, men allt går att ändra.

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1067
Member Since:
October 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
713436
September 6, 2004 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

men funkar även det programet fast man inte har en USB fjärrkontroll ? har för mig det stödjer bara usb fjärr ?

Blaxxor
Member
Medlem
Forum Posts: 2182
Member Since:
July 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
713438
September 6, 2004 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

mikael_st wrote: men funkar även det programet fast man inte har en USB fjärrkontroll ? har för mig det stödjer bara usb fjärr ?

Jag har en COM-port fjärr och den fungerar. Dock använder jag Girder för att programmera fjärren. Tror inte själva Meedio har stöd för min fjärr men jag löste det iaf.

mikael_st
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1067
Member Since:
October 13, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
713442
September 6, 2004 - 9:27 pm
sp_Permalink sp_Print

okej.. jaja det blir att testa det sne då när htpcn är färdig.
Fjärren ajg har till dne är en pacard bell fast media.. så får la se hur det funkar.. Annars funkar uICE välidgt bra.

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
713737
September 7, 2004 - 11:08 am
sp_Permalink sp_Print

Jag ser ingen stor skillnad mellan HTPC som fortfarande går att ladda ner från deras sida och det nya så jag fattar inte vad man betalar extra för.

Trilogic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
Member Since:
July 16, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
713861
September 7, 2004 - 1:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man har kört både myHTPC och Meedio så förstår vad man betalar för. Och priset är ju inte direkt så man dör.. 715 sek + moms + frakt. Och då ingår en fjärr också!!

TV/PVR modulen som kommer senare i år kommer att heta Meedio TV som man får betala extra för. Men de kommer att ha någon typ "discount" lösning vid köp av både Meedio Ess. och Meedio TV.
Men sedan har det blivit ett annat driv på add-on utvecklingen när myHTPC blev Meedio.
Synd bara att man bor i Sverige och är helt i händerna på Viasat mfl. Blir lite avis när USA folket pratar om att ta ner "EPGn" från webben och sedan titta på härligheten i HDTV kvalla.
Den som är intresserad om funktionerna i Meedio TV ska läsa denna tråd: http://www.meedio.com/forum/vi.....hp?t=17305

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
713869
September 7, 2004 - 1:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Är på G att bygga en HTPC.

Blir nog att köra myHTPC sen som mjukvara då. 😉

Redfaction
Member
Medlem
Forum Posts: 4312
Member Since:
June 27, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
714159
September 7, 2004 - 6:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går ju visst att se på tv igenom meedio jag kör detta program nu för att testa det till min htpc.

Man kan surfa kolla mailen se på tv om man har tv kort använda alla data fjärrar.

Allt finns det plug in till.

xobos
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 120
Member Since:
February 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
714351
September 7, 2004 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Redfaction wrote: Det går ju visst att se på tv igenom meedio jag kör detta program nu för att testa det till min htpc.

Man kan surfa kolla mailen se på tv om man har tv kort använda alla data fjärrar.

Allt finns det plug in till.

Så du menar att man kan använda Tv-korts fjärrkontrollen när man går igenom menyn ?

Samsonite
It’s a first time for everybody
Medlem
Forum Posts: 2
Member Since:
July 17, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
727200
September 22, 2004 - 2:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har kört Media Portal ett bra tag nu och det är i mitt tycke nu ett av dom bästa programmen. Det är fortafarande nytt men det händer saker hela tiden. Eftersom det är open source så har många utvecklare hoppat på den senaste tiden och många plugins är under utveckling eller är helt färdiga. För er som har testat tidigare versioner så kan jag säga att det har hänt väldigt mycket dom senaste 2 månaderna.

Ni kan kolla på det hör: http://mediaportal.sourceforge.net

Helt klart värt att testa och det lär ha bra framtidspotential eftersom det är open source 🙂

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 55
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL