August 22, 2005
Microsoft har gått ut med information om en ny version av deras välkända operativsystem Windows XP. Det nya operativsystemet är en nerbantad version av originalet och går under namnet Windows XP Starter Edition.
Windows XP SE kommer att bli ett billigare alternativ med något färre egenskaper och ska först och främst lanseras i sydöstra Asien under ett pilotprogram som ska löpa över ett års tid.
De tre länder som kommer berikas med detta operativsystem är Indonesien, Malaysia och Thailand.
Anledningen till att Microsoft lanserar en budgetvariant av deras populära operativsystem är bland annat för att återta marknadsdelar som förlorats till bland annat open source operativsystemet Linux. Men den förmodligen största anledningen är den massiva piratkopieringen som pågår i Asien där Microsofts dyrare operativsystem inte direkt är storsäljare förutom i piratform.
Operativsystemet kommer att lanseras i oktober detta år och än så länge är det oklart vad som bantats ner i form av features. Även priset är ännu oklart.
Det verkar inte heller uteslutet att Microsoft efter testperioden i Asien breddar försäljningen av sitt nya bugdet-OS.
"After the pilot ends, Microsoft said that it is considering the introduction of Windows XP Starter Edition for other developing markets, and hinted that it may even consider introducing the newest version of Windows on a wider scale."
Källa: Reuters
walterego wrote: På idg stod det lite om detta os. Några av "nedbantningarna" var att det endast skulle gå att köra 3 program samtidigt och att upplösningen var låst till max 800x600. Om detta stämmer så blir det nog ingen hit.
Nä det låter verkligen inte som någon höjdare.. det dubbla på upplösning åtminstone tack.. 🙂
Nä men även om de flesta som köper detta inte kommer vara några kräsna användare känns det lite väl snålt..
Tekniknörd som gillar att träna.
June 23, 2002
walterego wrote: På idg stod det lite om detta os. Några av "nedbantningarna" var att det endast skulle gå att köra 3 program samtidigt och att upplösningen var låst till max 800x600. Om detta stämmer så blir det nog ingen hit.
Haha, du måste skoja med mig?
Vem fan köper den versionen då? 😮
August 23, 2003
macrus wrote: [quote=walterego]På idg stod det lite om detta os. Några av "nedbantningarna" var att det endast skulle gå att köra 3 program samtidigt och att upplösningen var låst till max 800x600. Om detta stämmer så blir det nog ingen hit.
Nej Walterego skojar inte med dig. Att endast kunna köra max 3 program samtidigt och upplösning på 800*600 stämmer. Om du inte litar på mig, läs länken, som jag lagt upp.
http://www.idg.se/ArticlePages/200408/11/20040811083720_NOK/20040811083720_NOK.dbp.asp
June 23, 2002
Nätokraten wrote: [quote=macrus][quote=walterego]På idg stod det lite om detta os. Några av "nedbantningarna" var att det endast skulle gå att köra 3 program samtidigt och att upplösningen var låst till max 800x600. Om detta stämmer så blir det nog ingen hit.
Nej Walterego skojar inte med dig. Att endast kunna köra max 3 program samtidigt och upplösning på 800*600 stämmer. Om du inte litar på mig, läs länken, som jag lagt upp.
http://www.idg.se/ArticlePages/200408/11/20040811083720_NOK/20040811083720_NOK.dbp.asp
Var lite ironi över det hela eller hur man ska säga.
Klart jag tror honom, men fattar inte varför dem gör det.
Kan ju inte bli nån direkt succé, fan heller om jag tex skulle köpa Windows så skulle jag knappast köpa den varianten om jag hade haft ont om pengar, då hade man ju hellre sparat. Fast finns väl några få personer som det där passar till.
August 7, 2003
-"Ja, hej vi skulle vilja köpa 100.000 licenser av ett OS"
-"Ja, det kostar 1000:- styck. 100 miljoner kronor tack."
-"Kan man inte få lite rabatt?"
"-Nej, betala och håll mun!"
-Jaha, ja varsegod då."
lite senare:
-"Ja, hej vi skulle vilja köpa 100.000 licenser igen"
-"Ja, det kostar 1500:- styck"
-"Va???"
-"Betala och håll kjeft!"
-"Jaha, vi har tittat lite på Linux och kommit fram till det är ett bra alternativ"
-"Oj... sa vi 1500:-, vi menade naturligtivis 100:- styck..."
-"Nja, vi vill nog inte köpa ändå."
-"Snälla snäääälaaa... 10:- styck då för nånting som IOFS kostar oss lika mycket tillverka, men är lite sämre bara-därför-att???"
-"Hehe, stick och brinn!"
March 21, 2003
macrus wrote: [quote=boogey]Fan då. Hade hoppats på ett rejält bantat Windows, så man slipper sitta och confa om allt vid varje ominstallation. 🙁
Det hade däremot varit riktigt nice.
Skippat det fula j**la XP utseendet osv och alla onödiga effekter bland annat.
Jag vet inte med dej men jag kallar det du söker för WIN 2k 😀
June 23, 2002
Farbror wrote: [quote=macrus][quote=boogey]Fan då. Hade hoppats på ett rejält bantat Windows, så man slipper sitta och confa om allt vid varje ominstallation. 🙁
Det hade däremot varit riktigt nice.
Skippat det fula j**la XP utseendet osv och alla onödiga effekter bland annat.
Jag vet inte med dej men jag kallar det du söker för WIN 2k 😀
Nej.
För när man gjort alla inställningar i XP så är det precis som Win2K fast bättre.
November 29, 2001
boogey wrote: Fan då. Hade hoppats på ett rejält bantat Windows, så man slipper sitta och confa om allt vid varje ominstallation. 🙁
http://nuhi.msfn.org/
http://www.litepc.com/xppreview.html
http://www.blackviper.com/WinX.....icecfg.htm
nlite sköter det mesta så XP Lite och Vipers guide till service behövs inte sådär jättemycket
går att slimma ner XP till bara 200 MB och behålla all vital funktionalitet ändå
1 Guest(s)