April 17, 2005
Microsoft kommer som bekant lansera en extern HD DVD-spelare för sin spelkonsol Xbox 360, detta för att bland annat kontra PlayStation 3 och dess integrerade stöd för Blu-ray formatet. Microsoft har nu för första gången visat upp sin externa HD DVD-spelare officiellt för media och för dem som var på plats och fick se enheten jämförde man bildkvalitén med den på vanliga stationära HD DVD-spelare. Enligt Microsoft ska den externa HD DVD-spelaren vara en av de billigaste på marknaden och det får man nog hoppas med tanke på att mycket av tekniken som behövs redan finns i själva spelkonsolen. Man ville dock inte ge något exakt pris men enheten ska finnas på marknaden till julhandeln.
September 26, 2005
June 27, 2002
_Xenomorph_ wrote: [quote=Redfaction]Fan då måste man ju spara mer pengar..:) Jag tycker detär skitbra då den kommer visa allt material via komponent...
Jo vi kan vara glad att filmbolagen inte vill aktivera HCT-flaggan än som gör att det krävs HDCP för att visa i full upplösning 🙂
Du tror inte att MS har löst det problemet? Digitalt in i spelaren sen görs det om till analog där..
Frågan e varför de inte följer HD-ready standarden även för de nya formaten. Där krävs ju att det ska gå att få HDTV upplösning även från komponent.
May 5, 2003
Redfaction wrote: [quote=_Xenomorph_][quote=Redfaction]Fan då måste man ju spara mer pengar..:) Jag tycker detär skitbra då den kommer visa allt material via komponent...
Jo vi kan vara glad att filmbolagen inte vill aktivera HCT-flaggan än som gör att det krävs HDCP för att visa i full upplösning 🙂
Du tror inte att MS har löst det problemet? Digitalt in i spelaren sen görs det om till analog där..
Det skulle strida mot HCT-skyddet, poängen med skyddet är att signalen måste skickas digitalt till bildkällan för att undvika piratkopiering m.m.
Är en film HCT-flaggad och man visar via en analog signalöverföring så styr HDCP så att det blir i en hälften så låg upplösning jämfört med källan.
May 27, 2006
MicroManiac wrote: Har hört att det kommer finnas en HDMI utgång på hd-dvd spelaren också.
Frågan är ju isf hur de har löst problemet med att skicka den okomprimerade videon digitalt från Xboxen till HDDVD-enheten efter avkodningen? Finns det någon annan port än USB på Xboxen som skulle gå att använda? USB2:s 480 Mbit/s räcker ju inte på långa vägar...
April 23, 2004
Hur blir det med spelen och så?Ska dom bli i hddvd format eller är det bara filmer ....och blir det någon skillnad på spelen isånnafall?Blir bild kvaliten bättre eller något sådant om dom nu skulle göra spelen i hddvd istället för vanilga dvd skivor.. Efterson hd skivorna har så mycket större lagring kapasitet..
May 27, 2006
CTH wrote: jodå det räcker, tänk att en hd-dvd klara 30 gig dvs 30 000 mb dvs 30 000*8 mbit Avrundat uppåt till 400 000 mbit / 400 (avrundat USB2 neråt rejält) = 1000 sek ~ 17 min
USB 2 klara alltså att dra över en HD-dvd skiva på 17 min. Det räcker för HD filmer.
USB2 räcker för att föra över komprimerad film, men inte okomprimerad (som har en bitrate på minst 1280x720x24x24~=531 Mbit/s). Om processorn/grafikkortet i Xboxen ska användas för dekomprimeringen behöver ju resultatet (som är okomprimerat) flyttas tillbaka till HDDVD-spelaren om HDMI-utgången ska sitta där.
April 27, 2005
Bilden som visar hur ghetto det ser ut med att stapla upp en extern spelare säger mig direkt att det blir nog ingen större hit.
Ännu råder det stor osäkerhet hurvida filmbolagen kommer att tillämpa nedskalning eller inte både för HDVD och Blu-Ray då HDCP ej används.
Tror de kallar det för ICT Image Constraint Token.
Faktum är att det lutar att detta kommer skippas helt ända upp till 1080P som det verkar nu och kommer då alltså skjutas upp på framtiden till 2160p.
De som bestämmer detta är alltså själva filmbolagen inte hårdvarutillverkarna i slutändan. Kanske blir somliga filmer begränsade, men troligen inte de flesta.
November 22, 2001
maglar wrote: [quote=CTH]jodå det räcker, tänk att en hd-dvd klara 30 gig dvs 30 000 mb dvs 30 000*8 mbit Avrundat uppåt till 400 000 mbit / 400 (avrundat USB2 neråt rejält) = 1000 sek ~ 17 min
USB 2 klara alltså att dra över en HD-dvd skiva på 17 min. Det räcker för HD filmer.
USB2 räcker för att föra över komprimerad film, men inte okomprimerad (som har en bitrate på minst 1280x720x24x24~=531 Mbit/s). Om processorn/grafikkortet i Xboxen ska användas för dekomprimeringen behöver ju resultatet (som är okomprimerat) flyttas tillbaka till HDDVD-spelaren om HDMI-utgången ska sitta där.
Har USB2 full duplex? Annars kommer det ju oxå ställa till det.
June 27, 2002
gargamelo wrote: Bilden som visar hur ghetto det ser ut med att stapla upp en extern spelare säger mig direkt att det blir nog ingen större hit.
Ännu råder det stor osäkerhet hurvida filmbolagen kommer att tillämpa nedskalning eller inte både för HDVD och Blu-Ray då HDCP ej används.
Tror de kallar det för ICT Image Constraint Token.
Faktum är att det lutar att detta kommer skippas helt ända upp till 1080P som det verkar nu och kommer då alltså skjutas upp på framtiden till 2160p.
De som bestämmer detta är alltså själva filmbolagen inte hårdvarutillverkarna i slutändan. Kanske blir somliga filmer begränsade, men troligen inte de flesta.
Vadå ser väl mer illa ut att fylla ännu större utrymme med en alltför dyr Blue Ray eller HD-DVD spelare av annat märke, de är ju enorma. Tycker dock att spelaren skulle se ut som Xbox 360 gör framifrån.
November 27, 2003
Json_81 wrote: [quote=maglar][quote=CTH]jodå det räcker, tänk att en hd-dvd klara 30 gig dvs 30 000 mb dvs 30 000*8 mbit Avrundat uppåt till 400 000 mbit / 400 (avrundat USB2 neråt rejält) = 1000 sek ~ 17 min
Har USB2 full duplex? Annars kommer det ju oxå ställa till det.
USB pallar inte 480Mbps konstant, endast under korta perioder och har en tendens att gå upp och ner en del. FireWire är ett stabilare alternativ då, men det finns ju inte här 🙁
//Andreas
3 Guest(s)