Microsoft lanserar onlinebaserad musikaffär|Arkiverade nyheter|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope


Match



Forum Options



Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Microsoft lanserar onlinebaserad musikaffär
Guest
Member
Medlem
Forum Posts: 9344
Member Since:
August 22, 2005
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 2, 2004 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

Nu var det alltså dags för Mircosoft att ta upp kampen på Apples iTunes musikaffär som blivit ett uppskattat komplement till den storsäljande MP3-spelaren iPod.
Apple iTunes har inte haft någon direkt konkurrent på marknaden för onlinebaserade musikaffärer och detta trots att iTunes alltså varit låst vid Apples iPod.

Självklart hade inte Microsoft tänkt låta Apple dominera denna marknad obehindrat och för att främja användandet av Windows som en mediahubb har man nu lanserat en egen musikaffär online.
MSN Music är just nu i något av ett betastadie och än så länge kan man erbjuda över 500 000 nerladdningsbara låtar till sina kunder. Man väntas utöka detta sortiment till 1 miljon inom de kommande veckorna, allt för att konkurrera med iTunes som erbjuder över 1 miljon låtar.
Priset för en låt är precis som på Apple iTunes 99 cent, men till skillnad från Apple kan låtarna från MSN Music spelas på alla system med stöd för WMA.

Microsoft lanserar samtidigt med MSN Music version 10 av deras Windows Media Player som ska kunna agera nerladdningsverktyg från MSN Music, precis som den vanliga webbläsaren.

Än så länge finns det ingen möjlighet för oss i Sverige att ta del av tjänsten vilket tyvärr är en vanlig företeelse. När och hur MSN Music kommer ta sig till Sverige återstår att se.
Men Microsoft har inte tänkt lansera MSN Music i full kraft förrän i oktober månad och då med ett ökat utbud av musik och finslipade tjänster, så det kommer alltså förmodligen dröja ett tag innan vi får ta del av tjänsten.

Musikförsäljning över Internet är än så länge en relativt liten marknad men den förväntas växa kraftigt och det är inget som Microsoft vill missa.
Titta närmare på MSN Music här.

Källa: Yahoo News

CTH
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 476
Member Since:
August 9, 2003
sp_UserOfflineSmall Offline
709630
September 2, 2004 - 12:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Varför inte vara ltie revolutionerande och använda något annat format, typ ogg...

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
Member Since:
September 12, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
709635
September 2, 2004 - 12:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Nädu....så pigga på sådant är inte Microsoft.

Sedan har vi ju DRM också...
Känns som att denna "tjänst" kan man vara utan.

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
709677
September 2, 2004 - 1:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Hehe nä att Microsoft skulle gå ifrån sitt egenutvecklade format är nog inte så troligt direkt. 🙂

Avatar
NH|sibbor
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1846
Member Since:
September 17, 2001
sp_UserOfflineSmall Offline
709963
September 2, 2004 - 5:45 pm
sp_Permalink sp_Print

WMP10, coolt. en musiktjänst online, trevligt. kommer jag nyttja denna? troligtvis inte alltför mkt.

polka
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 41
Member Since:
March 3, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
709988
September 2, 2004 - 6:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså varför ska de kosta upp mot 15 kr att köpa en låt? När de slipper trycka och köra ut en skiva till mig. borde inte priset hamna på närmare 5 kr?

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
710151
September 2, 2004 - 8:15 pm
sp_Permalink sp_Print

polka wrote: Alltså varför ska de kosta upp mot 15 kr att köpa en låt? När de slipper trycka och köra ut en skiva till mig. borde inte priset hamna på närmare 5 kr?

Hmm 99 cent blir runt 7.50 per låt. Så det är inte riktigt så blodigt som 15kr i alla fall. Men 5 kr var en siffra jag också tänkte på faktiskt.. hade känts klart acceptabelt.

Avatar
macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
Member Since:
June 23, 2002
sp_UserOfflineSmall Offline
710553
September 3, 2004 - 10:20 am
sp_Permalink sp_Print

Dyrt.. 😉

Avatar
Anton Karmehed
Admin
Forum Posts: 8376
Member Since:
December 24, 2000
sp_UserOfflineSmall Offline
710614
September 3, 2004 - 12:09 pm
sp_Permalink sp_Print

macrus wrote: Dyrt.. 😉

Jo visst allting är dyrt jämfört med DC++ eller liknande källor. 🙂
Men om vi säger att det kostat 5 spänn låten hade jag nog tyckt det varit ett skäligt pris för att vara säker på att få en högkvalitativ låt nerladdad.
Dock tror jag priserna kommer sjunka ännu lägre, Real Networks säljer ju låter för 49 cent, alltså runt 3.75 st, vilket vi hoppas flera av de andra aktörerna kommer närma sig om Real inte faller offer för Apples påtryckningar. Även om deras 49 cent/låt bara är ett tillfälligt erbjudande hoppas jag att priserna sjunker något överlag, tycker faktiskt att det finns potential för dessa tjänster då, även om vi i Sverige inte direkt är så välrepresenterade.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 694
Currently Online:
Guest(s) 56
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630
Posts: 1300967

 

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL