April 17, 2005
Microsoft verkar inte se Nintendo som en lika stor konkurrent på konsolmarknaden
som ärkerivalen Sony. Detta är nog sant till viss del då Microsoft och Nintendo
riktar sig mot lite olika målgrupper både sett till vilka features man satsat på
och de spel som väntas lanseras för plattformarna. Microsoft och Sony lär dock
hamna i en rejäl fajt om en liknande kundkrets. Microsoft verkar därför inte sky
några medel för att underminera Sonys kommande spelkonsol PlayStation 3. Det
senaste knepet är att alliera sig med Nintendo i kampen mot Sony. Det är inte
tal om något direkt samarbete med Nintendo men det är Microsofts
href="http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2006/05/11/AR2006051100612.html">Peter
Morre som i en intervju gett Sony en känga för deras höga pris på
PlayStation 3 konsolen.
Moore frågade sig vem som betalar $600 för en PS3 konsol och påpekade samtidigt att konsumenter istället kommer köpa två konsoler, Xbox 360 och Nintendo Wii till priset av vad En PlayStation 3-konsol kommer att kosta. Det är faktiskt ett uttalande som verkligen sätter Sonys prissättning i dålig dager, men för dem som väger in de features och egenskaper man får med PS3 betyder nog detta inte speciellt mycket. En sak är i alla fall säker, Microsoft kommer utan tvekan göra allt för att sälja så många konsoler som möjligt innan Sony lanserar PS3.
April 20, 2004
Ja, det är sant...till en viss del. Vem betalar 6 tusen för Ps3? Jag kommer köpa Ps3 lätt det tack också Bluray som följer med inbyggd.
Om jag köper 360 och sedan kommer uppgradera till HDDVD som lanseras till 360 för 199$, då är jag uppe i 6000 kronor , lika mycket som Ps3. Men sedan får jag åtminstone 60 gig med i PS3 istället för 20 gig som Xbox 360 erbjuder.
Då väljer jag nog hellre Ps3, Bluray och 60 gigaren för 6000, iställe för HD-DVD extern spelare som körs via USb och en enkel 20 gigare för 6000 kronor.
Man bör tänka på vad man får för det priset.
Sedan det utan att nämna de grymma spelen som kommer 🙂
Assassin Creed, Metal Gear 4, Unreal Tournament 2007, Liar, Warhawk och många fler 🙂
Voleyro: Precis vad jag menade, det är stora prisskillnader. Men för dem som t.ex. uppskattar Blu-ray stödet behöver ju inte detta betyda att man inte tycker det är en prisvärd investering.
Men vart har du fått prisuppgifterna på MS HD DVD-kit ifrån?
Tekniknörd som gillar att träna.
April 20, 2004
Anton K wrote: Voleyro: Precis vad jag menade, det är stora prisskillnader. Men för dem som t.ex. uppskattar Blu-ray stödet behöver ju inte detta betyda att man inte tycker det är en prisvärd investering.
Men vart har du fått prisuppgifterna på MS HD DVD-kit ifrån?
We've gotten several e-mails from Bits readers this afternoon, indicating that Microsoft may have inadvertently let the cat out of the bag with regard to the price of the newly announced HD-DVD add-on drive for their Xbox 360 game system. According to a few of our ever observant readers, a $199 price for the device appeared in this story at Xbox.com for a brief time today. A short time after it appeared, however, the specific pricing information was removed Microsoft is saying publicly that the pricing and availability details on the accessory will be announced at a later date.
If the price information IS accurate (and keep in mind again, it's not yet official), that would put the cost of HD-DVD playback capability for the Xbox 360 at around either $500 or $600 (assuming a purchase price for the system itself of either $299 or $399, plus the $199 for the HD-DVD drive). That's actually right in line with Sony's just announced $499 and $599 models of their PS3, which will be Blu-ray Disc capable right out of the box. Interesting indeed. We'll keep you up to date as new information becomes available. Thanks to all the Bits readers who contacted us on this.
http://forum.teamxbox.com/show.....p?t=441768
Inte garanterat, men det lär inte bli 100$ som tidigare spekulation, utan lär bli mer. Från 199 $ och uppåt.
Det tackar jag för! Det var faktiskt högre pris än vad jag förväntat mig.. Bara det att man behöver en utomstående enhet för HD DVD-funktionalitet lär reta många. Att behöva betala lika mycket för det som en PS3.. det blir än värre. 😛
Tekniknörd som gillar att träna.
August 15, 2004
Det är rätt fascinerande att många människor inte tänker på vad alla delar kostar tillsammans utan bara ser vad som är den billigaste konsollen. 😕
PS2 kostade 5000:- när den kom ut i Europa år 2000, så €599 för den dyra varianten av PS3 tycker jag inte är alltför farligt med tanke på vad man får med den.
November 22, 2001
En sak slog mig precis.
PS3 ska ju ha WiFi?
Kommer det vara som med alla andra konsoller att alla möjligheter är låsta innan den chippas, eller kommer man kunna utnyttja det till något vettigt direkt?
Vore ju grymt om det redan från start gick att streama musik och film via ps3. Och då menar jag alla format, inkl divx mm.
Fast med tanke på att det är sony vi pratar om är det nog ingen risk.
May 5, 2003
Json_81 wrote: En sak slog mig precis.
PS3 ska ju ha WiFi?
Kommer det vara som med alla andra konsoller att alla möjligheter är låsta innan den chippas, eller kommer man kunna utnyttja det till något vettigt direkt?
Vore ju grymt om det redan från start gick att streama musik och film via ps3. Och då menar jag alla format, inkl divx mm.
Fast med tanke på att det är sony vi pratar om är det nog ingen risk.
Linux ska ju finnas med förinstallerat på hårddisken (även om det inte är så mycket information känt) så kan man ju anta att det är rätt fritt fram för utvecklare att göra program för det ändamålet 🙂
November 22, 2001
Poontus wrote: varför uppdaterar inte M$ bara den befintliga 360 så att den har HD-DVD spelaren inbygd?
bara att komma på något nytt namn efteråt, Xbox 360-HD kanske? vore ju bra att göra det samtidigt som bytet av CPU som dom ska göra snart
Därför att då måste de höja priset rejält.
Iaf om det är sant att den externa spelaren ska kosta runt 2000:-
Men det kommer säkert så småningom.
2 Guest(s)