April 8, 2003
optimuz wrote: [quote=Json_81][quote=optimuz]Mac suger! 🙂
Utveckla det.
Jag har sällan varit så nöjd som med min ipod och min nya ibook.
1. utbuden av program/spel
2. hårdvaran är "låst"
3. dyrt
4. dålig kompatibilitet med pc (t ex. kan inte webcamma med folk som har mac om du har pc osv) dåligt exempel kanske men aja...
5. den totala avsaknaden av warez
några orsaker till varför jag inte gillar mac...justja, glömde, deras möss är det sämsta av allt 😀
Jag är förhållandevis trött på att våra diskussioner alltid bryter ut till datorkrig. Men det här kan jag inte tåla. 😎
1. Utbudet av program är inget som helst problem. Det finns flera tusen program till Mac OS X och programmen som medföljer vid köp är fantastiska (läs: iLife 06). Även om alla Windows-program inte finns i Mac-versioner så finns det alltid ett substitut som ofta är lika bra eller till och med bättre.
2. Hårdvaruuppgraderingar är inte lätt som på en PC. Det håller jag med om. Men det har inte med grafikkort, hårddiskar, minne eller CPU att göra, för allt sådant går att uppgradera i en stationär Mac. Det som ställer till det är kringutrustning som saknar vettiga drivrutiner, såsom Logitechs mest avancerade tangentbord och i stort sett alla produkter Creative tillverkar.
3. Nej.
4. Visst, det finns sådana exempel. Cama kan man göra cross-platform, men inte via Microsofts mjukvara, utan med andra klienter såsom Mercury. Förövrigt erkänner Apple om Microsofts marknadsdominans och anpassar sig ofta efter PC-världen. Exempel på det är stöd för att läsa NTFS-volymer och att smälta in väldigt bra i ett PC-nätverk.
5. Det här kan jag inte kommentera egentligen. Men jag lovar att det finns gott om piratkopiering till Mac OS X. Man måste bara veta var man ska leta.
Vad gäller musen så är det föstås en smaksak, men avsaknaden av en högerklick är inget egentligt problem, eftersom gränssnittet i Mac OS X inte är designat kring det. Högerklick finns dock inbyggt så den som vill ansluta en "vanlig" mus kan enkelt göra det. På senare tid skeppas dessutom iMac med nya musen Mighty Mouse som beroende på konfiguration är antingen en enknappsmus eller en tvåknappsmus. Och den har 4-vägsscroll.
3 Guest(s)