Microsoft ger sig inte, iPod ska bort från tronen|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Microsoft ger sig inte, iPod ska bort från tronen
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 27, 2006 - 10:05 am
sp_Permalink sp_Print

Microsoft har vid så många tillfällen nu att vi börjar tappa räkningen gjort klart att de har ingenting övers för Apple's iPod och speciellt inte dess dominans på marknaden. Vi har tidigare rapporterat om hur de ska lansera en tjänst som ska vara en direkt konkurrent med iTunes, som är en av de stora anledningarna till iPods storhet, och nu ska de även ge sig på att lansera en spelare, vad det verkar. De säger dock att det kan inte bara vara deras version av iPod utan den måste vara en mer mångsidig produkt och eftersom iPod stöder både ljud, bild och video så finns det inte mycket till multimedia kvar att täcka. Därför lurar Microsoft på att även ha stöd för spel.

Detta resulterar dock i min mening i en produkt som konkurrerar med Sony PSP och Nintendo DS och inte direkt iPod som är det som Microsoft är intresserade av. Huruvida det blir en portabel Xbox eller en iPod-kopia återstår att se, men vi kan nog konstatera att Microsoft är beredda att spendera mer pengar på att peta ner iPod än många av oss ens kan föreställa sig.

Källa: businessweek

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1008374
January 27, 2006 - 10:09 am
sp_Permalink sp_Print

Xbox portable... Nu kan du inte bara lyssna på musik och se på video utan även spela spel och steka ägg med samma häftiga pryl.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1008390
January 27, 2006 - 11:13 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Xbox portable... Nu kan du inte bara lyssna på musik och se på video utan även spela spel och steka ägg med samma häftiga pryl.

Plus ha en släpkärra för att orka få med dig den 😉

Imagine
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 159
Member Since:
February 26, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
1008392
January 27, 2006 - 11:15 am
sp_Permalink sp_Print

Måste MS finnas överallt?

Operativsystem, kontorsprogram och flygsim hade räckt gott och väl...

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1008441
January 27, 2006 - 1:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Imagine: Vet du inte vad monopol betyder?

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
Member Since:
May 1, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1008458
January 27, 2006 - 2:29 pm
sp_Permalink sp_Print

Orka! Har de inte tillräckligt med pengar? Tror den här storheten har stigit lite högt nu, hoppas inte de får monopol tillslut.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1008556
January 27, 2006 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Det handlar inte om pengar utan om status och att det är kul att "döda" motståndare 😉 Jag hoppas på MS, gillar dom bättre än Apple, Mac suger! 🙂

AnonymousKiller
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 460
Member Since:
August 15, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1008599
January 27, 2006 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, jag skulle inte säga nej till en ytterligare MP3spelare dock endast en MP3spelare inte en allt-i-allo grej. Vill ha en bra MP3spelare.

Min nuvarande iPod fungerar inte och jag vet inte hur jag ska göra för att få den att fungera heller.
Ändå så funderar jag på om jag ska köpa en iPod 60GB eftersom priset, designen och program är så bra. Dock kan jag inte säga samma sak om ljudkvalitén.

Sen så skulle jag faktiskt vilja se att man kan göra egna equlizersettings i Microsofts spelare för det saknar Apple i sin vad jag vet.

Zino
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 33
Member Since:
March 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1008619
January 27, 2006 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror faktiskt inte att Microsoft har en chans mot Apple. De är inte lika coola.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1008661
January 27, 2006 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Mac suger! 🙂

Utveckla det.
Jag har sällan varit så nöjd som med min ipod och min nya ibook.

QllQ
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 109
Member Since:
September 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1008871
January 28, 2006 - 5:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Räknar man alla "PlaysForSure" devices som funkar med WMP10 så är de nog redan större än Apple.

Iöverhuvudtaget har jag svårt att förstå varför Ipod är så populär, den är ju faktiskt inte speciellt vacker (jämför med Iriver U10 till exempel) och feature mässigt är den inget speciellt heller.

Inte var de först med portabla MP3 spelare heller som många tror.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1008981
January 28, 2006 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: Jag hoppas på MS, gillar dom bättre än Apple, Mac suger! 🙂

Det var dagens kommentar...
Macintosh är datorer och här diskuterar vi DAP!

QllQ wrote: Räknar man alla "PlaysForSure" devices som funkar med WMP10 så är de nog redan större än Apple.

Iöverhuvudtaget har jag svårt att förstå varför Ipod är så populär, den är ju faktiskt inte speciellt vacker (jämför med Iriver U10 till exempel) och feature mässigt är den inget speciellt heller.

Fel. iPod har 80% av marknaden. 14% av alla Internet-användare använder iTunes Music Store och de har därmed låtar skyddade med FairPlay som är Apples egna DRM. Det är inte möjligt för Microsoft att få alla de miljoner människor att gå över till PlaysForSure-skyddat material.

En lösning skulle vara att Apple släpper monopolet och licensierar FairPlay till andra tillverkare och utvecklare. Men vips så drar de in en stadig royalty och bibehåller sitt övertag. iPoden kommer Microsoft aldrig någonsin att kunna konkurrera med, enligt min uppfattning. De har sin chans i integrationen av mobiltelefon och musikspelare som förr eller senare lär ersätta separata DAPs. Även där är dock FairPlay ett stort bekymmer för Microsoft.

QllQ wrote: Iöverhuvudtaget har jag svårt att förstå varför Ipod är så populär, den är ju faktiskt inte speciellt vacker (jämför med Iriver U10 till exempel) och feature mässigt är den inget speciellt heller.

Skönhet är förstås i betraktarens öga. Generellt sett är dock Apples och i synnerhet Jonathan Ives industridesign väldigt lovordad.

Anledningen till iPods storhet är iTunes Music Store. Apple var inte först med MP3-spelare, men de var först med en välfungerande integrering mellan hård- och mjukvara och, inte minst, ett lagligt allternativ i till att få digitala kopior av låtar.

Den gör vad den ska - spelar musik - är branschens mest lättanvända och har en väldigt hög status i åtminstone staterna. Sånt säljer.

Minky
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
Member Since:
August 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1009025
January 29, 2006 - 12:34 am
sp_Permalink sp_Print

Microsoft skulle kunna göra det väldigt enkelt för sig, de skulle bara råka skapa en "bugg" som gjorde att Itunes till Windows blev oliderligt dåligt...och vips så försvann Itunes 😛

Lodisen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1200
Member Since:
August 28, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
1009048
January 29, 2006 - 1:32 am
sp_Permalink sp_Print

Minky wrote: Microsoft skulle kunna göra det väldigt enkelt för sig, de skulle bara råka skapa en "bugg" som gjorde att Itunes till Windows blev oliderligt dåligt...och vips så försvann Itunes 😛

Haha, verkar vara smart. 😛

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
Member Since:
August 7, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1009109
January 29, 2006 - 11:59 am
sp_Permalink sp_Print

Twin_Pixel wrote: Fel. iPod har 80% av marknaden.

Fel. Möjligen har de 80% av marknaden i USA där väldigt få människor generellt sett har mp3-spelare. Här i Europa var vi lite före dem köpa mp3-spelare (eller speciellt Sverige, där vi bor) har de aldrig i helvetet några 80% av marknaden. 30% kanske, på sin höjd.

Tänk själv på alla små junk-spelare som säljs med typ 64-128-256 mb. De flesta kanske slängs, men det är iaf enheter sålda. Min syrra fick en mp3spelare för hon prenumerera på en tidning, snart skickar de väl med dem i cornflakespaketen typ 🙂

Dessutom, om man räknar med alla telefoner som har mp3-möjlighet så krymper andelen ännu mer. Det såldes i storleksordningen 600 miljoner telefoner förra året. Om 10% av dem kunde spela mp3er är det fler än antalet totalt sålda ipods... nånsin 😉

Apple håller på att göra samma misstag som med datorn. Stäng in konsumenterna, håll höga priser osv.... fortsättt så tills man har 2-3% av marknaden, försök sedan standardisera efter man redan "förlorat" marknaden.

twnpxl
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1176
Member Since:
April 8, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1009270
January 29, 2006 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: Apple håller på att göra samma misstag som med datorn. Stäng in konsumenterna, håll höga priser osv.... fortsättt så tills man har 2-3% av marknaden, försök sedan standardisera efter man redan "förlorat" marknaden.

Håller inte med. Höga priser har de inte, varken på låtarna eller hårdvaran (läs: iPod nano).

Visst har du rätt i att det finns många mobiltelefoner som spelar mp3, men de spelar inte låtar köpta från iTMS och inte heller låtar skyddade med PlaysForSure, så än så länge står de utanför kriget.

Avatar
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
Member Since:
February 12, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1009320
January 29, 2006 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Det vore skoj om MS lyckades ta fram en spelare som låter bra, har vettig batteritid och dessutom har lite variation (typ färgalternativ), så inte alla ser likadana ut. Sen får de gärna peta ner ipod för min del.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
Member Since:
July 14, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1009443
January 30, 2006 - 2:58 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=optimuz]Mac suger! 🙂

Utveckla det.
Jag har sällan varit så nöjd som med min ipod och min nya ibook.

1. utbuden av program/spel
2. hårdvaran är "låst"
3. dyrt
4. dålig kompatibilitet med pc (t ex. kan inte webcamma med folk som har mac om du har pc osv) dåligt exempel kanske men aja...
5. den totala avsaknaden av warez

några orsaker till varför jag inte gillar mac...justja, glömde, deras möss är det sämsta av allt 😀

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
1009449
January 30, 2006 - 6:44 am
sp_Permalink sp_Print

optimuz; jag måste hålla med dig fullt ut där 😉

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
Member Since:
November 22, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
1009506
January 30, 2006 - 3:07 pm
sp_Permalink sp_Print

optimuz wrote: [quote=Json_81][quote=optimuz]Mac suger! 🙂

Utveckla det.
Jag har sällan varit så nöjd som med min ipod och min nya ibook.

1. utbuden av program/spel
2. hårdvaran är "låst"
3. dyrt
4. dålig kompatibilitet med pc (t ex. kan inte webcamma med folk som har mac om du har pc osv) dåligt exempel kanske men aja...
5. den totala avsaknaden av warez

några orsaker till varför jag inte gillar mac...justja, glömde, deras möss är det sämsta av allt 😀

1:
Nu har jag inte använt mac speciellt länge (1 vecka) men hittils har jag inte kommit på något som saknas. Tycker snarare att det är fantastiskt smidigt med de programmen som är inlagda från start. Spel...tja, jag har inte skaffat den för att spela, men de flesta spel jag gillar verkar finnas (Quake, WoW, gamla warcraft)

2: hur menar du med låst? Alla laptops är väl ganska begränsade med uppgraderingar? Till en stationär finns ju grafikkort osv att byta om man vill det.

3: Jag betalade 10 000 för en 12" laptop. Kan du hitta en pc till samma precis? utan integrerat grafikkort? Med wlan o blåtand?

4: Har ingen aning om det, men tycker inte webcam känns som något tungt argument. Och skype släpps ju med video-stöd nu, det borde väl fungera då?

5: Tja...Det var nog det sämsta argument jag hört någonsin. Köpa något för att det är lättare att stjäla saker till den...suck...
Film/musik är samma som till pc så det är inga problem.
Spel/program vet jag inte, men enligt en kompis är det inga större problem.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL