Microsoft kräver "piratkontroll"|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Microsoft kräver "piratkontroll"
Nyhet
Member
Medlem
Forum Posts: 10607
Member Since:
April 17, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 26, 2005 - 4:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Microsoft har ända sedan september förra året haft en valfri kontroll för att se om ditt operativsystem är lagligt inköpt eller ej. Idag får dock du som väljer att inte göra testet inte tillgång till några uppdateringar förutom säkerhetsupdateringarna. Detta sätt att ge de betalande användarna mer för pengarna är givetvis även ett sätt att minska antalet piratkopierade operativsystem, vilket Microsoft hoppas ska öka försäljningen utav lagliga licenser. Om du misslyckas med verifieringen och bor i USA så har du två alternativ. För det första kan du skicka in din skiva tillsammans med bevis på köp och få en ny gratis. Om du däremot inte har en skiva eller bevis på köp kan du köpa en ny licens utav Home Edition för $99 eller Professional för $149. Hur det ligger till i Sverige kan vi i dagsläget inte svara på.

Källa: Cnet News

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927181
July 26, 2005 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

det är då själva fan vad de ska sätta käppar i hjulet hela tiden. är inte bill gates rik nog nu? gratis operativsystem åt alla!

Avatar
gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
Member Since:
February 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
927185
July 26, 2005 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

pompougnac wrote: det är då själva fan vad de ska sätta käppar i hjulet hela tiden. är inte bill gates rik nog nu? gratis operativsystem åt alla!

^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

De skulle inte förlora ett skit på att bara dela ut "riktiga" licenser i typ 6 månader.... :burn:

Jürgen Mc Kvack
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 892
Member Since:
May 19, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927190
July 26, 2005 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

nu är det ännu större anlednig att använda linux. har visseligen xp pro licens med det finns ju andra som inte har.

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
Member Since:
February 5, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
927191
July 26, 2005 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Windows updateringar som warez i framtiden kanske?

Men seriöst, är det inte dags att speltillverkarna går över till opengl eller att USA tvingar microsoft att släppa directx till Linux och de andra. Hur många val har man igentligen när man köper en dator och vill spela? Det borde ju inte vara lagligt för microsoft att ha ensamrätt till directx, trots att de nu är de som gjort det.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
927197
July 26, 2005 - 5:25 pm
sp_Permalink sp_Print

pompougnac wrote: det är då själva fan vad de ska sätta käppar i hjulet hela tiden. är inte bill gates rik nog nu? gratis operativsystem åt alla!

Det finns gratis operativsystem till alla, Linux heter det. Men helt ärligt går det ju inte att resonera som du gör. Man kan anklaga MS för att ta för mycket betalt osv. men Windows hade inte funnits om folk inte betalat för det. Och trots vad vissa tror är det faktiskt många som uppskattar windows trots att det självklart har en hel del brister.

Jag är ingen MS-fanboy men jag kan bli trött på alla som bara klankar ner på MS utan direkt anledning.

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
Member Since:
January 20, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927214
July 26, 2005 - 6:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Anton K wrote: [quote=pompougnac]det är då själva fan vad de ska sätta käppar i hjulet hela tiden. är inte bill gates rik nog nu? gratis operativsystem åt alla!

Det finns gratis operativsystem till alla, Linux heter det. Men helt ärligt går det ju inte att resonera som du gör. Man kan anklaga MS för att ta för mycket betalt osv. men Windows hade inte funnits om folk inte betalat för det. Och trots vad vissa tror är det faktiskt många som uppskattar windows trots att det självklart har en hel del brister.

Jag är ingen MS-fanboy men jag kan bli trött på alla som bara klankar ner på MS utan direkt anledning.

De har ingen anledning att ta 3000 spänn för en xp pro licens. Hur fan tror de att man som privatperson kan vara beredd att betala det priset?

För övrigt om man överhuvudtaget skall spela eller använda andra program än freeware-skit så måste man köra Windows eftersom det släpps så mycket mer dit. Hur kan du kalla linux operativsystem åt alla när det inte ens finns några nya spel dit?

Jaja, ryssarna löser väl det där i sinom tid med piratlicenser ändå. Inget att oroa sig för.

Code Red
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
January 30, 2004
sp_UserOfflineSmall Offline
927283
July 26, 2005 - 8:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Sluta gnäll, köp en hårddisk och köp xp pro för 1400. Home för 900. Ok, inget jag skulle göra men jag klarar min utan windows update ändå.

Avatar
Poontus
Member
Medlem
Forum Posts: 4585
Member Since:
August 17, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927335
July 26, 2005 - 9:52 pm
sp_Permalink sp_Print

jag försökte göra den den kollen för några veckor sedan, men det gick inte, ska testa igen, men det känns lite kasst (den datorn har legal licens)

xp pro för 1400kr kan man inte säga är dyrt, om man jämför med ett spel för säg 399kr spelet har utvecklats på mycket kortare tid av färre männsikor, spelet kommer du spela 30 minuter till 30 timmar, sedan lägga det på hyllan så att det dammar igen. men Windows det använder man hela tiden dagligen, vad skulle vi göra om det inte vore för M$ och Bill? hade någon annan gök som hobby (efter som det ska vara gratis) gjort något som liknar windows 3.11 (tror inte att Linux skulle vara vad det är idag om det inte vore för M$. det är min teori 🙂

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
Member Since:
May 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
927372
July 26, 2005 - 11:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Testade att köra Win Update idag. Man kan inte ladda något alls om man inte har en "äkta" produktnyckel.
Inte ens säkerhetsuppdateringarna.

Jahapp, så får man nöja sig med SP2 vid framtida ominstallationer.

XP Pro för 1400:- ???? A just det. Ta det priset gånger 2.5 så får du det rätta priset.

http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL

Man kan få det för 1050:- men då är det Student, Uppgradering
Jag är ingen student och dessutom vill jag ha fullversionen, ingen uppgradering.

http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927379
July 26, 2005 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: Testade att köra Win Update idag. Man kan inte ladda något alls om man inte har en "äkta" produktnyckel.
Inte ens säkerhetsuppdateringarna.

Jahapp, så får man nöja sig med SP2 vid framtida ominstallationer.

XP Pro för 1400:- ???? A just det. Ta det priset gånger 2.5 så får du det rätta priset.

http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL

Man kan få det för 1050:- men då är det Student, Uppgradering
Jag är ingen student och dessutom vill jag ha fullversionen, ingen uppgradering.

http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL

Vad är det för fel på?:
http://www.komplett.se/k/ki.as.....38;cks=PRL

Allvarligt talat hade jag helst velat ha en uppgraderingsversion. Den kan man installera på tom disk, eller uppgradera ett gammalt operativ. Skillnaden är alltså bara att du också kan uppgradera, till skillnad från "fullversionen" som är samma som OEM, fast det följer med manual och lite annat pappersskräp, och att du på dessa bara kan installera på tom HDD.

Avatar
POE
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1136
Member Since:
April 23, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927412
July 27, 2005 - 1:53 am
sp_Permalink sp_Print

Det är ju inte konstigt att MS kör igång med skydd av olika slag, vilket företag som helst vill ju skydda sin mjukvara från "piratkopiering".

Men hur som helst, det går väl ändå fortfarande att ladda ner alla patches och updates från http://www.microsoft.com/downl.....tegoryid=7 . Så är det ju bara, använder man kopierade versioner av mjukvara fungerar det sällan fullt ut, tänk bara på t ex spel och multiplayer.

Avatar
BloodMan
Member
Medlem
Forum Posts: 5990
Member Since:
May 21, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
927426
July 27, 2005 - 5:48 am
sp_Permalink sp_Print

kan man installera OEM hur många gånger som helst ?

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927430
July 27, 2005 - 6:29 am
sp_Permalink sp_Print

BloodMan wrote: kan man installera OEM hur många gånger som helst ?

Jepp. Dock så måste man ringa till Microsoft och be dem om koden, efter att man har installerat tre gånger. Men så är det väl med de flesta versioner tillgängliga för privatpersoner.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
927431
July 27, 2005 - 6:31 am
sp_Permalink sp_Print

pompougnac wrote: [quote=Anton K][quote=pompougnac]det är då själva fan vad de ska sätta käppar i hjulet hela tiden. är inte bill gates rik nog nu? gratis operativsystem åt alla!

Det finns gratis operativsystem till alla, Linux heter det. Men helt ärligt går det ju inte att resonera som du gör. Man kan anklaga MS för att ta för mycket betalt osv. men Windows hade inte funnits om folk inte betalat för det. Och trots vad vissa tror är det faktiskt många som uppskattar windows trots att det självklart har en hel del brister.

Jag är ingen MS-fanboy men jag kan bli trött på alla som bara klankar ner på MS utan direkt anledning.

De har ingen anledning att ta 3000 spänn för en xp pro licens. Hur fan tror de att man som privatperson kan vara beredd att betala det priset?

För övrigt om man överhuvudtaget skall spela eller använda andra program än freeware-skit så måste man köra Windows eftersom det släpps så mycket mer dit. Hur kan du kalla linux operativsystem åt alla när det inte ens finns några nya spel dit?

Jaja, ryssarna löser väl det där i sinom tid med piratlicenser ändå. Inget att oroa sig för.

Visst 3000 är mycket pengar, men som sagt var det går att få betydligt billigare än så. Och trots det så är 3000 egentligen väldigt lite i sammanhanget. Många byter grafikkort och processorer vartannat år i princip och det blir ju en kostnad långt över detta om du samtidigt säger att du använder samma operativsystem under hela tidsperioden. XP släpptes 2001 och WinVista släpps 2006 som tidigast. Det är upp till 5 år du sitter med samma operativsystem. Kan lova dig att de flesta gjort ett antal mer eller mindre dyra hårdvaruuppdateringar under denna tidsperiod.

Att jag nämner Linux var lite av en pik till alla dem som säger att MS suger och "varför går inte alla över till Linux?". Jo precis av den anledningen du nämner, Linux är fortfarande inget för svenssons. Visst finns det mer användarvänliga versioner men många av dem kostar också pengar om jag inte är fel på det. Med andra ord, det kostar pengar att ta fram ett operativsystem för den stora marknaden.

Det är ingen mening med att grubbla över vad som gjort att MS blivit så försenade med WinVista, men en sak vi kan fastställa är att utvecklingen av detta operativsystem kostar multum! Att vissa då sitter och säger att man bara ska ge dem fingret och sno detta arbete är faktiskt för jävligt. Många är helt enkelt för bortskämda med "gratis" mjukvara, men tänker man till lite borde man i alla fall få något dåligt samvete. Just när det gäller operativssystem i alla fall, det är något du alltid måste ha och något du använder varje gång du ska använda datorn.
Det går inte riktigt att jämföra med musik, film andra program osv. För där laddar många ner sånt de aldrig ens funderat på att köpa, med andra ord förlorar skaparna av materialet inte några pengar.
Detta är bara en jämförelse så dra nu inte för stora växlar av det här. 😛

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
Member Since:
May 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
927564
July 27, 2005 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

denstore wrote: [quote=rsastin]Testade att köra Win Update idag. Man kan inte ladda något alls om man inte har en "äkta" produktnyckel.
Inte ens säkerhetsuppdateringarna.

Jahapp, så får man nöja sig med SP2 vid framtida ominstallationer.

XP Pro för 1400:- ???? A just det. Ta det priset gånger 2.5 så får du det rätta priset.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303156&cks=PRL

Man kan få det för 1050:- men då är det Student, Uppgradering
Jag är ingen student och dessutom vill jag ha fullversionen, ingen uppgradering.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303159&cks=PRL

Vad är det för fel på?:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303196&cks=PRL

Allvarligt talat hade jag helst velat ha en uppgraderingsversion. Den kan man installera på tom disk, eller uppgradera ett gammalt operativ. Skillnaden är alltså bara att du också kan uppgradera, till skillnad från "fullversionen" som är samma som OEM, fast det följer med manual och lite annat pappersskräp, och att du på dessa bara kan installera på tom HDD.

Det är OEM
Dessutom kör jag med företagsversionen.

Avatar
denstore
Member
Medlem
Forum Posts: 7128
Member Since:
March 11, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
927575
July 27, 2005 - 2:43 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote:
Det är OEM
Dessutom kör jag med företagsversionen.

Och vad är det som skulle vara bättre med "fullversionen" du vill ha?
Corporate är inte direkt riktad till privatpersoner, så att göra jämförelser med den är rätt meningslöst.

rsastin
Member
Medlem
Forum Posts: 4296
Member Since:
May 9, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
927618
July 27, 2005 - 4:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Det enda som skiljer företagsverionen och den vanliga är ju att företagsversionen behöver man inte aktivera.
Tack vare det kan man installera det på flera datorer.

Hörde att en lösning är att ha Automatiska Uppdateringar igång istället för att gå till Win Update-sidan.

Avatar
gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
Member Since:
February 28, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
927679
July 27, 2005 - 7:10 pm
sp_Permalink sp_Print

rsastin wrote: Det enda som skiljer företagsverionen och den vanliga är ju att företagsversionen behöver man inte aktivera.
Tack vare det kan man installera det på flera datorer.

Hörde att en lösning är att ha Automatiska Uppdateringar igång istället för att gå till Win Update-sidan.

tror inte det kommer fungera heller...provade ju att försöka installera SP2 via cd skiva men den ville inte...:( 🙂

Avatar
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
Member Since:
November 27, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
928618
July 29, 2005 - 8:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Ni hörde det inte från mig :va:

javascript:void(window.g_sDisableWGACheck='all')

eller

"If you want an easier way though, in internet explorer, goto Tools,
Manage Add-ons, Add-ons that have been used by Internet Explorer,
Windows Genuine Advantage, select it, select disable, hit ok, restart
ie and you're good to go. That's it, a one time thing. No script, no
line in the adress bar everytime, that it."

:va:

//Andreas

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL