April 17, 2005
Vi rapportade nyligen om NVIDIAs nya Quad sli som ska användas i Dells XPS 600. Det handlade om två stycken kort med två kretsar var, men olikt ASUS lösning så hade man valt att använda två stycken PCBs för varje kort. Fyra stycken 7800GTX-kretsar som körs i SLI tycker man ju borde konsumera en del energi och det gör dom också. Legitreviews passade på att fråga NVIDIA hur mycket de slukade och svaret var hissnande 850W. Dock hade de löst det på så vis att 300W togs från två stycken externa aggregat på 150W var. Vad kommer då denna best att landa på i prisväg? Mellan $7,000 och $8,000 siktar Dell på.
Källa: legitreviews
November 4, 2001
Är ju sinnesjukt hur mycket kräm datorerna börjar dra..
Säkringen till ett vanligt rum ligger på 10A. En vanlig strömkabel till tex datorn eller förlängnings/förgereninsdosa ärspeccad till MAX 16A.
Iom att säkringen pallar MAX 10A kan vi anta att vi kan pressa ~9A konstant genom den.
9Ax230V = 2070W.
Nätaggregaten har ju ingen 100% effektivitet heller. Om datorerna fortsätter att dra mer och mer ström (i samma takt som det ökar nu) kommer vi snart att uppleva strömavbrot när någon tänder taklampan när man sitter och gamar.
March 5, 2005
SuperNova wrote: Är ju sinnesjukt hur mycket kräm datorerna börjar dra..
Säkringen till ett vanligt rum ligger på 10A. En vanlig strömkabel till tex datorn eller förlängnings/förgereninsdosa ärspeccad till MAX 16A.Iom att säkringen pallar MAX 10A kan vi anta att vi kan pressa ~9A konstant genom den.
9Ax230V = 2070W.
Nätaggregaten har ju ingen 100% effektivitet heller. Om datorerna fortsätter att dra mer och mer ström (i samma takt som det ökar nu) kommer vi snart att uppleva strömavbrot när någon tänder taklampan när man sitter och gamar.
Jag tror inte vi kommer behöva vänta särskild länge på det. iom att man oftast har andra saker än dator som är kopplade till samma säkring (tv,stereo, dvd osv) Det är löjligt vad vissa är beredda att betala för att spela spel i 100FPS. Personligen märker jag ingen skillnad om en spel går i 65fps eller 148fps men det är bara jag det 😉 Snart följer väl med en liten kärnreaktor att driva det hela med :bgrin:
1 Guest(s)