April 17, 2005
Windows Media Player 11 (MWP 11) är den kommande uppföljaren till WMP 10 från Microsoft och MWP 11 har tidigare varit tänkt som en mindre uppdatering från dagens version. Nu har dessa planer ändrats då Microsoft enligt uppgifter slopat utvecklingsnamnet Aurora och startat en ny utveckling av mediaspelaren vid namn Polaris. Denna ny version väntas vara Longhorns mediaspelare fast för Windows XP. Beslutet betyder dock att WMP 11 inte kommer släppas i november som tidigare tänkt, utan då kommer bara en betaversion dyka upp. Inför den slutgiltiga lanseringen av WMP 11 i början av 2006.
Källa: WindowsInfo
November 27, 2003
Vitamin-C wrote: ajg gillar tian, elvan lär bli bättre :). jag saknar dock en öppna knapp när man inte kör i maximerat läge (inte full-skärm)
Jag med. Väldigt irriterande.
Ska bli intressant om de kan förbättra konceptet. Kan dock säga att jag föredrar BSPlayer då den passar mina behov väldigt mycket bättre.
//Andreas
February 14, 2003
Jag fattar inte hur en sån liden sag som mediaspelare kan ta så lång tid på sig att bli färi.
Men visst är WMP bland de bästa spelarna. Jag fattar inte varför RP eller QT finns. Eller att folk envisas att göra filmklipp till dem. För att inte tala om ATI File Player. GRR..
April 30, 2005
December 25, 2000
Kingsthrone wrote: Jag fattar inte hur en sån liden sag som mediaspelare kan ta så lång tid på sig att bli färi.
Men visst är WMP bland de bästa spelarna. Jag fattar inte varför RP eller QT finns. Eller att folk envisas att göra filmklipp till dem. För att inte tala om ATI File Player. GRR..
För att inte alla vill använda Microsofts licensbelagda format kanske? Själv tycker jag QuickTime fungerar mycket bättre att streama på internet med.
April 8, 2003
Kingsthrone wrote: Men visst är WMP bland de bästa spelarna. Jag fattar inte varför RP eller QT finns. Eller att folk envisas att göra filmklipp till dem. För att inte tala om ATI File Player. GRR..
Jag vill nog påstå att QuickTime är bättre än WMP - åtminstone för vad det gör. Det spelar upp video, flash, bilder och musik men är inte tänkt att vara någon mediehubb som WMP försöker vara. Kör man QT så har man förslagsvis Winamp eller iTunes för musikdelen i evenemanget.
QuickTime sparkar WMP överallt när det gäller streaming, framförallt eftersom mycket web content är kodat i "vanlig" MPEG istället för något proprietary-skräp á la WMV. För WMV är bara gångbart i Windows XP och till viss del även Windows Mobile (lita på en outsider - Mplayer eller VLC vill inte alla gånger). Det är riktigt snålt av Microsoft att stänga till tekniken på ett sånt sätt, och det är även anledningen till att de dragits inför rätta och blivit fällda. (Netscape-historien upprepar sig?)
Visst, jag kör själv PowerBook och jag tycker att Mac OS X är bättre än Windows XP. Men jag har min PC också som jag använder dagligen och jag har varit PC-användare sedan 94, så mitt resonemang är inte utan grunder. Jag ogillade WMP redan i Windows 95 och föredrog QuickTime även då.
Att Microsoft sedan har halkat på efterkälken vad gäller HD är lite pinsamt i den här diskussionen - i synnerhet då WMP11 väntas skjutas upp ännu mer. Lansering år 2013 i samband med Longhorn? 😉
Vad gäller RealPlayer så kan jag inte göra annat än att hålla med dig, även om mina erfarenheter av Real är ganska föråldrade för att de skrämde mig så mycket med sina evigt buffrande RealPlayer-versioner för ett par år sedan.
För videouppspelning i Windows-miljö är det Media Player Classic som gäller, eller BSPlayer. Eller något annat smidigt.
February 14, 2003
Twin_Pixel wrote: [quote=Kingsthrone]Hur fanken får man helskärm i QT?
Du måste betala eller cracka så du får QuickTime Pro. Helt värdelöst. Apple hade säkert tjänat på att inte stympa programvaran på det sättet.
Ja, det är en riktigt stor anledning till att jag inte gillar QT. Men jag förstår då inte ViUs svar...
Är det förresten samma sak med RP för att kunna se helskärm?
April 29, 2004
Twin_Pixel wrote: [quote=Kingsthrone]Men visst är WMP bland de bästa spelarna. Jag fattar inte varför RP eller QT finns. Eller att folk envisas att göra filmklipp till dem. För att inte tala om ATI File Player. GRR..
Jag vill nog påstå att QuickTime är bättre än WMP - åtminstone för vad det gör. Det spelar upp video, flash, bilder och musik men är inte tänkt att vara någon mediehubb som WMP försöker vara. Kör man QT så har man förslagsvis Winamp eller iTunes för musikdelen i evenemanget.
QuickTime sparkar WMP överallt när det gäller streaming, framförallt eftersom mycket web content är kodat i "vanlig" MPEG istället för något proprietary-skräp á la WMV. För WMV är bara gångbart i Windows XP och till viss del även Windows Mobile (lita på en outsider - Mplayer eller VLC vill inte alla gånger). Det är riktigt snålt av Microsoft att stänga till tekniken på ett sånt sätt, och det är även anledningen till att de dragits inför rätta och blivit fällda. (Netscape-historien upprepar sig?)
Visst, jag kör själv PowerBook och jag tycker att Mac OS X är bättre än Windows XP. Men jag har min PC också som jag använder dagligen och jag har varit PC-användare sedan 94, så mitt resonemang är inte utan grunder. Jag ogillade WMP redan i Windows 95 och föredrog QuickTime även då.
Att Microsoft sedan har halkat på efterkälken vad gäller HD är lite pinsamt i den här diskussionen - i synnerhet då WMP11 väntas skjutas upp ännu mer. Lansering år 2013 i samband med Longhorn? 😉
Vad gäller RealPlayer så kan jag inte göra annat än att hålla med dig, även om mina erfarenheter av Real är ganska föråldrade för att de skrämde mig så mycket med sina evigt buffrande RealPlayer-versioner för ett par år sedan.
För videouppspelning i Windows-miljö är det Media Player Classic som gäller, eller BSPlayer. Eller något annat smidigt.
QT är säkert mycket trevligt på Mac, men på windows så har tom Real Player blivit bättre. Ingen fullskärm och flimmerframkallande vid uppspelning är ju ingen höjdare. Dock är själva QT-containern en fiffig liten sak.
Med tanke på att HD WMV har funnits bra länge så förstår jag inte vad du menar när du säger att MS ligger efter vad gäller HD förresten.
MPC är den "renaste" playern annars.
April 8, 2003
QuickTime saknar inte helskärm. Man måste bara registrera det.
En del andra söta finesser i programmet är att man väldigt enkelt kan redigera video och ljud i det, utan att behöva smälla på med överdrivet komplicerade program såsom Final Cut Pro eller Premiere.
QuickTime 7 for Windows coming soon.
1 Guest(s)